logo
Nákupný košík

 



Komerčná spolupráca
Blog
HLAVNÉ MENU

Natívna reklama zodpovedá forme a funkcii platformy, na ktorej sa zobrazuje

10.1.2018 08:07 | TVBA

Natívna reklama je typ reklamy väčšinou online, ktorá zodpovedá forme a funkcii platformy, na ktorej sa zobrazuje.
V mnohých prípadoch sa to prejavuje buď ako článok, alebo video, ktoré produkuje inzerent so špecifickým zámerom propagovať produkt, a zároveň zodpovedá forme a štýlu redakcie platformy.
Predchodcom natívnej reklamy bol product placement - umiestnenie produktov, ale v natívnom marketingu produkt a obsah zlúčia.

Dôležitým aspektom natívnej (domácej)  reklamy je čistý dojem. Výkonom v rámci natívnej reklamy je ale zabrániť rozpoznaniu reklamy pre spotrebiteľov zmiešaním reklamy s natívnym obsahom platformy, čím mnohí spotrebitelia nevedia, že ide o reklamu. Sponzorovaný obsah na sociálnych médiách, rovnako ako akýkoľvek iný typ domácej reklamy, môže byť ťažko správne identifikovaný, že ide o reklamu. Keďže je to zlúčenie reklamy a obsahu, právny štatút natívnej reklamy je neistý.

Formáty

Súčasné formáty natívnej reklamysú: propagované videá, obrázky, články, komentáre, hudbu a iné rôzne formy médií. Väčšina metód na poskytovanie natívnej stratégie bola odsunutá do online prostredia. Medzi alternatívne príklady patri vyhľadávacia reklama, keď sa reklamy zobrazujú vedľa výsledkov vyhľadávania. Medzi populárne príklady patria Tweets propagované v Twitteri, propagované príbehy Facebooku a podporované príspevky spoločnosti Tumblr. Najtradičnejšia forma natívneho marketingu sa prejavuje ako umiestňovanie obsahu financovaného sponzorom popri redakčnom obsahu alebo zobrazenie "iného obsahu, ktorý by vás mohol zaujímať", ktorý sponzoruje obchodník podľa pokynov redakcie.

Zverejňovanie informácií

Vzhľadom na to, že povaha skrytej reklamy sa spája so svojím okolím, je pri používaní natívnej marketingovej stratégie nevyhnutné jasné zverejnenie s cieľom chrániť spotrebiteľa pred oklamaním a pomôcť divákom rozlišovať medzi sponzorovaným a pravidelným obsahom.

Najbežnejšie postupy z nich sú rozpoznateľné poddimenzovanými titulkami, ako napríklad "Reklama", "Propagácia", "Sponzorované", "Odporúčané partnerom" alebo "Navrhované články" v titulkoch, rohoch alebo v dolnej časti reklám. Rozsiahlou tendenciou takýchto opatrení je spomenúť značku sponzora, ako v prípade "propagácie značky", "sponzorovanej značkou" alebo "prezentovanej značkou". Tieto sa môžu drasticky líšiť podľa toho, aký vydavateľ zvolil jazyk na zverejnenie (t. j. rôzne  znenie použité na identifikáciu natívneho umiestnenia reklamy).
V prípade televízneho vysielania označovanie komerčnej komunikácie rieši zákon 308/2000 Z.z. v znení dodatkov a reguluje Rada pre vysielanie a retransmisiu RVR.


Štúdia, ktorú publikovali výskumníci z University of California, zistila, že dokonca označená domáca reklama oklamala približne štvrtinu výskumných subjektov. Iba  27% respondentov prišlo na to, že redaktori napísali inzerát na tablety na chudnutie, a to aj napriek prítomnosti štítku "Sponzorovaný obsah".
Autori tiež vysvetľujú dve teórie o tom, prečo je natívna reklama podvodná. Po prvé, teória schém naznačuje, že advertoriály uvádzajú do omylu tým, že u spotrebiteľov nevyvolávajú vrodenú skepsu voči reklame. Po druhé, inzeráty tiež spôsobujú problémy s zavádzajúcimi zdrojmi tým, že propagujú reklamný materiál s autoritou, ktorá je zvyčajne pridelená redakčnému obsahu. Percentá rozpoznania zostávajú nízke, dokonca aj keď je reklama označená. 

Bežné kategórie online reklám

  1.  Jednotky v reklamných kanáloch
    Ako názov označuje, reklamy sú na prvom mieste v informačnom kanáli obsahu webových stránok, čo znamená, že obsah mohol byť napísaný partnerom alebo v spolupráci s tímom vydavateľa, aby zodpovedal okolitým príbehom.
  2. Reklamy vo vyhľadávači
    Zobrazujú sa v zozname výsledkov vyhľadávania, ktoré sa vo všeobecnosti nachádzajú nad alebo pod výsledkami organického vyhľadávania alebo v priaznivej pozícii, pretože boli predávané inzerentom so zárukou optimálneho umiestnenia na stránke vyhľadávača. Zvyčajne majú rovnaký vzhľad ako iné výsledky na stránke s výnimkou aspektov zverejnenia.
  3. Odporúčané miniaplikácie
    Zvyčajne sa doručujú prostredníctvom miniaplikácie, odporúčania reklamy sú všeobecne rozpoznateľné slovami, ktoré obsahujú externé referencie, návrhy a tangenciálne súvisiace témy : "Tiež sa vám môže páčiť"; "Možno sa ti bude páčiť"; "Najlepšie z webových stránok", "Z webových stránok", "Možno ste zmeškali" alebo "Odporúčané pre vás" a podobne.
  4. Propagované reklamy
    Zvyčajne sa zobrazujú na webových stránkach, ktoré nie sú založené na obsahu, ako napríklad stránky elektronického obchodu, propagované záznamy sú prezentované rovnakým spôsobom ako produkty alebo služby ponúkané na danom webe.
  5. In-Ad (štandard IAB)
    In-reklama je umiestnená v štandardnom kontajneri IAB, a obsahuje kontextovo relevantný obsah v rámci reklamy, odkazy na stránku mimo lokality, predávané s garantovaným umiestnením a sa meria na základe metrík značky, ako je interakcia a zdvihnutie značky.
  6. Vlastné
    Nemôžu byť obsiahnuté: Táto kategória zostáva pre reklamy, ktoré nie sú v súlade s inými kategóriami obsahu.

Digitálne platformy

Natívne reklamné platformy sa klasifikujú do dvoch kategórií, ktoré sa bežne označujú ako "otvorené" a "uzavreté" platformy.

  • Uzavreté platformy
    Sú formáty vytvorené značkami na účely vlastného propagovania vlastného obsahu na svojich webových stránkach. Reklamy videné na týchto platformách nebudú viditeľné na iných, keďže tieto typy reklám sa generujú výhradne na ich použitie a štruktúrujú okolo vystavujúcich reklamných jednotiek v rámci špecifickej agendy webových stránok. Konkrétne, reklamy distribuované na uzavretých platformách pochádzajú z samotnej značky platformy. Populárne príklady zahŕňajú Propagované tweety na Twitteri, Sponzorované príbehy na Facebooku a videoreklamy TrueView v službe YouTube.

     
  • Otvorené platformy
    Sú definované propagáciou rovnakého kusu značkového obsahu na viacerých platformách, ale prostredníctvom nejakej variácie formátov natívnych reklám. Na rozdiel od uzavretých platforiem samotný obsah žije mimo danej webovej stránky, na ktorej sa nachádza, a je zvyčajne distribuovaný na viacerých stránkach spoločnosťou tretej strany, čo znamená, že reklamy, ktoré sa objavujú na otvorených platformách, sú umiestnené inzerentom.

 

Porovnanie s inými formátmi reklamy

Vydavatelia i online inzerenti dlhodobo bojujú s adblockmi a bannerovou slepotou. Aké výhody im ponúka natívna reklama a prečo by jej mali venovať pozornosť?
Pri pohľade na web akéhokoľvek väčšieho domáceho vydavateľa môžeme napočítať v priemere 7-10 reklamných plôch. Vyskakujú, automaticky prehrávajú zvuk, spomaľujú načítanie stránky, alebo sľubujú čokoľvek v rekordne rýchlom čase.
Užívatelia si zvykli a vypestovali bannerovú slepotu, resp. štvrtina z nich si nainštalovala adblock.
A marketéri si zase zvykli, že priemerné CTR je pod 0,1%, teda keď na 1000 zobrazení nemáme ani jeden jediný preklik, je to normálne. Médiá, klienti aj užívatelia spoločne volali po formáte, ktorý nebude obťažovať, ale prinesie konverzie. Na scénu tak prichádza natívna reklama a obsahový marketing.

Čím sú natívne reklamy také atraktívne?

  • 52% vyššia viditeľnosť v porovnaní s bannerom
  • 53% vyšší záujem nakúpiť v porovnaní s bannerom
  • 40% vyššia lojálnosť k značke
  • 78% marketingových riaditeľov vníma tvorbu obsahu ako budúcnosť marketingu
  • 70% užívateľov sa chce dozvedieť o produkte prostredníctvom obsahu na rozdiel od tradičných reklamných metód
  • 71% užívateľov nemá voči natívnej reklame akékoľvek námietky, 29% má zopár menších sťažností

Prečo PR články nefungujú?

Native ads sa definuje ako formát, ktorý svojím obsahom, vizuálom a formou komunikácie splýva s prostredím, v ktorom sa nachádza. Používateľ má dojem, že je to obsah, ktorý pridal, respektíve mu ho odporúča daný vydavateľ či platforma.

Druhým pravidlom je, že daná reklama má byť pre používateľa relevantná a ponúknuť mu pridanú hodnotu. Tak mu nebude vadiť, práve naopak, pomôže mu a on za ňu bude rád.

Slovenskí vydavatelia ponúkajú natívnu reklamu predovšetkým vo forme PR článkov. Obsah veľkej väčšiny takýchto textov však má nízku pridanú hodnotu, od samotného začiatku príliš tlačí na pílu a čitateľ mu nedôveruje. Kvalitatívne čísla, ako napríklad dĺžka čítania či bounce rate, sú zlé. Kvôli tomu sa PR správy nachádzajú v rámci webov na neatraktívnych pozíciách. Následne majú málo klikov a klient nie ochotný platiť stovky eur.

 

Ako správne tvoriť obsah alebo PR

Ak chceme, aby obsah fungoval, musí priniesť pridanú hodnotu. Má byť objektívny, poukázať aj na prípadné ríziká či alternatívy. Obsahuje relevantné obrázky, videá či prekliky na súvisiaci obsah. Má zapnuté diskusie, v ktorých sa môžu čitatelia pýtať a autor reagovať. Cieľom nie je nutne predať, ale inšpirovať ľudí k ďalšej akcii.

Natívne články, či videá, sa skrátka ľuďom páčia natoľko, že ich často posielajú ďalej. To sa nestáva u bannerov.

Vyprodukovať kvalitný obsah nestačí. Treba sa uistiť, že sa posolstvo dostane k správnej cieľovej skupine.

Možnosťou je publikovanie na online médiu, ktoré želaná cieľovka navštevuje. To garantuje vynikajúcu návštevnosť. Slabinou je relatívne krátka životnosť. Web, týždenne produkujúci desiatky či dokonca stovky článkov, si nemôže nechať na svojej titulnej stránke rovnaký obsah dlhšie ako pár dní, v prípade najväčších publisherov pár hodín. Je jedno, aký populárny a kvalitný je. Používatelia by totiž nadobudli pocit neaktuálnosti, zastaralých informácií a hľadali novinky inde. Aj kvalitný obsah preto novšie správy „vytlačia“ na druhú a ďalšie podstránky.

Tento distribučný problém riešia content recommendation widgety, t. j. boxíky s odporúčanými článkami, ktoré sa na weboch publisherov zväčša nachádzajú na konci článku, keď je užívateľ v nálade „chcem čítať ďalší obsah, čo mi doporučuješ?“. Technológia využíva algoritmy a dáta, aby odporučila správny typ obsahu správnym ľuďom. Vydavatelia využívajú inteligentný spôsob, ako udržať používateľa na webe. Pre zadávateľov zase riešenie, ako predĺžiť životnosť ich sponzorovaného obsahu. Keďže sa platí iba za reálne kliky na článok, je to efektívny spôsob získavania nového a kvalitného trafficu.

Domáce médiá, agentúry i klienti to vidia, experimentujú a skúšajú nové formáty – natívne články, videá a widgety s odporúčaným obsahom. Cesta je nová a chodník nevyšliapaný, preto sa trh musí učiť, ako obsah tvoriť, ako ho označovať a ako to celé pasuje do stratégie zadávateľov. Je to však výborná alternatíva k modelu závislého na banneroch. A za to tá námaha stojí.

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Native_advertising
Zdroj:https://strategie.hnonline.sk/blogy/888426-pozri-aky-pekny-banner-som-videl



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print



Image in photogallery
Televízna reklama je najbezpečnejšia reklamná investícia
30.1.2019 01:34 | Mária Urlandová
Každá veľká štúdia o efektívnosti reklamy - vrátane tých, ktoré si objednali ...

Image in photogallery
TV reklama je najdôveryhodnejšia - na konci sú sociálne médiá, vyhľadávanie a outdoor
30.1.2019 01:13 | Mária Urlandová
Škandály v posledných rokoch v súvislosti s podvodmi, nevhodným umiestňovaním ...

Image in photogallery
8 potrieb pre ktoré sledujeme video / výsledky štúdie Thinkbox
16.2.2019 10:49 | Mária Urlandova
Video je pevne zakorenené v našich životoch. Či už trávime na pohovke televízny ...

Image in photogallery
Televízia je srdcom videosveta
15.2.2019 15:25 | Mária Urlandová
Smerovanie cesty v médiách a reklame je video. A vo videu je smerovanie nepochybne ...


Image in photogallery
Čo treba zvážiť pri plánovaní a kúpe TV kampane?
10.4.2017 10:23 | Mária Urlandová
Táto časť vám poskytne prehľad o tom, čo by ste mali zvážiť pri plánovaní ...

Image in photogallery
Kto sú vysielatelia VOD
5.5.2016 08:11 | Regiontvnet
Audiovizuálna mediálna služba na požiadanie je služba primárne hospodárskej ...

Image in photogallery
Úvod do Video on demand
5.5.2016 08:23 | Regiontvnet
VOD (Video on demand – video na požiadanie) audiovizuálna služba, ktorá poskytuje ...

Image in photogallery
Získané média nenahradia hromadné médiá, lebo sú rozhodujúce pre riadenie rastu
4.5.2016 11:17 | Mária Urlandová
Vo svete rastúcej personalizácie sa zistilo: Penetrácia má stále trikrát ...


Image in photogallery
Čo sa stane, keď odoberiete ľuďom obľúbené značky?
13.4.2016 10:30 | RegionTVnet
Behaviorálni architekti urobili zaujímavý experiment. Odstránili ľuďom ich ...

Image in photogallery
Pravda o mládeži - motivácie pre sledovanie videí
19.12.2017 07:26 | Mária Urlandová
Táto štúdia skúma úlohu rôznych videí v živote mladých divákov a odhaľuje ...

Image in photogallery
4 spôsoby, ako sa dostať značkový obsah na obrazovku
9.5.2016 18:29 | Mária Urlandová
Niektoré spôsoby, ako môžete získať značkový projekt na obrazovke, plus zákony ...

Image in photogallery
Aké má televízia miesto v marketingovej komunikácií
27.1.2018 07:57 | TVBA
Väčšina domácností v rozvinutých krajinách má aspoň jednu televíziu, čo ...


Image in photogallery
Efektívnosť marketingu v digitálnej ére a médiá
7.12.2017 09:04 | Mária Urlandová
Krátkodobosť v marketingu podkopáva jej účinnosť - zvyšuje návratnosť investícií, ...

Image in photogallery
Marketingový fenomén teleshopping stále boduje
16.5.2016 18:59 | TVBA
Prečo nie sú medzi objednávateľmi telenákupu slovenské spoločnosti? Na Slovensku ...

Image in photogallery
Inbound marketing 2018
4.5.2016 09:58 | Regiontvnet
Inbound (prichádzajúci ) marketing je technika pre získavanie zákazníkov na ...

Image in photogallery
TV je najefektívnejšou formou komunikácie s masovým publikom
3.4.2017 17:15 | TVBA
Tradičné sledovanie televízie je u ľudí stále preferovaný spôsob trávenia ...


Image in photogallery
Ako postupovať pri zadávaní TV reklamy
25.7.2010 13:52 | TVBA
Predtým, ako naplánujete televíznu reklamu, urobte si krátky prehľad o televíznom ...

Image in photogallery
Ako fázovať televíznu kampaň?
1.4.2016 10:25 | TVBA
Pri kúpe televíznej kampane je dôležité premýšľať o stratégii "phasing" ...

Image in photogallery
Teórie reklamných účinkov
22.4.2016 07:40 | Regiontvnet
Reklamné správy sú všade okolo nás, ale mechanizmus, ktorý vedie od vystavenia ...

Image in photogallery
Úloha reklamy v propagačnom mixe
25.4.2016 14:54 | Regiontvnet
Propagačná zmes obsahuje rôzne nástroje, ako napríklad: Reklama: správy ...


Image in photogallery
Čo dokazujú výskumy v televíznej reklamy
13.4.2017 08:18 | Mária Urlandová
Televízia je najefektívnejším reklamným médiom. To je jeden bod, na ktorom ...

Image in photogallery
9 trendov v kontent marketingu
3.5.2017 07:34 | Regiontvnet
Podľa správy z roku 2017 a trendov z Content Marketing Institute a MarketingProfs ...

Image in photogallery
Inbount marketing reaguje na selektivitu a spotrebu médií
22.4.2017 19:05 | Regiontvnet
Spotreba médií sa v tejto dobe sa stala selektívnou. On-line spotrebitelia začínajú ...

Image in photogallery
Digitálny marketing má vážné problémy
18.1.2018 07:44 | TVBA
Viac ako pätinu reklám na internete nevidia živí ľudia, ale boti. I za tieto ...


Image in photogallery
Natívna reklama zodpovedá forme a funkcii platformy, na ktorej sa zobrazuje
10.1.2018 08:07 | TVBA
Natívna reklama je typ reklamy väčšinou online, ktorá zodpovedá forme a funkcii ...

Image in photogallery
Čo v praxi znamená inbount - prichádzajúci marketing?
18.5.2016 07:41 | Mária Urlandová
Digitální marketéri posledných rokov zámerne používajú pojmy ako "prichádzajúci" ...

Image in photogallery
Čo je obsahový (content) marketing, stratégia a médiá
2.1.2018 08:03 | TVBA
Obsahový marketing je forma marketingu zameraná na tvorbu, publikovanie a distribúciu ...

Image in photogallery
3 trendy v content marketingu pre rok 2018
18.1.2018 07:47 | TVBA
Ale práve tak ako ostatné digitálne disciplíny sa obsahový marketing neustále ...




Digitální marketing má vážné problémy

  • Predpokladá sa, že 60% všetkej internetovej návštevnosti je umelá, teda nepochádza od ľudí z mäsa a kostí.
  • Boti a robotické siete - narastajúca hrozba.
  • Nebezpečenstvo s menom kontextová reklama.
  • Falošní influenceri zarábajú na nevedomosti značiek.
  • Menej náchylná na ad fraud je reklame kúpená na priamo.
     

Čo to znamená?

  • Ľudia sú unavení z reklamy značiek - bannerová slepota.
  • Blokovanie reklám na internete.
  • Veľké značky znížili svoje digitálne rozpočty, ale ich predaje neprepadli, to znamená, že úloha reklamy na internete bola preceňovaná.
  • Škrty sa týkajú video platformy YouTube a gigantu Google, pretože sa ich videá nachádzali blízko nevhodného obsahu. 

Viac ako pätinu reklám na internete nevidia živí ľudia, ale boti. I za tieto impresie (a kliky) ale inzerenti platia. Zadávatelia reklamy prichádzajú kvôli ad fraud (podvodnej reklame) o neuveriteľné peniaze.
To všetko vďaka vlastnej nevedomosti a nezáujmu alebo zámernej ignoracií zo strany marketérov a technologických spoločností, ktorí nemajú žiadny finančný záujem odhaľovať to, že návštevnosť a kliky, ktoré klientovi priniesli alebo sprostredkovali, neprichádza od živých ľudí.
Digitálny ad fraud má mnoho podôb a mnoho aktérov. Je veľmi neprehľadný.
Z pohľadu ad fraud je to preto, že tieto technologické platformy sú platené na základe trafficu či impresií, čo cez ne pretečie. A je úplne jedno, či ide o návštevnosť ľudskú, alebo robotickú. V tomto ohľade vládne programatická reklama, ktorá je k podvodom o 67% viac náchylnejšia ako tá nakúpené napriamo.

Aj na Facebooku sa falošné účty snažia správať ako skutoční ľudia. Preto lajkují mnoho FB stránok, aj keď sú platené primárne za nejakú inú stránku.
Založiť profil, nahrať falošné fotky, zaplatiť follower a engagement, a úspešný influencer je na svete. Podvodné praktiky v influencer marketingu stojí značky milióny. S prudkým rozvojom influencer marketingu súvisí aj jeho častejšie zneužívanie v podobe získavania falošných followerov. Niekedy to zneužívajú aj celebrity, ktoré si takto nakupujú fanúšikov.

Väčším problémom je však nežiaduce kontextová reklama u videí s kontroverzným až urážlivým obsahom. Veľká časť zo spomínaných škrtov sa týka video platformy YouTube a gigantu Google. Koncentrácie nežiaducich kontextových reklám prudko zvýšila, a väčšina značiek reklamy z YouTube úplne stiahla.
Inzerentov prestáva baviť platenie za falošné kliky od botov a reklamy vedľa nevhodného obsahu.
Mnoho veľkých značiek začalo znižovať svoje digitálne rozpočty práve primárne v obave z nemožnosti riadenia reputácie brandu. To, že sa ich predaje ani potom nijak radikálne neprepadajú, avšak len naznačuje, že úloha reklamy na internete bola preceňovaná.




© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam