Ako efektívne zacieliť na skupiny?

8.4.2017 14:37 | RegionTVnet

Pri plánovaní televíznej kampane je jednou z prvých a najdôležitejších otázok, na ktoré musíte odpovedať, kto je ten koho sa snažíte osloviť? Kto je vaša cieľová skupina? Aký je ich životný štýl a mediálne návyky? Ako sa to premieta do publika pre nákup televízneho vysielania?

Ak vieme kto televíziu pozerá, ktoré programy pozerá, zistíme ľahko kde reklamu umiestniť. Iní pozerajú reality show, iní spravodajstvo, relácie pre ženy, hudobné relácie pre mladých ale aj starších, šport - každá z nich má svojho diváka. 

Filmy a reality show - masový divák, rôzne vzdelanie.
Relácie pre ženy - ženy rôzneho veku, ktoré rozhodujú o nákupoch. Zaujímajú ich témy zdravia, starostlivosti o telo, stravovanie, móda a životný štýl.

Regionálne a národné spravodajstvo - SŠ a VŠ, univerzálna skupina. Vo veľkej miere sú to aj seniori.

Ak vieme, kto je náš kupujúci, teda komu chceme produkt predať, u koho vybudovať povedomie o značke, logicky nám aj bez zložitého študovania analýz napadne, ktorá televízia a pri ktorom programe bude najvýhodnejšia (samozrejme s aspektom na cenu a ďaľšie faktory).

 

Existuje množstvo rôznych nástrojov, ktoré nám môžu pomôcť identifikovať a pochopiť viac o cieľovej skupine a poskytnúť základný prehľad o publiku pri plánovaní a kúpe televízie.

Nástroje a priemyselné zdroje údajov

  • Výsledky peoplemetrového merania sledovanosti
    Peoplemeter  je zariadenie, ktoré meria koľko divákov pozerá televízor v domácnosti. Peoplemetre slúžia na meranie sledovanosti televíznych programov.
    Sú rozmiestnené v niekoľkých tisícoch domácnostiach. Domácnosti sú vybrané tak, aby štatisticky zodpovedali zloženiu obyvateľstva.
    Vďaka peoplemetrom vedia televízie okamžite po odvysielaní programu aká bola jeho sledovanosť a aká bola sledovanosť programov konkurencie. Na základe toho potom upravujú štruktúru vysielaných programov.
    Zdroj: Wikipédia  

    Na Slovensku sa peoplemetre používajú na vzorke 1200 domácností. Meranie v súčasnosti vykonáva spoločnosť TNS Slovensko, zadávateľom je PMT s.r.o. v ktorej majú zastúpenie televízie Markíza, JOJ, RTVS a TA3. 

  • TNS ale vie výsledky sledovanosti
    Napríklad k dnešnému dňu 1.3.2018 majú merané stanice spolu podiel 63,9 % z trhu. Trhom sú 4 milióny obyvateľov, ktorí sledujú televíziu. Merané stanice teda sleduje 2 556 000 obyvateľov SR.

    https://medialne.etrend.sk/grafy-a-tabulky.html

    Zvyšný podiel na trhu ( 36,1%) majú české stanice, maďarské stanice a ostatné stanice. Regionálne stanice sú tieto ostatné, tie sleduje 25 - 35% ľudí na relevantnom území ( v prípade, ak vyrába pravidelný program), teda 1 - 1,2 milíona ľudí.

  • Klasický individuálny kvantitatívny prieskum sledovanosti
    Takýto prieskum využívajú regionálne televízie, pretože ani inú možnosť nemajú. Kvantitatívne prieskumy sú veľmi drahé, preto ich regionálne televízie používajú zriedka, ak vôbec.

Pre regionálne televízie nemá význam peoplmetrové meranie, tak ako je v SR nastavené

Napríklad: ak je v Bratislave 12 prístrojov a títo náhodou nesledujú TVBA, znamenalo by to nulovú sledovanosť? To hádam nie!
Zaujímavá je diskusia na Medialne.sk:
Ako fungujú peoplmetre?

Takéto meranie stojí nemalé finančné prostriedky, ale regionálne stanice sa do systému ani nevedia dostať, pretože spoločnosť je vo vlastníctve niekoľkých národných vysielateľov. 

Ale vzhľadom k nízkemu počtu prístrojov v domácnostiach a skladbe obyvateľstva pre monotematickú (jeden typ programov) alebo regionálnu (nepokrýva celé územie) televíziu je také meranie skresľujúce. Ešte prednedávnom sa k tomu priznávala aj TA3. Systém je nastavený tak, že to vyhovuje zakladateľom - majiteľom, ktorými sú uvedené spoločnosti.
https://finstat.sk/35840293/osoby_vo_firme 




Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Všetky články v tejto kategórii  Všetky články v tejto kategórii
predchádzajúci <<  17/32 >> nasledujúci

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam