Čo je to AFP - program financovaný inzerentom?

4.5.2017 14:17 | Mária Urlandová

Program financovaný inzerentom (AFP) je nedávny moderný termín, ale tento model financovania televízie sa už používal v šesťdesiatych rokoch minulého storočia.
Neskôr programy boli spravidla financované vysielateľom a opätovne získali peniaze späť prostredníctvom predaja reklamného priestoru okolo obsahu.
Toto fungovalo desaťročia, ale nový technologický pokrok donútil vysielateľov a inzerentov, aby prehodnotili svoj vzťah.

Koncept je teda tak starý ako samotná televízia. Pojem "soap opera" je odvodený od skutočnosti, že pôvodné mydlové opery boli v skutočnosti financované a vyrábané spoločnosťami so saponátmi, napríklad Procter & Gamble.
Neskôr prišli škandály koncom 50-tych rokov, keď obzvlášť agresívni inzerenti začali manipulovať s hranou show, tak sa model prestal používať. V čase, keď sa televízia stala celosvetovým javom koncom päťdesiatych a začiatkom šesťdesiatych rokov 20. storočia, sa pôvodný model zmenil na modernejší model, ktorý znamenal, že program sa oddelil od reklamy.

V tom čase aj verejnoprávni televízni vysielatelia v Európe obmedzili používanie reklamy.
S príchodom digitálnych nahrávacích zariadení, známych aj ako osobné videorekordéry, si už diváci môžu vybrať nahrávanie epizód alebo celú sériu svojich obľúbených programov a sledovať ich vo vlastnom čase. To znamená, že diváci môžu úplne preskočiť reklamy.
Programy financované inzerentom je riešením tejto zmeny a znamená to, že inzerent zaplatí integráciu svojej správy do samotného televízneho programu, a nie len kupuje reklamný priestor okolo neho.

Zahŕňa umiestňovanie produktov, sponzorstvo, užívacie práva a skutočné vytvorenie celých relácií od začiatku. Mnohé z týchto projektov umožňujú partnerstvo v oblasti obsahu, kde je program spolufinancovaný viacerými zainteresovanými stranami.
Nezávislé agentúry a globálne siete dokonca vytvorili jednoúčelové jednotky, ktoré sa sústreďujú na AFP, ako napríklad JWT Entertainment, BBH, Hubbub Communications, Now Inc., Mudra, WPP Group M alebo agentúra Omnicom Grand Central v Londýne.
Zdroj: Wikipédia : https://en.wikipedia.org/wiki/Advertiser-funded_programming

Čo je to vlastne AFP?

Program financovaný reklamou AFP je v podstate partnerstvo medzi televíznym kanálom a inzerentom. Inzerent úplne alebo čiastočne financuje televíznu produkciu a získava tak právo spojiť svoju značku s určitými hodnotami a skúsenosťami prostredníctvom televíznej produkcie.
Ako tento proces spolupráce prebieha, závisí od konkrétnej výroby.
Inzerent sa zaoberá publikom prostredníctvom aktuálneho programu, publikom, ktoré odmieta tradičné reklamy. Televízny kanál tak získa finančné prostriedky na výrobu. Má to byť produkcia, ktorá prinesie  hodnotný a vhodný prínos do programu, veď televízne kanály nebudú vysielať odpadky len preto, že sú zadarmo.
AFP je forma tvorby programov, ktorá umožňuje inzerentom hrať úlohu v samotnej show, nielen inzerovať okolo nej.
Je to nový spôsob reklamy, pretože prekračuje bežné 30-sekundové miesto a spája zábavu, obsah, médiá a branding.

Dôvody znovuobjavenia AFP

S príchodom osobných videorekordérov si diváci môžu sledovať programy vo vlastnom čase a môžu dokonca celkom preskočiť reklamy. Keďže nové technológie umožňujú divákom bezprecedentnú úroveň kontroly nad svojim konaním, tak producenti ako aj inzerenti sa nachádzajú v čoraz zložitejšej situácii, keď sa pokúšajú a osloviť stále viac roztrieštené publikum. 
S nárastom zariadení, ktoré umožňujú divákom nahrávať a sledovať predstavenia vo vlastnom čase, sa myšlienka hlavného televízneho vysielania stáva bezpredmetná, rovnako ako reklamy, ktoré sa zriedka prezerajú.
AFP je riešením tejto zmeny, ktorú mnoho značiek s radosťou víta. 
To znamená, že inzerent zaplatí, aby umiestnil svoju správu do samotného televízneho programu, nekupuje si iba reklamný priestor okolo neho.

AFP je vytvorený prostredníctvom partnerstva medzi inzerentom a vysielateľom. Dokumenty AFP obsahujú obsah, ktorý je zameraný na konkrétnu demografickú skupinu a vytvára väzbu medzi témou, značkou a jej publikom.


 



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Všetky články v tejto kategórii  Všetky články v tejto kategórii
predchádzajúci <<  3/16 >> nasledujúci

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam