Vyhľadávanie






Rozporuplná socha Márie Terézie

3.10.2011   01:14 |

Ste za to, aby bola umiestnená socha panovníčky Márie Terézie?




Verzia pre tlač


Diskusia k článku:
Pridať príspevok

Premenujú si Slováci Bratislavu na Pozsony ?
Zrejme až neskôr. Zatiaľ sa v Bratislave diskutuje „len“ o premenovaní Námestia Ľudovíta Štúra na Korunovačné námestie a o odstránení súsošia Ľ. Štúra. Nahradiť ho má umelecky úplne bezcenná replika súsošia kráľovnej Uhorska Márie Terézie.

Každý rok v posledných dňoch októbra Česi s hrdosťou oslavujú oslobodenie spod rakúsko-uhorského útlaku a založenie spoločného štátu Čechov a Slovákov. Napriek tomu, že Slováci boli v Rakúsko-Uhorskej monarchii nepomerne surovšie a bezohľadnejšie utláčaní ako Česi, ktorým zánik národa nehrozil, sú to práve Slováci, ktorí zabúdajú sláviť výročie vyhlásenia prvej Československej republiky.
Slováci si nevedia oceniť nielen túto dejinnú udalosť spred 93 rokov, ktorá zachránila Slovenský národ pred úplným pomaďarčením, ale svoju národnú hrdosť si nevedia brániť ani v súčasnosti.
Čo si konečne majú počať, keď viacerí z najvyšších volených ústavných činiteľov Slovenskej republiky z titulu svojej funkcie dôrazne presadzovali odstránenie sochy Svätopluka z čestného nádvoria bratislavského hradu. Nevyčítali jej nízku výtvarnú úroveň, ale nápis na podstavci predstavujúci Svätopluka ako nášho niekdajšieho kráľa. Občania sú hlboko rozčarovaní z nenaplnenia ideálov novembrovej nežnej revolúcie. Dôsledkom je strata ideálov, apatia, utiekanie sa k nenáročnej zábave, nezáujem o veci verejné. V takejto spoločenskej atmosfére sa však ľahko môžu presadiť zmeny, ktoré si väčšina z nás neželá.

Blíži sa dátum 28. júl 2014. V ten deň bude sto rokov odvtedy, ako Rakúsko-Uhorsko vyhlásilo vojnu Srbsku. Bol to začiatok prvej svetovej vojny. Za cisára pána a jeho rodinu bojovali a umierali státisíce občanov Rakúsko-Uhorska.
O sedem rokov by sme mali sláviť krásne sté výročie ukončenia prvej svetovej vojny, zániku Rakúsko-Uhorska a vyhlásenia prvej Československej republiky.

Ako sa na uvedené pre Slovákov nesmierne významné výročie pripravuje hlavné mesto Slovenskej republiky?

Médiá informujú o čoraz aktuálnejších plánoch dvoch skupín občanov, ktorí akoby nezávisle od seba presadzujú závažné zmeny dvoch bratislavských námestí. Námestia Ľudovíta Štúra a Námestia slobody.
Námestie Ľudovíta Štúra plánujú premenovať na Korunovačné námestie, súsošie Ľudovíta Štúra sa má rozobrať a premiestniť na Námestie slobody. Na premenované Korunovačné námestie sa má osadiť umelecky úplne bezcenná replika súsošia Márie Terézie rakúsko-uhorskej cisárovnej a kráľovnej Uhorska.
Do prestavby Námestia slobody sú ako hlavní riešitelia zaangažovaní dvaja umelci maďarskej národnosti, z nich jeden je rodený občan Maďarskej republiky. Tento údajne absolutne apolitický umelec navrhuje vytvoriť na námestí pomocou mohutnej detonácie výbušnín obrovský kráter. Zeminu z krátera navrhuje rozoslať do všetkých župných miest bývalého Uhorska ( o plánovanej prestavbe Námestia slobody informovala RTVS, rádiová stanica Slovensko III – Devín v hodinovej relácii venovanej výlučne tejto téme dňa 10.októbra 2011 večer, redaktorka Tatiana Sedláková ).

Plánované zrušenie Námestia Ľudovíta Štúra by sa zdalo absurdné, prinajmenšom naivné, ak by nešlo o zosadenie symbolu slovenskej svojbytnosti Ľudovíta Štúra a následné osadenie symbolu uhorského kráľovstva, Márie Terézie a to do úplného centra hlavného mesta Slovenskej republiky.
Podstatou osadenia súsošia nebude prejav úcty k osobe osvietenej panovníčky.
Reálne hrozí, že v súlade s plánom Bratislavského okrášľovacieho spolku dezinformovaní občania Slovenskej republiky sami zavrhnú symbol slovenského národného obrodenia Ľudovíta Štúra a sami ho nahradia symbolom uhorského kráľovstva. Túto ponižujúcu blamáž si Slováci nielen odsúhlasia, ale aj zrealizujú a prostredníctvom verejnej zbierky aj prefinancujú.
Na doterajšie propagovanie súsošia uhorskej kráľovnej vynaložil Bratislavský okrášľovací spolok značné finančné prostriedky. Môže si dovoliť propagovať svoje zámery prostredníctvom tlače, rozhlasu a televízie. Je to jednostranná výhoda, ktorú nemajú oponenti - slovenskí vedci, umelci, ale aj politici. Ich zamietavé stanoviská sa tak nedostanú k občanom, ani k ich voleným zástupcom, komunálnym a štátnym úradníkom a politikom. Naši volení zástupcovia posudzujú zatiaľ návrh osadenia súsošia uhorskej kráľovnej do hlavného mesta Slovenskej republiky v tom zmysle, že sa máme k našej minulej vlasti k Uhorsku a k uhorským kráľom hrdo hlásiť, že aj Slováci tvorili uhorské dejiny. Sú preto náchylní tento pre Slovensko ponižujúci projekt výmeny národných symbolov podporiť.
Je to podobné, ako keby sa Poliaci hrdo hlásili k tomu obdobiu svojich dejín, keď ich vladármi boli ruskí cári, nemeckí a rakúsko-uhorskí cisári. Podobne nešťastní Íri, ktorí prišli dokonca aj o svoju reč, by sa mali podľa tejto teórie hrdo hlásiť k údajne ich kráľom v Londýne.

Ak by sme sa oficiálne sami hlásili k Uhorsku a k uhorským kráľom, uznali by sme tým :

- že existencia samostatnej Slovenskej republiky nenaplnila naše očakávania
- že si nedokážeme sami vládnuť lepšie, ako nám vládli uhorskí králi a uhorská vláda v Budapešti
- že územie, ktoré dnes tvorí Slovenskú republiku bolo v minulosti legálne pričlenené k uhorskému kráľovstvu
- že postavenie slovenského národa v Uhorskom kráľovstve bolo rovnoprávne
- že mocenské orgány kráľovstva nám nijako nekrivdili, uznávali Slovákov ako národ, ktorý má svoju reč, kultúru, všetky národné práva a žije slobodne na svojom dedičnom území
- že všetci slovenskí národovci, ktorí v roku 1918 túžobne očakávali vojenskú porážku rakúsko-uhorských vojsk boli zradcovia
- že všetci slovenskí národovci, ktorí v roku 1918 verejne vystúpili s požiadavkou rozbitia Rakúsko-Uhorskej monarchie a vytvorenia nového spoločného štátu Čechov a Slovákov sa dopustili rozvracania štátu, a teda vlastizrady, za čo mali byť právom popravení
- že rozbitie Rakúsko-Uhorskej monarchie v roku 1918 a následné vyhlásenie prvej Československej republiky boli úkony v rozpore s medzinárodným právom.

Cirkev stavia na dominantných miestach sakrálne objekty. Štáty stavajú umelecky hodnotné pomníky veľkým synom a dcéram národa. Sú ozdobou historických centier hlavných miest.
Zaznávanie, likvidovanie, alebo premiestňovanie takýchto objektov na menej význačné miesto bez ozaj vážneho dôvodu, je zneuctením, prejavom nízkej kultúrnej úrovne, urážkou význačnej osobnosti a celého národa, je potencionálnym zdrojom konfliktov.

Pre Slovákov je Bratislava hlavným mestom Slovenskej republiky.
Pre Maďarov je Pozsony korunovačným mestom uhorských kráľov.

Nie je rozumné oživovať tlejúci oheň necitlivými a nedomyslenými zmenami daného stavu, ktorý nikomu nekrivdí, nikoho neuráža. Nemal by preto nikomu prekážať.

akad. maliar Karol Šrobár


Odpovedať
6.2.2012 21:55 akad. maliar Karol Šrobár

Nezmysel
Podla mojho nazoru a to som Bratislavcan od narodenia a poznam celu jej historiu ide o ucelovo vytvorenu vec. Tento pomnik MT bol postaveny v ramci mileniovych oslav velkeho Madarska, teda aby Slovakom ukazal so zdvihnutym prstom kam patria a kde je ich miesto. Autor bol iba prisluhovacom vtedajsieho rezimu co sa neda brat ako polahcujuca okolnost (vid. ten madarsky sovinizmus v podobe husarov, ktory obhajuju duchom slabsi jedinci nadalej). Je viac ako iste, ze tito ludia co tu pisu su pravdepodobne z BOS (chcelo by to zverejnit IP adresy), lebo to co pisu su zaslepene znosky polopravd a falosnej nostalgie, ktora mi pripomina osadenie sochy Gotwalda - otca vlasti, v tom pripade by sme mali asi vratit aj jeho sochu spolu. Alebo podla logiky tychto "ludi" tu reagujucich premenovat vsetky ulice na madarske ako to boli za doby vzniku susosia, teda za silnej madarizacie. Tito nizsie diskutujuci hovoria ako nemaju komplexy - to ale bohuzial hovoria ludia, ktori komplexy maju a tak je to aj v tomto pripade. Pokladam to, ale za celoslovensky jav, ze ludia svoju vlastnu historiu a kulturu zaznavaju a schovavaju sa za Slovakom a obcanom nie celkom blizke osobnosti a udalosti. To je podla mna ten komlex menejcennosti a akesi utiekanie sa k velkomadarskym a inym modlam. Je to vsak choroba vacsinou malomestiakov a ludi ktori si dejiny znacne romantizuju a nemaju o nich hlbsie vedomosti. Bohuzial. Napriek tomu verim, ze vacsine obcanov nasho hlavneho mesta zdravy rozum nechyba a ze tento paskvil pozliepany z nejakych prdstav a jednej pohladnice nezhyzdi nnabrezie Dunaja.
Odpovedať
31.1.2012 12:39 Peter

Propaganda goril
Vygumovat Slovenskych dejatalov z povedomia a odsunut ich pamatniky a sochy do uzadia. Gorily z J$T sa asi citia na monarchov ked pasiruju tuto choru mylsienku vymeny pamatnikov. Mozeme byt asi len radi, ze nenavrhli sochu jakabcica na koni a pri nom by stal Dzurinda a Miklos, ktori maju zhruba rovnaky efekt ako ti husari, ktori Slovakov lincovali.
Odpovedať
31.1.2012 12:26 Feri

Všetko pre Bratislavu
V Pezinku majú tuším zmenšeninu Sochy Slobody a to je fakt gýč. Ale niečo bratislavské, ako socha Márie Terézie, ktorej replika sa práve chystá, práve preto nemôže byť gýčom, lebo aj originál bol len v našom meste. Preto som za návrat sochy aj s husármi. Bez husárov to bude naozaj len gýč. To si treba uvedomiť. Husári za to nemôžu, že niektorí Slováci (a je ich dosť) majú komplexy z Maďarov! Mária Terézia patrí do kráľovskej histórie nášho mesta. A to už je niečo! Ale toto privandrovalec, aj keď už narodený tu v Bratislave, ťažko môže pochopiť. Mesto musíme dať do poriadku, a patria sem aj moderné stavby, nie však také, ako je veža Auparku, ktorá zasahuje do koloritu Starého Mesta. Kamenné námestie tak, ako ju chceli rekonštruovať pred pár rokmi (malo to pracovný názov Centre Plaza), sa mi páčilo. Avšak treba znovu pritiahnuť ľudí aj turistov do historického centra, a k tomu prispeje pripravovaný návrat sochy Márie Terézie, ale aj Zlatá ulička - t.j. projekt Vodná priekopa. Veď majetky sú už vysporiadané. Tak na čo sa čaká! Asi na peniaze, že nám ich niekto zošle z neba. No a je nutné opraviť domy na Zámočníckej, aby na Vodnú priekopu nepadli a nezničili ju (samozrejme okrem iných dôvodov). Tiež zaplniť "fúgy" medzi domami na Špitálskej pri Tescu, ale aj na Gorkého ulici peknými stavbami(teraz sú tam provizórne parkoviská, hrozne pôsobiace!. Kapituslká je kapitola sama o sebe, tu treba zrekonštruovať nielen Eszterházyho palác, ale aj ostatné budovy a klásť akcent aj na už zničené artefakty. Prepoštská a niektoré ďaľšie ulice Starého Mesta detto.
Odpovedať
12.11.2011 19:44 Karol Janoško

jednoznačne Mária Terézia
Je nad slnko jasné, že k Redute sa oveľa viac hodí socha Márie Terézie ako nejaká temná, ponurá, surová a mátožná socha štúrovcov. Títo ľudia, čo sú proti soche Márie Terézie majú niečo s egom (aj s očami), ale hlavne komplexy z našich šikovnejších južných susedov (Rakúšania, Maďari). Navyše sú to úplní analfabeti pokiaľ ide o estetiku a architektúru. Česť výnimkám, lebo sú tu i normálne príspevky! Dnešní Bratislavčania sú zrejme už len bývalí prisťahovalci zo Záhoria, z Východu, z Hornej-Donej, atď. Oni majú o tomto meste rozhodovať, pre boha? Vidieť podľa príspevkov, že k mestu nemajú žiadny vzťah a vedú ich len nejaké pochybné pohnútky. Presne také ako naznačil vo svojom diskusnom príspevku pán Jaromír. Sorry ľudia, ale čo už s vami? Tešte sa, že sme tu mali kraľov, a boli tu korunovaní. Američania by zato dali aj neviem čo, aby mali históriu vo svojom meste a vy ňou pohŕdate! To je sila! Keby obmedzenosť kvitla, tu na Slovensku by bolo krásne. Ale nekvitne!
Odpovedať
11.11.2011 23:27 Karol Ondrejka

Bratislavčania a socha Márie Terézie
Prepáč Miroslav, ja som občan tohoto mesta už dosť dlho - od narodenia. Hovorím všetkými tromi jazykmi tohoto mesta a som za návrat sochy Márie Terézie aj s husármi, teda takej, aká bola pôvodne. Nemám komplex menejcennosti, lebo s Maďarmi i s Rakúšanmi som v pohode. A rovnako podľa mňa i ostatní praví Bratislavčania. My tu nie sme hejslováci, sme skôr svetoobčania, ale v tom zdravom slova zmysle, pretože sme hrdí na to, že žijeme práve v Bratislave. Ľudí, ktorí sa bijú do hrude, akí sú vlastenci skôr ľutujem, lebo na Slovensku je tento jav vychádzajúci skôr z pocitu menejcennosti a nie z ozajstnej národnej hrdosti ako to vidíme u susedov. Bratislava bola vždy viac európskym ako vyslovene slovenským mestom, preto nechápem túto nezmyselnú diskusiu proti soche Márie Terézie. Ja som rád, že sa vráti po toľkých rokoch na historické Korunovačné námestie s korunovačným vŕškom. Nezabudni, že tejto diskusie sa môžu zúčastniť (a veľmi pravdepodobne aj zúčastňujú) i mimobratislavčania, lebo je anonymná. Ľ. Štúra by som navrhoval tiež premiestniť na terajšie Námestie Slobody, kde by mal dôstojné miesto. A nemáš pravdu, že Bratislavčania si sami ničia mesto. Je tu veľa študentov a prisťahovalcov, ktorí nemajú k Bratislave žiadny vzťah. Trpia, lebo tu musia byť kvôli práci a možnostiam, ktoré im toto mesto ponúka a vždy ponúkalo. Mali by mu byť zato skôr vďační a nie ho nenávidieť.
Odpovedať
9.11.2011 13:30 Jaromír Dobrotka

Znehodnocovanie kultúrnych pamiatok a znevažovanie histórie mesta
Ja súhlasím s názorom nižše. Keď Bratislavčania odmietajú estetické veci, naviac vo forme symbolu svojej vlastnej histórie, ba čo viac, keď ničia svoje vlastné mesto (koľko je tu sprayerských výčinov, a to dokonca priamo v Starom Meste, ktoré by malo byť reprezentatívne!?), tak si ani nič pekné nezaslúžia. Máriu Teréziu a miesto korunovácie by sme si mali uctiť. Nech si teda títo "blaváci a pridružení občania" obdivujú sochu Svätopluka (nejakí "hejslováci" ju spomínajú nižšie). Svätoplukova socha je však socha, na ktorej sa turisti len smejú, lebo spredu tohoto "umeleckého diela" je "krásny pohľad" na obrovské konské genitálie a zozadu mohutný konský zadok, no a z boku na tom celom čude, ktoré stojí v divnom uhle, je zasadený vetchý starec s mečom, ktorý má byť vraj Svätopluk - to všetko v nejakom divnom, nevypracovanom surovom štýle a navyše na mieste, kde nemá stáť nič. Nádvorie slúžilo historicky na iné účely, takže minimálne ide o rozsiahle zničenie a zneuctenie pamiatkovej hodnoty Bratislavského hradu! Tento hrad je predsa symbol Bratislavy a je národnou kultúrnou pamiatkou. Táto devastácia tetjo významnej hodnoty by sa mala zažalovať do medzinárodných organizácií na ochranu európsych kultúrnych pamiatok (napr.Unesco). Lebo "bývalí" komunisti a neo......i si tu robia čo chcú. Nemajú právo predsa ničiť historický stred mesta! Bratislava je len jedna!
Odpovedať
8.11.2011 20:07 Miroslav

Aký symbol???
Tu v Bratislave už ozajstní Bratislavčania ani nežijú. Tí už zrejme vymreli. Duch Bratislavy, história,... to terajším Bratislavčanom nič nehovorí. Ani estetické cítenie nie je u Slovákov silné, veď keby bolo, neboli by zničili polku Bratislavy kvôli Mostu SNP. Naďalej vo vandalizme pokračujú, k SND sa pristavala nová budova, čím sa čiastočne znehodnotila pôvodná stavba. Chátrajú tu celé ulice (Zámočnícka, Kapituská,..asi by som musel vynenovať všetky v Starom Meste), hrozne vyzerá Kamenné námestie, a keď sa konečne chystá niečo pekné, tak nešikovní hádžu pod nohy polená tým, čo niečo dokážu. Ľudia, veď sme roky túžili po návrate sochy M. Terézie a každý plakal, že pôvodná bola z drahého talianskeho kameňa a nie sú peniaze. A teraz to niekto dokázal a ostatní závidíte! Závisť je jedna z najhorších vlastností Slovákov. A možno diskutujem s nacionalistami alebo komunistami alebo ešte horšie. V tom prípade nič, ale aj tak treba povedať, že Štúr sa osobnosti Márie Terézie nemôže rovnať. Miesto toho, aby sme boli hrdí na to, že sme mali takú panovníčku, vymýšľame hlúposti. Navyše osoba Štúra je kontroverzná a aj tým sa bude dať argumentovať. Štúr predsa vo svojej knihe Das Slawenthum und die Welt der Zukunft (Slovanstvo a svet budúcnosti) navrhoval politické splynutie s Ruskom, netajil sa nenávisťou voči Židom a schvaľoval vtedajšie ruské protižidovské opatrenia. Ako medzinárodný jazyk na dorozumievanie sa slovanských kmeňov navrhoval ruštinu. Tak aký buditeľ? Áno, postaral sa o spisovnú slovenčinu, ale jeho socha patrí v tom prípade na stredné a nie na západné Slovensko.
Odpovedať
7.11.2011 18:18 Miron

na historické námestie nepatrí naturalistická socha
Jeden čitateľ Ba-novín nazval štúrocvo "obesencami" - veľmi trefne. Nie je to pekná socha, ato som sa ešte veľmi jemne vyjadril. Štúr si zaslúži krajšiu sochu, ale hlavne na inom mieste. Do Starého Mesta by sa mala vrátiť história a duch mesta. Turisti, ktorí tu chodia z celého sveta by to tiež ocenili. Štúr im nič nehovorí. A už vôbec nie v tej hroznej podobe.
Keby si Bratislavčania vážili svoje mesto, jeho históriu, miesto korunovácie kráľov, nikdy by takáto diskusia nevznikla. Asi majú pravdu vo svete, keď o nás Slovákov tvrdia to čo tvrdia.

Odpovedať
7.11.2011 13:25 Ivan Ondrejka

Nepochopiteľné
obrazoborectvo sa udomácňuje v našom , paradoxne, stále liberálnejšom svete.Najprv Sulík začal ťaženie proti Svätoplukovi,a už je tu maďarským Slovnaftom financovaný samozvaný spolok, ktorý ide odstrániť spred Reduty Ľ.Štúra...To ru už naozajnikdy nebude pokoj? Túto NEHORÁZNOSŤ a drzosť jednoznačne ODMIETAME!!!! Rodiny L., B. a D.
Odpovedať
5.11.2011 20:05 Mia

vedeli preco original znicili
Monarchisticka susosia? Radsej nie, niekto si to aj tak zle vysvetluje. A chysta to co chysta, a tato socha? iba ho v tom podporuje. A kto postavi pamatnik napr. talianskym legionarom, ktori polozili zivoty v roku 1919, bojovali proti madarskym bolsevikom?
Odpovedať
5.11.2011 18:27 Robo

na začiatku štúrovej na Šafku bude soche dobre
drahému Ľudevítovi bude raz dobre pred univerzitou v bA a bude po bubline okolo márie terézie a pri vodičke budú...
Odpovedať
29.10.2011 14:56 Jány B.

socha Márie Terézie
Diskusia o tom, či socha Márie Terézie má byť alebo nemá byť, by sa mala viesť skôr smerom k tomu, či realizovať kompletnú repliku súsošia alebo bez kontroverzných "husárov", ktorí vadia niektorým historikom. Socha Márie Terézie patrí do Bratislavy, patrí do priestoru korunovačného pahorku, medzi historické budovy tohto námestia a najmä obnovenej Reduty.
Odpovedať
20.10.2011 19:49 rodina T.

Štúrovci
Sme za, aby sa využila príležitosť premiestniť súsošie štúrovcov na dôstojnejšie miesto, ktoré si zaslúžia. Veď kde by bolo vhodnejšie miesto pre našich národných buditeľov, než námestie pred Úradom vlády SR? Pamätáme si okolnosti za akých bolo súsošie direktívne osadené komunistami na doterajší nevhodný priestor. Dnes zdevastované Námestie slobody by sa po obnove a inštalácii súsošia štúrovcov a ich nasvietenia stalo ďalšou peknou dominantou Bratislavy.
Odpovedať
20.10.2011 19:46 rodina T.

Neúcta k Štúrovi
Vážim si každú dobrú snahu. Ale nepatrí k dobrej snahe premiestniť sochu Štúra. Toto miesto mu patrí. Sochu Márie Terézie sa dá umiestniť na iné rovnako historicky významné miesto a to bez toho, aby sa to dotklo nielen bratislavčanov, ale i mnohých kultúrnych ľudí na Slovensku.
Odpovedať
14.10.2011 06:35 Mája Velšicová

Jednoznačne Štúr
Som za pripomínanie si histórie aj za Máriu Teréziu, ale na Štúrovom námestí by mal zostať jednoznačne Štúr.
Odpovedať
3.10.2011 09:33 Milan M.

Uvažujme
V poslednom čase sa veľmi často stretávame s so snahou skrášliť mesto, ale málokedy sa to tvorcom aj podarí. Socha je mestotvorný prvok a ako taký by mal mať i podporu jeho obyvateľov. Štúr bol veľkou osobnosťou slovenského národa a jeho socha už roky tvorí známu kulisu mesta. Uznávam, že aj Mária Terézia je súčasťou našich dejín, ale nie som presvedčená o tom, že by mala stáť na Štúrovom námestí. Ak už má niekde stáť, treba jej nájsť vhodné miesto. Premiestňovanie sôch svedčí o našej neúcte k osobnostiam.
Odpovedať
3.10.2011 09:00 Mária Ješková

Hlasovanie
Štúr znamenanl a stále znamená pre nás nezmerateľne viac ako Mária Terézia, aj keď si ju tiež vážim. Ako počúvam, každý v mojom okolí je zásadne proti odstráneniu Štúra. Je to tá istá snaha, ako nám nanútený Masaryk.
Odpovedať
3.10.2011 08:13 Boška

hlasovanie
Len piata kolóna neprajníkov Slovenska si trúfne na takú potupu ako odstránenie sochy Ľ. Štúra. Toto ,že sú intelektuáli ?
Odpovedať
3.10.2011 08:54 Dušan

Určite je dôležitejší Ľudovít Štúr.
Socha Márie Terézie môže byť kdekoľvek ale štúrovci nech ostanú na Štúrovom námestí. Mária Terézia bola Habsburgskou panovníčkou a teraz je Slovensko republikou. Vyššia šlachta bola vždy maďarská a nie slovenská. Mačuha je jeden zapredanec a monarchista.
Odpovedať
3.10.2011 01:29 Henrich Paur

Mária Terézia
Treba si pozrtieť histórium mesta volaného Pressburg, Pozsony, Prešporok....., dejiny Europy. Až potom urážať...., alebo to je " slovenské ..." , Slovenská republika v ústave má právo na slobodné vyjadrenie názoru !!! Nie sme už v období vedäúcej úlohy jednej strany... Ide o diskusiu !!! NEZNALOSŤ historie a práva neospravedlňuje....
Odpovedať
3.10.2011 01:26 Ivan Rey

Nie je mi jasné prečo
by malo " to je " slovenské"" niekoho..., kohokoľvek, URÁŹAŤ ?!!
Odpovedať
5.11.2011 20:47 majo

To nemá so znalosťou histórie nič spoločné.
To je proste len ďalšia provokácia a súčasť znevažovania slovenských národných dejín. Súčasť dlhodobej kampane, ktorej cieľom sú nové generácie bez histórie, bez osobností, bez historickej a kultúrnej identity...bez koreňov, bez ukotvenia, bez sebavedomia, o to ľahšie manipulovateľné a ovládateľné...Otázka je : NAČO je to dobré, KOMU to vyhovuje a PREČO...? Historik
Odpovedať
5.11.2011 20:31 Marian H.

Gycik formatu Masaryka
Bratislavsky kvaziokraslovaci spolok si neda povedat.Sochu Marie Terezie odmieta vacsina sudnych ludi i odbornikov. Vystavena socha je naozaj ohavna.Ide o gycik priblizne taky velky ako nedaleky Masaryk.\r\nSuskanda hovori, ze tomuto zbohatlickemu kapricu sa uz ani nevyhneme.Keby mu aspon zo zadku striekalo sampanske alebo padali \"mozartkugels\
Odpovedať
3.10.2011 01:24 Slávik Karol

História
Socha Marie Terézie bola vyjadrením vďaky uhorskej šľachty za rakúsko-uhorské vyrovnanie a možnosť začiatku tvrdej maďarizácie. Jednu sochu uspešnej maďarizácie máme v Bratislave už v Medickej záhrade pomník Petefyho ....stačilo
Odpovedať
3.10.2011 01:22 Oľga Sláviková

Pridať príspevok
Meno*:
Titulok*:
Text*:



 

AKTUÁLNE
METRO DNES »

17.5.2012   11:10 | Monika Hucáková


16.5.2012   15:07 | Rastislav Iliev



16.5.2012   08:27 | Monika Hucáková


16.5.2012   08:14 | Monika Hucáková



BESEDA O PIATEJ »

30.3.2012   20:02 |


28.3.2012   17:49 |



23.3.2012   16:10 |


16.3.2012   12:26 |



ODPORÚČAME
ŽUPNÝCH 13 »

10.5.2012   16:16 | Monika Hucáková



NASTÚPTE PROSÍM »
7.5.2012   11:45 | Anka Repková



ČAS PRE OBČANA »

17.5.2012   11:36 | Rastislav Iliev


10.5.2012   14:23 | Rastislav Iliev


26.4.2012   15:02 | Rastislav Iliev


19.4.2012   11:33 | Rastislav Iliev


12.4.2012   14:02 | Rastislav Iliev



BLOGERI »

16.5.2012   13:12 |


28.3.2012   16:24 |


21.3.2012   15:37 |


12.3.2012   16:21 |


29.2.2012   10:55 |



ZASTUPITEĽSTVO »

4.3.2012   11:44 |



PRIMÁTOR ODPOVEDÁ »

16.5.2012   20:19 |






© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba webových stránok | Tvorba eshopov