Regionálna TV na Slovensku - ako od macochy

31.7.2018 10:58 | Mária Urlandová

Lokálne a regionálne televízie predstavujú tretiu zložku audiovizuálnych médií na Slovensku, popri verejnoprávnej TV a komerčnej TV.

Aká je verejná politika v oblasti regionálneho vysielania v SR?

Žiadna. Kým v zahraničí sa zaoberajú trvalou udržateľnosťou regionálneho vysielania na úrovni vlády, na Slovensku regionálni vysielatelia sú nevlastným dieťaťom – pracovitou Popoluškou slovenského audiovizuálneho priemyslu. Lokálne a regionálne vysielanie je v SR od roku 1995, ale doteraz im nebol priznaný status, ktorý im patrí za poskytovanie verejnej služby.

Od regionálnej TV sa očakáva, že budú poskytovať regionálny program, služby obyvateľstvu, priťahovať masové publikum a zároveň budú komerčne úspešné. Všetky ciele súčasne nie je možné dosiahnuť, a tak sú potrebné jasné rozhodnutia čo sú priority, na základe kľúčových kritérií verejnej politiky.

RegTV stanice na Slovensku sú v nezávideniahodnej situácií

Nemajú dostatok financií ani slobody pre tvorbu. Sú považované sa “hlasné trúby" starostov, najmä tie televízie, v ktorých má majetkovú účasť mesto/obec.

Ale ani nezávislé televízie nie sú na tom lepšie, tie majú ešte horšiu pozíciu, lebo rok čo rok sa strachujú o financovanie a v hre sú aj zamestnanci. To brzdí ich rozvoj a sebavedomie. Nezriedka sa stáva, že po voľbách nový primátor/starosta zruší nezávislej TV finančnú podporu a tým súkromnú spoločnosť de facto zlikviduje. Zničí to, čo roky budoval, zoberie ľuďom práva na informácie a zničí aj investíciu súkromného ponikateľa.

Potom nové zastupiteľstvo podporí inú novozaloženú spoločnosť, ktorej trvá roky získať sledovanosť a proces sa opakuje. Niečo sa vybuduje a potom barbarsky zničí. Bohužiaľ občan je na poslednom mieste v tejto mocenskej hre.

Reklama na financovanie televízie nestačí, príjmy z reklamy sú pod 10%, nedosahujú ani príjem novín mestskej časti. (Napr. Bratislavské noviny mali tržby 40 mil. Sk v roku 2008 – zdroj Medialne.sk)

Pre kompetentných sú na okraji záujmu nielen finančne, ale aj morálne

  • Regionálne stanice nie sú zahrnuté do prieskumov monitoringu médií.
    Napríklad regionálna TV nebola zahrnutá do národného prieskumu MML-TGI, hoci bolo skúmaných 57 rôznych, zahraničných a monotématických TV staníc. Nebolo pre nich miesto ani pod súhrnym pojmom  “regionálna TV”.
     
  • Do peoplmetrového merania sa ani nemajú šancu dostať vôbec.
    Agentúra je súkromná spoločnosť národných vysielateľov a dáta za žiadne peniaze nepredá svojim "konkurentom".
     
  • Propagačné kampane financované z EÚ fondov sa neplánujú pre publikum regionálnej TV
    Ojedinelý prípad kampane v regionálnych TV organizovanej ministerstvom životného prostredia sa stal kauzou – ministerstvo nevedelo správne stanoviť kritéria výberu staníc. Finančné prostriedky pre podporu, alebo efektívne využitie diváckej základne sa nenašli ani v zdrojoch pre podporu regiónov.
     
  • Operátori dávajú regionálne stanice na posledné miesto v rastri, ak vôbec
    Rozhodujú sa bez prieskumu trhu. Neexistuje autorita, ktorá by ich o to požiadala – hoci ide o verejný záujem.
    Existuje síce povinnosť pre držiteľov retransmisie zaradiť do svojej ponuky miestnu televíziu,tzv. must carry, tá je však ponímaná veľmi liberálne.
     
  • Audiovizuálny fond vôbec nepočíta s tvorbou pre regionálne televízie.
    Nikdy nepodporili festival tvorby lokálnych staníc, napriek snahe.
     
  • Evidencia
    Rada pre vysielanie a retransmisiu eviduje lokálne a regionálne stanice ako zoznam pridelených licencií. Ministerstvo vyžaduje vyplňovanie povinných štatistík. To je všetko. Viac sa o nich nezaujíma nikto.

    Napríklad v Správe o stave kultúrneho a kreatívneho priemyslu Ministerstva kultúry, nie sú regionálne TV ani len spomenuté, akoby neexistovali.
    http://www.tvba.sk/imageuploads/1207/sprava-kreativny-priemysel-mksr-neulogy.pdf
     
  • Existuje množstvo dohadov a mýtov o kvalite regionálnych TV, ktoré sa šíria bez poznania reálneho stavu.
    “Lokálna TV” sa stalo pejoratívnym označením diletantstva. Pritom amatérske video je vidieť na portáloch internetových televízií – známych tradičných médií.
     
  • Sektor potrebuje morálnu a finančnú podporu od štátu.
    V zahraničí sú regionálne TV dotované priamo od štátu, v niektorých krajinách sa štiepi koncesionársky poplatok tak, že časť ide do regiónov. (Nikde vo svete sa regionálna TV neuživí iba z reklamy, kvôli nebulvárnemu obsahu.)
     
  • Zvlášť v dobe sociálnych sieti a rozmachu internetových (neregulovaných) médií je podpora tradičných médií (štátom a zákonom regulovaných) naliehavá.
    Získané média, sociálne siete, kde je množstvo hoaxov nemajú nahradiť tradičné média – naopak média, ktoré prinášajú objektívne informácie s plnou redakčnou zodpovednosťou majú byť podporované.

Prečítajte si aj: Niekoľko návrhov ako sa dá ihneď pomôcť regionálnym vysielateľom



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

 /21 >> nasledujúci


Image in photogallery
Prehľad odkazov na online vysielanie TV Bratislava na zahraničných stránkach  (6361)
14.11.2012 15:00 | TVBA

Image in photogallery
Všetko o meste na jednom mieste (2860)
12.9.2012 14:36 | TV Bratislava

Image in photogallery
Nové tváre TV Bratislava: Silvia Šeptáková a Henrieta Hajtová (12382)
3.9.2012 15:46 | TV Bratislava

Image in photogallery
Nová relácia Euroveanoviny (3365)
11.7.2012 22:02 | TVBA


Image in photogallery
Reláciu City Lady bude vysielať aj TV VÝCHOD (3421)
29.5.2012 13:15 | TVBA

Image in photogallery
Televízia Bratislava začala intenzívnejšie komunikovať s divákom (2703)
11.4.2012 16:25 | TV Bratislava

Image in photogallery
Aký bol rok 2011 pre TV Bratislava  (4038)
1.1.2012 23:35 | TV Bratislava

Image in photogallery
TV Bratislava je už aj v digitálnej TV Magio na pozícií 304 (4851)
18.12.2011 01:56 | TV Bratislava


Image in photogallery
Poslanci - nová rubrika v Metro Dnes (3743)
9.11.2011 23:03 | TV Bratislava

Image in photogallery
Relácie City lady a Like IT sa rozhodli pravidelne vysielať aj v regionálnej televízií TV Považie.  (4377)
4.10.2011 18:11 | TV Bratislava

Image in photogallery
Voyage magazín a TV Bratislava sa dohodli na spolupráci (2939)
26.8.2011 02:14 | TV Bratislava

Image in photogallery
Sledovanosť Televízie Bratislava opäť narástla (1962)
23.8.2011 01:27 | TVBA


Image in photogallery
SAT CENTRUM august 2011 - TV Bratislava v posledných troch rokoch rástla vo všetkých porovnateľných parametroch. (2307)
11.8.2011 17:15

Image in photogallery
TV Bratislava môžete sledovať aj na Facebooku (3198)
22.7.2011 16:31 | TVBA

Image in photogallery
Predvolebná diskusia - kandidáti na primátora Bratislavy (6676)
5.11.2010 13:11 | TVBA

Image in photogallery
Naši blogeri pomáhajú lepšie žiť (4203)
2.7.2010 20:11 | TVBA


Image in photogallery
Fotografie z oslavy 3. narodenín televízie (3237)
31.5.2010 00:39 | Foto: M. Košírer

Image in photogallery
Moderátorka a šéfredaktor varili na Bratislavskom hrade (3903)

Image in photogallery
Ivo Nesrovnal o TVBA v 2012 (8840)
27.2.2010 21:10 | TVBA

Image in photogallery
Nový čas februar-2007-Oddnes vysiela nová TV Bratislava  (4239)
15.2.2007 16:59 | TV



TV Bratislava v médiách

2017

INBA júl-august 2017: 10 rokov TV Bratislava
Petržalské noviny august 2017 - Televízia Bratislava v roku 10. výročia svojho pôsobenia
10 rokov sme tu pre Vás / Metropola január 2017
Počas 10 rokov sa na obrazovke TV Bratislava videlo až 10% obyvateľov Bratislavy / Metropola - apríl 2017
TV Bratislava má novú televíznu grafiku / Mediawatchdog 14.marca 2017
TV Bratislava prešla do HD, vymenila aj grafiku / Medialne.sk - 24.2.2017
M. Urlandová - Skrytá marketingová sila regionálnej televízie, prednáška

2016

Regionálne televízie majú novú asociáciu, chcú posilniť postavenie / Medialne.sk - 7.3.2016
Ministerstvo nalialo státisíce do regionálnych televízií. Kto ich sleduje, ho nezaujímalo / Medialne.sk - 21.1.2016
Boris Kollár nadáva na tendre, ale eurofondy naberá vidlami / SME Transparency International 11.1.2016
Nesrovnal rozdelil PR budget. Dal aj televízii zmietanej v konflikte záujmov / Medialne.sk - 9.3.2016
Ženy v meste: Na miesto šéfky som sa musela vymenovať sama, muži by to neurobili
O mediach.com 2016 - Televízia Bratislava oslavuje 9-te narodeniny a má sa čím chváliť!
Metropola november 2016 - Rozhovor s šéfredaktorkou TVBA Evou Sládkovou
Slovenka 2016: Hlavou múr neprerazíš - rozhovor s M.Urlandovou

Pred 2016

Metropola 2015
Večernik december 2015
Gest 2015: Čo ste o regionálnej televízii nevedeli
Mária Urlandová z TV Bratislava: Znepokojuje ma situácia v žurnalistike / Medialne.sk - 22.12.2011
Len pre ženy 2013: Mária Urlandová si splnila sen o vlastnej televízií

Reklama Produkcia Blog


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam