Prijať stratégiu podpory regionálneho vysielania je nevyhnutné

3.7.2010 19:59 | TVBA

Pre prežitie je potrebné, aby vláda (ministerstvo) doplnila do svojej mediálnej stratégie podporu regionálneho a lokálneho vysielania. Na tomto základe môže začať verejná diskusia o pomoci.
Regionálna televízia má celospoločenský význam, o tom vari nikto nepochybuje. Viac o význame je tu: Aspekty regionálnej televízie. 

Napriek svojim benefitom pre spoločnosť je situácia v SR taká aká je: regionálne vysielanie je mimo záujmu tých, ktorým by malo na to záležať. Viac: Regionálna TV - ako od macochy.

Aj napriek upozorneniam poslancov EP, aj napriek financiám, ktoré prichádzajú z EÚ a mohli by ju podporiť - nič sa nedeje.
Na Slovensku je najvyššie riziko (71%) politickej kontroly v miestných médiach, uvádza medzinárodný monitoring.

Ešte predtým by bolo vhodné sa oboznámiť s históriou regionálneho TV vysielania na Slovensku od roku 1995.

Vlastníctvo miestnych televízií

Podľa zákona televíziu nemôže vlastniť štát, mesto, obec, zákonodarca tým sledoval nezávislosť médií. Verejnoprávna RTVS je verejnoprávna inštitúcia, ale regionálna TV môže existovať iba ako obchodná spoločnosť. Musí mať licenciu pre  televízne vysielanie a je regulovaná zákonom 308/2000 Z.z., čiže nezávislosť je ich povinnosť, nemôžu si robiť čo chcú, aj keď ide o súkromné vlastníctvo.

Čo sa týka vlastníctva, sú  2 druhy:
Vlastnené mestom/obcou
V miestných podmienkach v SR "zákon obchádzajú" tak, že samosprávy si zakladajú obchodné spoločnosti s 100% účasťou mesta / obce. A potom už už licenciu pre televízne vysielanie vlastniť môžu. Tak vznikajú televízie riadené politikmi (čistá závislosť a malá dôvera, veď si robia vlastné PR z verejných financií.)
Takou je napríklad TV Ružinov, TV Devínska Nová Ves, Dúbravka atď, na Slovensku je asi 30 takých televízií. Rozmohli sa ako huby po daždi v rokoch 1996-98.

Vlastnené nezávislým subjektom
Aj tieto "nezávislé" spoločnosti na svoju činnosť získavajú financie od miestnych samospráv. Prostriedky sú preplatením nákladov za poskytovanie verejnej služby - informovanie obyvateľstva.
Nie je to ojediný prípad, kedy sa súkromnej spoločnosti prepláca verejná služba, napr. zdravotníctvo. Financovanie televízie je formou objednávky na výrobu programov vo verejnom záujme.
Pre nezávislé subjekty sú problémy väčšie, pretože do televízie nainvestovali vlastné úspory a za niekoľko minút (ak sa poslancom znepáčia), môžu o všetko prísť, vrátane svojich zamestnancov.

Riešenie: obmedzenie špekulácií a "obchádzanie" zákona.  Ak nemôže mať televíziu štát, nemala by ju mať ani samospráva, pretože tam ide o čistú politickú závislosť a niekedy aj plytvanie verejnými zdrojmi, na úkor informovanosti občanov.

Financovanie v zahraničí

Podpora zo strany štátu je priamo finančná aj morálna a neustále sa hľadajú riešenia v rámci politiky podpory týchto médií.

Fáza č.1 - Trvalá ekonomická udržateľnosť

S nástupom krízy v roku 2006 vo vyspelejších ekonomikách intervenoval priamo štát, aby udržal regionálne vysielanie. Tie sa neuživia z reklamy, nikde na svete, najmä pre ich nebulvárny charakter.
Štát prevzal na seba financovanie z dôvodu ich trvalej ekonomickej udržateľnosti a zároveň aj nezávislosti od miestnych politikov.
Tu treba pripomenúť, že podporil existujúce subjekty (tie už majú vybudovanú sledovať, ktorá bola najdrahšia - bolo tam už nainvestované), nevytváral start upy pre ziskuchtivých.

Fáza č.2 - Podpora konzumu dôveryhodných informácií - na internete

S nástupom využívania sociálnych sietí, konšpiračných webov a fake news, štáty sa rozhodli opäť finančne podporiť miestne, média. K prvým dvom pribudol ďalší dôvod a to presmerovať pozornosť verejnosti, pri vyhľadávaní informácií na internete, na dôveryhodné, štátom regulované médiá.

Formy sú rôzne: v Bavorsku dostáva regionálna televízia ročný poplatok na obyvateľa, inde ako napríklad vo Švajčiarsku má regionálna televízia odštep s koncesionárskych poplatkov. Samozrejme, povinnosťou je vyrobiť a odvysielať stanovený objem verejnoprávnych programov, v obvyklej kvalite, čo sa dá ľahko overiť.

V zahraničí teda vysoko oceňujú význam miestnych médií pre demokraciu a informovanie obyvateľstva. Štáty regionálnu televíziu, hoci v súkromnom vlastníctve, považuje za službu verejnosti. Z toho dôvodu finančne podporuje základnú službu verejnosti - objednáva si program vo verejnom záujme.

Riešením pre SR by bolo inšpirovať sa a prevziať už vymyslené - zo zahraničia.
Aj samotný záver monitoringu uvádza, že mali by existovať určité legislatívne záruky, ktoré by umožnili financovanie na transparentnom základe a zároveň obmedziť možnosť politického vplyvu.
RegionTVnet už má vytvorený koncept podpory regionálneho vysielania a čaká na vypočutie.


 



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print



Image in photogallery
Miestné média sú na 71% závislé od politikov (3151)
9.8.2018 10:43 | Mária Urlandová - RegionTVnet

Image in photogallery
Aká je verejná politika v oblasti regionálnej TV v zahraničí? (2251)
31.7.2018 11:24 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Z histórie regionálneho vysielania v SR (1019)
31.7.2018 11:17 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Regionálna TV na Slovensku - ako od macochy (2261)
31.7.2018 10:58 | Mária Urlandová


Image in photogallery
Ohrozujú sociálne siete slobodu médií ? (4033)
18.7.2018 17:00 | Jozef Hübel

Image in photogallery
Prehľad lokálnych a regionálnych staníc 2020 (1333)
20.6.2018 22:51 | RegionTVnet

Image in photogallery
Budaj, Farkašovský, Chudinová: o úlohe reg-médií a ich ne-podpore  (3908)
8.6.2018 17:00 | Jozef Hübel

Image in photogallery
EÚ musí aktívnejšie chrániť pluralitu médií, tvrdia poslanci (2125)
9.5.2018 23:37 | TV Bratislava


Image in photogallery
Leško, Šipoš: Sú médiá dôveryhodné? Čo zmenili sociálne siete? (3889)
2.5.2018 17:00 | Jozef Hübel

Image in photogallery
Prečo nie sú regionálne TV v peoplemetroch (6467)
3.3.2018 17:07 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Čísla nepustia: RTVS versus regionálne televízie (3636)
30.1.2018 17:49 | Peter Hlucháň,mediálny analytik

Image in photogallery
Sme lapení v sociálnej sieti? (5820)
12.1.2018 17:00 | Eva Sládková


Image in photogallery
Skrytá marketingová sila regionálnej televízie (14291)
5.12.2017 14:27 | Mária Urlandová, prednáška

Image in photogallery
Možnosti regionálneho plánovania TV (4154)
5.4.2017 11:45 | RegionTVnet

Image in photogallery
Zorganizovali sme : workshop o marketingu v regionálnej TV  (9550)
22.11.2016 18:00 | METRO DNES

Image in photogallery
Načo sú nám regionálne média? - II.časť (6498)
27.6.2016 13:26 | TVBA


Image in photogallery
Načo sú nám regionálne média? (7339)
27.5.2016 13:52 | TVBA

Image in photogallery
Regionálne televízie nechcú do národných prieskumov v SR (2376)
13.5.2016 13:53 | Regiontvnet

Image in photogallery
Prípad TVBA vs HM SR zaujal aj CMM pri EÚ (2820)
27.4.2016 08:20 | Mária Urlandová - RegionTVnet

Image in photogallery
Čo ste o regionálnej televízii nevedeli (7043)
21.7.2015 14:12 | TVBA


Image in photogallery
Lokálne média významne prispevajú k demokratizácii (1631)
10.6.2012 17:08 | Xénia Dvorinová DP

Image in photogallery
Ako jednoducho pomôcť regionálnemu vysielaniu  (4116)
12.7.2011 16:34 | TV Bratislava

Image in photogallery
Prijať stratégiu podpory regionálneho vysielania je nevyhnutné  (2664)
3.7.2010 19:59 | TVBA



Chcete čítať užitočné články pravidelne? Prihláste sa budeme vám ich posielať.




Reklama Produkcia Blog


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam