logo
Nákupný košík

TELEVÍZIA

HLAVNÉ MENU

Aká je verejná politika v oblasti regionálnej TV u nás?

31.7.2018 10:58 | Mária Urlandová

Lokálne a regionálne televízie (LRTVB) predstavujú tretiu zložku audiovizuálnych médií na Slovensku, popri verejnoprávnej TV a komerčnej TV.

Ako od macochy

Kým v zahraničí sa zaoberajú trvalou udržateľnosťou regionálneho vysielania na úrovni vlády, na Slovensku sú lokálni a regionálni vysielatelia nevlastným dieťaťom – pracovitou Popoluškou slovenského audiovizuálneho priemyslu. Lokálne a regionálne vysielanie je v SR viac ako 25 rokov, ale doteraz im nebol priznaný status, ktorý im patrí za poskytovanie verejnej služby.

Miestne a regionálne televízne stanice na Slovensku sú v nezávideniahodnej situácií

Nemajú dostatok financií ani slobody pre tvorbu. Sú považované sa “hlasné trúby" starostov, najmä tie televízie, v ktorých má majetkovú účasť mesto/obec.
Ale ani nezávislé televízie nie sú na tom lepšie, tie majú ešte horšiu pozíciu, lebo rok čo rok sa strachujú o financovanie a v hre sú aj zamestnanci. To brzdí ich rozvoj a sebavedomie.
Nezriedka sa stáva, že po voľbách nový primátor/starosta zruší nezávislej TV finančnú podporu a tým súkromnú spoločnosť de facto zlikviduje. Zničí to, čo roky budoval, zoberie ľuďom práva na informácie a zničí aj investíciu súkromného ponikateľa.

Potom nové zastupiteľstvo podporí inú novozaloženú spoločnosť, ktorej trvá roky získať sledovanosť a proces sa opakuje. Niečo sa vybuduje a potom barbarsky zničí. Bohužiaľ občan je na poslednom mieste v tejto mocenskej hre.
Reklama na financovanie televízie nestačí, príjmy z reklamy sú pod 10%, nedosahujú ani príjem novín mestskej časti. (Napr. Bratislavské noviny mali tržby 40 mil. Sk v roku 2008 – zdroj Medialne.sk, Petržalské noviny v r. 2017 mali 100 000 Eur – zdroj informácia od poslancov.)

Pre kompetentných sú na okraji záujmu nielen finančne ale aj morálne

  • LBTVB nebývajú zahrnutí do prieskumov monitoringu médií. Napríklad regionálna TV nebola zahrnutá do národného prieskumu MML-TGI, hoci bolo skúmaných 57 rôznych, zahraničných a monotématických TV staníc. Nebolo pre nich miesto ani pod súhrnym pojmom  “regionálna TV”.
  • Do peoplmetrového merania sa ani nemajú šancu dostať vôbec. (Agentúra je súkromná spoločnosť národných vysielateľov a dáta nepredá.)
  • Národné propagačné kampane financované z EÚ fondov sa vôbec neplánujú pre publikum divákov regionálnej TV. Ojedinelý prípad kampane v regionálnych TV organizovanej ministerstvom životného prostredia sa stal kauzou – ministerstvo nevedelo správne stanoviť kritéria výberu staníc. Finančné prostriedky pre podporu, alebo efektívne využitie diváckej základne sa nenašli ani v zdrojoch pre podporu regiónov.
  • Operátori dávajú LRTVB na posledné miesto vo svojom rastri, ak vôbec. Rozhodujú sa bez prieskumu trhu. Neexistuje autorita, ktorá by ich o to požiadala – hoci ide o verejný záujem: informovanie obyvateľov regiónu. Existuje síce povinnosť pre držiteľov retransmisie zaradiť do svojej ponuky miestnu televíziu,tzv. must carry, tá je však ponímaná veľmi liberálne.
  • Audiovizuálny fond vôbec nepočíta s tvorbou pre regionálne televízie.
  • Rada pre vysielanie a retransmisiu eviduje lokálne a regionálne stanice iba ako zoznam pridelených licencií. Ministerstvo vyžaduje vyplňovanie povinných štatistík. Viac sa LRTVB nezaujíma nikto.
  • V Správe o stave kultúrneho a kreatívneho priemyslu Ministerstva kultúry, nie sú LRBTV ani len spomenuté, akoby neexistovali.
    http://www.tvba.sk/imageuploads/1207/sprava-kreativny-priemysel-mksr-neulogy.pdf
  • Existuje množstvo dohadov a mýtov o kvalite regionálnych TV, ktoré sa šíria bez poznania reálneho stavu. “Lokálna TV” sa stalo pejoratívnym označením diletantstva. Nie je to pravda, amatérske video je vidieť na portáloch internetových televízií – známych tradičných médií.

Aj to sú dôvody, prečo sektor potrebuje morálnu a finančnú podporu od štátu. V zahraničí sú regionálne TV dotované priamo od štátu, v niektorých krajinách sa štiepi koncesionársky poplatok tak, že časť ide do regiónov. (Nikde vo svete sa regionálna TV neuživí iba z reklamy, kvôli nebulvárnemu obsahu.)

Zvlášť v tejto dobe sociálnych sieti a rozmachu internetových (neregulovaných) médií je podpora tradičných (štátom a zákonom regulovaných) naliehavá. Získané média, sociálne siete, kde je množstvo hoaxov nemajú nahradiť tradičné média – naopak média, ktoré prinášajú objektívne informácie s plnou redakčnou zodpovednosťou majú byť podporované.

Od regionálnej TV sa očakáva, že budú poskytovať regionálny program, služby obyvateľstvu, priťahovať masové publikum a zároveň budú komerčne úspešné. Všetky ciele súčasne nie je možné dosiahnuť, a tak sú potrebné jasné rozhodnutia čo sú priority, na základe kľúčových kritérií verejnej politiky.

Akú minimálnu pomoc očakávame?

  • Zaradiť regionálne TV do národných propagačných kampaní a v rámci toho urobiť aj prieskum sledovanosti.

  • Žiadať od operátorov aby zaraďovali regionálnu TV na vyššie miesta v programovom rastri. Sprísniť povinnosť „must carry“ v zákone pre poskytovateľov retransmisie.

  • V Audiovizuálnom fonde vytvoriť sekciu „tvorba pre regionálne média“.
  • Umožniť aby sa regionálne TV mohli jednoduchšie uchádzať o výrobu propagačných videí pre cestovný ruch. Filmy budú realizovať významní režiséri na voľnej nohe a pri nich sa naučia remeslu aj začiatočníci.
  • Objednávky na výrobu programu napríklad aj pre RTVS, pretože regionálna TV vyrába efektívnejšie ako národná televízia, pri rovnakej kvalite.

 



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

 /16 >> nasledujúci


Image in photogallery
Lamačania sa hnevajú, že nemajú zastupiteľstvá v TV Bratislava (3166)
12.5.2019 16:32 | TVBA

Image in photogallery
Náš boj s veternými mlynmi nemusí byť márny (11971)
18.4.2019 13:57 | Mária Urlandová - RegionTVnet

Image in photogallery
Začali sme realizovať miniseriál Petržalské ulice. Poznáte ich?  (1782)
21.1.2019 10:11 | TV Bratislava

Image in photogallery
Komunálne voľby sa skončili (5022)
12.11.2018 14:11 | Mária Urlandová


Image in photogallery
Verejné diskusie budú pokračovať - ak sa dohodneme na spolupráci s novozvolenými politikmi (11355)
9.10.2018 18:46 | TVBA

Image in photogallery
Oznam nielen pre kandidátov na starostu Petržalky (11287)
5.10.2018 11:10 | TVBA

Image in photogallery
TV Bratislava pripravuje veľkú primátorskú debatu, diskutovať budú aj kandidáti na starostov! (2096)
5.10.2018 01:23 | TVBA

Image in photogallery
Kritika pre Slovensko: vysoké riziko (71%) politickej kontroly je v miestných médiach (2460)
9.8.2018 10:43 | Mária Urlandová - RegionTVnet


Image in photogallery
Aká je verejná politika v oblasti regionálnej TV v zahraničí? (1557)
31.7.2018 11:24 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Aká je verejná politika v oblasti regionálnej TV u nás? (1601)
31.7.2018 10:58 | Mária Urlandová

Image in photogallery
EÚ musí aktívnejšie chrániť pluralitu médií, tvrdia poslanci (1655)
9.5.2018 23:37 | TV Bratislava

Image in photogallery
Skrytá marketingová sila regionálnej televízie (13680)
5.12.2017 14:27 | Mária Urlandová, prednáška


Image in photogallery
Bratislava bude mať mediálnu komisiu, ktorá bude strážiť výdavky mesta na PR a reklamu (9796)
1.12.2017 18:00 | Metro Dnes

Image in photogallery
TVBA neselektuje - pozvánku do diskusie dostanú všetci kandidáti na župana (10565)
29.9.2017 12:51 | TV Bratislava

Image in photogallery
Aj toto dáva zmysel našej práci. Ďakujeme!  (5297)
27.9.2017 20:22 | TV Bratislava

Image in photogallery
Regionálne médiá plnia verejnoprávne funkcie (8950)
22.11.2016 18:00 | METRO DNES


Image in photogallery
Sila regionálnych televízií na Slovensku (10527)
11.11.2016 01:03

Image in photogallery
V novembri zaradíme novú rubriku - Komunálny polčas  (4872)
20.10.2016 20:40 | TV Bratislava

Image in photogallery
Veľká vďaka, spravili ste nám veľkú radosť - ode seniorov zo Starého Mesta (3563)
6.10.2016 19:18 | TV Bratislava

Image in photogallery
Hľadáme skúseného moderátora/ku a redaktora/ku  (3688)
15.12.2015 13:11 | TV Bratislava


Image in photogallery
Vianočné sviatky vo vysielaní TV Bratislava (7070)
9.12.2015 06:54 | TV Bratislava

Image in photogallery
Naša televízia sa rozrástla o nové posily (7205)
8.12.2015 10:17 | TV BRATISLAVA

Image in photogallery
Pomohli sme vyriešiť problém našich divákov. (11865)
6.12.2015 14:53 | TV BRATISLAVA

Image in photogallery
Eva Koprena: Redaktorská práca v regionálnej TV sa neodlišuje od tej v celoplošnej TV. (4643)
25.7.2015 16:42 | TV Bratislava


Image in photogallery
Čo ste o regionálnej televízii nevedeli (6458)
21.7.2015 14:12 | TVBA

Image in photogallery
Prečo nemáme Fiber TV (2941)
12.6.2015 15:45 | TV Bratislava

Image in photogallery
Vysielame už aj v DVB-T (4596)
12.6.2015 15:44 | TV Bratislava

Image in photogallery
Sledovanosť TV BRATISLAVA počas volieb (6063)
17.11.2014 22:08 | TV Bratislava


Image in photogallery
Diskusie s kandidátmi na starostov išli historicky po prvý krát na TV BRATISLAVA, až neskôr pribudla TA3 (5456)
17.11.2014 15:12 | TV BRATISLAVA

Image in photogallery
TS: Najsledovanejšiu predvolebnú debatu mali Vajnory (5990)
17.11.2014 00:18 | TV BRATISLAVA



12 >>

TV Bratislava v médiách

2017

INBA júl-august 2017: 10 rokov TV Bratislava
Petržalské noviny august 2017 - Televízia Bratislava v roku 10. výročia svojho pôsobenia
10 rokov sme tu pre Vás / Metropola január 2017
Počas 10 rokov sa na obrazovke TV Bratislava videlo až 10% obyvateľov Bratislavy / Metropola - apríl 2017
TV Bratislava má novú televíznu grafiku / Mediawatchdog 14.marca 2017
TV Bratislava prešla do HD, vymenila aj grafiku / Medialne.sk - 24.2.2017
M. Urlandová - Skrytá marketingová sila regionálnej televízie, prednáška

2016

Regionálne televízie majú novú asociáciu, chcú posilniť postavenie / Medialne.sk - 7.3.2016
Ministerstvo nalialo státisíce do regionálnych televízií. Kto ich sleduje, ho nezaujímalo / Medialne.sk - 21.1.2016
Boris Kollár nadáva na tendre, ale eurofondy naberá vidlami / SME Transparency International 11.1.2016
Nesrovnal rozdelil PR budget. Dal aj televízii zmietanej v konflikte záujmov / Medialne.sk - 9.3.2016
Ženy v meste: Na miesto šéfky som sa musela vymenovať sama, muži by to neurobili
O mediach.com 2016 - Televízia Bratislava oslavuje 9-te narodeniny a má sa čím chváliť!
Metropola november 2016 - Rozhovor s šéfredaktorkou TVBA Evou Sládkovou
Slovenka 2016: Hlavou múr neprerazíš - rozhovor s M.Urlandovou

Pred 2016

Metropola 2015
Večernik december 2015
Gest 2015: Čo ste o regionálnej televízii nevedeli
Mária Urlandová z TV Bratislava: Znepokojuje ma situácia v žurnalistike / Medialne.sk - 22.12.2011
Len pre ženy 2013: Mária Urlandová si splnila sen o vlastnej televízií

Komerčná spolupráca
Komerčná spolupráca


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam