Digitální marketing má vážné problémy

18.1.2018   07:44| TVBA

Viac ako pätinu reklám na internete nevidia živí ľudia, ale boti. I za tieto impresie (a kliky) ale inzerenti platia. Podvodná reklama vraj pripraví tento rok inzerentov o 16 miliard dolarov.

Zadávatelia reklamy prichádzajú kvôli ad fraud (teda podvodnej reklame) o neuveriteľné peniaze. To všetko vďaka vlastnej nevedomosti a nezáujmu alebo zámernej ignoracií zo strany marketérov a technologických spoločností, ktorí nemajú žiadny finančný záujem odhaľovať to, že návštevnosť a kliky, ktoré klientovi priniesli alebo sprostredkovali, neprichádza od živých ľudí.

V priebehu Marketing Festivalu uviedli, že ad fraud čoskoro dobehne svojimi tržbami obchod s drogami. Keby ste sa chceli dať na dráhu zločinca, kterú z týchto dvoch nelegálních odvetví by ste si vybrali? Ad fraud. Urobil by to každý racionálne uvažujúci človek. Táto dráha sľubuje veľké zisky a pritom malé riziko. Nemusíte nič dealovat na ulici. Veľkost vášho biznisu možno riadiť z vašej izby, nepotrebujete k tomu veľa ľudí.

Zadávatelia reklamy si priniesli zjednodušené chápanie starého sveta aj do toho v online priestore. Nechápu, ako to funguje. Nepoznajú hru, ktorú hrajú. Myslia si, že vypustia na internet reklamu, tá sa zobrazí zacieleným užívateľom, určité percento na ne klikne, budú z toho predaje. Nechápu ale pritom, že je to v skutočnosti zložitejšie.

Porovnanie s televíznou reklamou

Inzerenti svoju dôveru v televíznu reklamu aj svoje cielenie odvodzujú od výskumov založených na peoplemetroch, resp. prieskumoch. Tie pravdepodobne tiež nebudú dokonalé. Minimálne Nielsen, ktorý robí tieto výskumy v USA, bol už niekoľkokrát predmetom kritiky.

Ak výskumy sledovanosti TV nadhodnocujú svoje výsledky o 5% (a ona 5% štatistická odchýlka nie je u výskumov, ktoré odhadujú celkový stav z menšieho vzorky, nič neobvyklé), môžeme tu tiež hovoriť o ad fraud. Ale rozdiel medzi reálnymi hodnotami sledovanosti a číslami z výskumu môže predstavovať zle preinvestované peniaze, ale ten rovnaký údaj majú všetci hráči dopredu. Je to o dôvere vo výskumnú spoločnosť.

Digitálny ad fraud má mnoho podôb a mnoho aktérov. Je veľmi neprehľadný.

Hlavný rozdiel je v tom, že tí, čo nakupujú televíznu reklamu, majú pomerne presnú predstavu, ako funguje televízny biznis. V digitále sú aj ľudia, ktorí spravujú rozpočty na úrovni stoviek miliónov dolárov, nemajú vôbec potuchy o tom, ako funguje internet.

 

Predpokladá sa, že 60% všetkej internetovej návštevnosti je umelá, teda nepochádza od ľudí z mäsa a kostí.

Z pohľadu ad fraud je zlé to, že tieto technologické platformy sú platené na základe trafficu či impresií, čo cez ne pretečie. A je úplne jedno, či ide o návštevnosť ľudskú, alebo robotickú.
Aj na Facebooku sa falošné účty snaží správať ako skutoční ľudia. Preto lajkují mnoho FB stránok, aj keď sú platené primárne za nejakú inú stránku.
Hovorí sa, že falošní fanúšikovia, lajky a zdieľanie sú pomerne rozšírená praktika medzi influencermi, najmä medzi tými na Instagrame a na YouTube. Títo ľudia zvyčajne nie sú nejakí geniálni kriminálnici pohybujúci sa na dark webe a často ide len o teenagerov. Nie je to vôbec ťažké odhaliť. Stačí si zadať pár vyhľadávacích dotazov do Googlu. Podobné služby sa ponúkajú úplne otvorene.
Neexistuje nejaké jednoduchšie riešenie?
Existujú niektoré osvedčené triky. Napríklad u affilliate spolupráce dajte najprv vášmu partnerovi na web banner splývajúce s pozadím jeho webu. Ak potom budete mať väčšie množstvo klikov na banner, ktorý normálny človek nevidí, pravdepodobne na neho klikali boti. (Zdroj: Rozhovor s Shailinem Dharem: Kdybych se chtěl dát na dráhu zločince, vyberu si ad fraud )

 

Boti a robotické siete - narastajúca hrozba

Inzerentov prestáva baviť platenie za falošné kliky od botov a reklamy vedľa nevhodného obsahu.

Fenomén "ad fraud" zahŕňa farmy na kliky, roboty, podvody s doménami vedúcimi na iné stránky, než na ktoré chcel užívateľ pôvodne ísť. Problémom býva aj to, že sa reklamy objavujú vedľa nerelevantního alebo škodlivého obsahu.

Videoreklamy v súčasnosti reprezentujú 45% globálnych reklamných rozpočtov, sú pritom spojené s 64% podvodov na inzerentoch. V tomto ohľade vládne programatická reklama, ktorá je k podvodom o 67% viac náchylnejšia ako tá nakúpené napriamo. Z veľkých globálnych hráčov platia inzerenti najviac za podvodné videoreklamy v Indii: 34%. V USA, ktoré sú v rebríčku na druhom mieste, je 27% miera podvodných reklám.

Mnoho veľkých značiek začalo znižovať svoje digitálne rozpočty práve primárne v obave z nemožnosti riadenie reputácie brandu. To, že sa ich predaje ani potom nijak radikálne neprepadajú, avšak len naznačuje, že úloha reklamy na internete bola pre niektoré firmy preceňovaná.

Spoločnosť Procter & Gamble, znížila svoje výdavky na digitálny marketing o 100 miliónov dolárov. Napriek tomu sa jej podarilo udržať stabilný rast o dve percentá. Ušetrené peniaze investuje do kvalitného obsahu a produktových inovácií.
Procter & Gamble tak znížil počet spolupracujúcich webov z 1 459 na 978 v období od januára do mája 2016, resp. 2017. Medziročne klesli výdavky na reklamu o 41%. Rovnakou cestou sa vydala aj svetová dvojka vo výdavkoch na reklamu - Unilever.

 

Nebezpečenstvo s menom kontextová reklama

Väčším problémom je však nežiaduce kontextová reklama u videí s kontroverzným až urážlivým obsahom. Veľká časť zo spomínaných škrtov sa týka video platformy YouTube, a teda gigantu Google. Najviac klientov odišlo začiatkom toho toku - v marci sa koncentrácie nežiaducich kontextových reklám prudko zvýšila, a väčšina značiek reklamy z YouTube úplne stiahla.

 

Falošní influenceri zarábajú na nevedomosti značiek

Založiť profil, nahrať falošné fotky, zaplatiť follower a engagement, a úspešný influencer je na svete. Presne taký experiment realizovala istá marketingová agentúra a nachytala nič netušiaci firmy.

Podvodné praktiky v influencer marketingu stojí značky milióny.
S prudkým rozvojom influencer marketingu súvisí aj jeho častejšie zneužívanie v podobe získavania falošných followerov a Engagement. Prečítajte si, na aké typy podvodov si dnes musia dať značky pozor.

Značky tak začínajú čoraz častejšie pátrať po tom, kam ich financie skutočne miznú. Veľa instagramových celebrít rozširuje svoje fanúšikovské rady o falošné účty, využíva instagramové boty. Spoločnosti tak do spolupráce investujú na základe počtu sledujúcich oveľa vyššie obnosy, ktorým ale zďaleka nezodpovedá počet impresií.
Medzi celebrity, ktoré sú spájané s falošnými sledujúcimi na sociálnych sieťach, patrí napríklad bývalý americký prezident Barack Obama, súčasný americký prezident Donald Trump, "kráľovná Instagramu" Kim Kardashian (ktorá vymazaním falošných účtov stratila cca 1,3 miliónov followerov), Justin Bieber, Katy Perry alebo Rihanna.

 

Instagram pods - podvod alebo bežná instagramová aktivita?

Na tom, že nakúpenie followerov a komentáre od botov patria medzi podvodné praktiky, sa väčšina Instagramerů zhodne. Keď sa ale jedná o Instagram pods, ich názory sa rozchádzajú. Tieto skupiny o zhruba troch desiatkach užívateľov si zvyšujú engagement tým, že si navzájom lajkují a komentujú príspevky. Pre mnoho užívateľov sa jedná o aktivitu, s ktorou sa medzi bloggmi a vloggermi stretávame bežne a nie je na nej nič nelegálneho. Podľa iných sa ale jedná o podvod, z ktorého navyše nie je cesty späť. "Nikdy s tým neprestanú. Nie je to o tom, že by sa dostali na konkrétne číslo a povedali si dosť. Potom by museli sledovať prepady v číslach a to nechcú. Budú v tom pokračovať stále ďalej, "myslí si pre zmenu YouTuber Zach Bussey.


Ako riešia problém značky?

Podľa generálnej riaditeľky spoločnosti Collectively, Alexy Tonner, chcú niektoré značky veľké publikum za každú cenu a problém skutočného versus falošného publika nerieši. Veľa značiek zaznamenalo nárast používania botov a došlo u nich k zmene zamerania od Engagement k metrikám, ako sú konverzie alebo predaj.
Podľa Alexy Tonner nie je žiadnym tajomstvom, že si celebrity kupujú fanúšikov, ale jedná sa podľa nej len o malé percento. Nevylučuje tým tak možnosť, že by celebrity o fake sledujúcich nemuseli ani v najmenšom tušiť.
Zakladateľ Sway Ops, Nick Waken, dodáva: "Myslím, že značky ani nevedia, o aký veľký problém v skutočnosti ide a ako riskantné je o ňom nehovoriť."

 

Tlačové agentúry chcú od webových firiem peniaze za spravodajstvo

Google, Facebook a Twitter by mali platiť autorské poplatky za využívanie obsahu.

Európske tlačové agentúry požadujú, aby boli veľké internetové firmy, ako napríklad Google, Facebook a Twitter, donútené platiť autorské poplatky za využívanie spravodajského obsahu, ktorý im prináša značné zisky. Vyplýva to zo spoločného prehlásenia deviatich agentúr zverejneného vo francúzskom denníku Le Monde.

Agentúry napríklad upozorňujú, že spravodajstvo je po kontakte s príbuznými a priateľmi druhým najdôležitejším dôvodom pre využívanie sociálnej siete Facebook. Záujem užívateľov o spravodajstvo podľa agentúr pomáha internetovým spoločnostiam zvyšovať príjmy z reklamy na úkor tých, ktorí správy vytvárajú.

"Facebook pri mnohých príležitostiach uviedol, že jeho cieľom je stať sa najväčším médiom na svete. A pritom Facebook ani Google nemajú svoju redakciu. Nemajú žiadne spravodajské siete, národné ani medzinárodné.

Zdroje:

Rozhovor s Shailinem Dharem: Kdybych se chtěl dát na dráhu zločince, vyberu si ad fraud 2017
Fenomén „ad fraud" ve čtyřech grafech
Snížení rozpočtu P&G na digitální kampaně neovlivnilo prodeje
Experiment: Jak falešní influenceři vydělávají na nevědomosti značek
Tlačové agentúry chcú od webových firiem peniaze za spravodajstvo



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print


V krátkom čase uvidíte

Naozaj sa v bratislavských lesoch ťaží priveľa?
Prečo z Bratislavy zmizlo všetko hodnotné, architektonické diela z minulosti?
Dobrý úradník. Existuje?

.

KOMENTÁRE
Keď sa na to budem snažiť pozerať matematickým okom, tak pravdepodobne aspoň jeden "Propeler" bude mať taký istý osud, ako mal Rázus.
Aký bude osud Propeleru na Rázusovom nábreží?
Napíšte nám
Vaše meno
Email
Text
Ochrana proti spamu: *
grandiocaptcha

Opíšte znaky z obrázku do tohto poľa




S ľuďmi v regióne sme a naše publikum je vašim zákazníkom.


TV Bratislava je televízia s veľkým priestorom pre akúkoľvek reklamnú ideu. Reklama v televízií cielene oslovuje obyvateľov v ekonomicky najvýkonnejšom meste na Slovensku a tak dosahuje efektívny účinok bez geografických strát rozptylom.

Zo života TV Bratislava 

Bude v Bratislave pokračovať chaos pri parkovaní? Jednotnú parkovaciu politiku totiž poslanci mesta nepodporili.

TV Bratislava

  • Metropolitná TV Bratislava je najväčšia regionálna televízia na Slovensku veľkosťou územia pokrytého signálom, objemom výroby a pestrosťou programu.
  • TV Bratislava mesačne vyrobí 2500 minút programu. Taký veľký objem nevyrába žiadna iná regionálna televízia na Slovensku.
  • TV Bratislava má dostupnosť pre viac ako 600 000 obyvateľov na celom Slovensku.
  • TV Bratislava má sledovanosť, deklarovanú prieskumom  od renomovanej agentúry Dicio, cca 200 000 pravidelných divákov.
  • Ako jediná regionálna stanica v Bratislave, vysiela aj DVB T, čiže každý obyvateľ má možnosť sledovať televíziu bezplatne pomocou antény.
  • TV Bratislava je nielen klasická televízia, ale aj internetová TV a webový portál a je jediná televízia pre celé mesto a Bratislavský kraj.

 






Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft



Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
SÚHLASÍM