Eva Koprena: Redaktorská práca v regionálnej TV sa neodlišuje od tej v celoplošnej TV.

25.7.2015 16:42 | TV Bratislava

Eva Koprena, šéfredaktorka TV BRATISLAVA

Pracovala si 17 rokov v STV/RTVS v Hlavnej redakcii spravodajstva a publicistiky. Svoju profesionalitu si obhájila aj v CNN, pripravovala si pre reláciu CNN World Report krátke reportáže o Slovensku. Zrejme sa ťa ľudia pýtajú, čím to je, že si dala prednosť regionálnej televízií?

Keď dostanete novú pracovnú ponuku, pri rozhodovaní, či ju prijať, zaváži viacero vecí. V mojom prípade v prvom rade rozhodlo to, že aj naďalej budem pôsobiť v oblasti, ktorú mám rada, v ktorej môžem naplno uplatniť kreativitu a tvorivosť. Ďalším podstatným momentom bolo, že s riaditeľkou TV Bratislava Ing. Máriou Urlandovou, ktorá ma s ponukou oslovila, máme podobné názory na obsah vysielania a ďalšieho smerovania televízie. TV Bratislava je najväčšia regionálna televízia na Slovensku, vysiela nepretržite 9 rokov od svojho vzniku. Denne vyrába 2 hodiny nového programu, čo je dosť vzhľadom na počet ľudí, ktorí sa na jeho tvorbe momentálne podieľajú. Pracujú tam profesionáli, ktorí majú aj skúsenosti s prácou v celoplošných médiách.

V čom vidíš význam regionálnej televízie, odlišnosti oproti celoplošnej TV?

Regionálna televízia môže viac osloviť divákov, ktorí v danom regióne bývajú najma konkrétnymi občianskymi a sociálnymi témami. Nekonkuruje celoplošnej TV, ale kvalitným spracovaním určitej témy, možnosti ju detailnejšie rozvinúť v diskusii a viackrát sa k nej vrátiť ponúka komplexnejší pohľad na určitý problém v danej lokalite. Napríklad kauza výstavby podzemných garáží v areáli Bratislavského hradu , či najnovšie zrušenie bezplatného cestovania v MHD pre zdravotne postihnutých sú témy, ktoré ľudí v Bratislave naozaj zaujímajú a my sa im vo vysielaní podrobne venujeme.

Ty si sa donedávna venovala iným témam a na inej pracovnej pozícii.

V STV/RTVS som začínala ako redaktorka zahraničného spravodajstva. Boli sme perfektný tím, každý z nás mal vyčlenenú určitú oblasť, ktorej sa prioritne venoval. U mňa to bol západný Balkán Veľa sme cestovali. Takmer samozrejmosťou bolo okrem iného priniesť zo služobnej cesty exkluzívny rozhovor s najvyššími politickými predstaviteľmi . Robiť interview one-on-one s významnými osobnosťami je veľmi dobrá novinárska skúsenosť, posúva vás profesionálne dopredu.

Potom som sa presunula do publicistiky a okrem iného som za STV pripravovala krátke reportáže o Slovensku pre CNN. To bola fantastická práca s perfektnými profesionálmi. V CNN ma naučili , ako spracovať tému do pútavého príbehu tak, že musí zaujať.

To bol krôčik k mojej ďalšej profesionálnej méte , k vytvoreniu relácie o zaujímavostiach Slovenska. “Slovensko v obrazoch” je týždenný magazín , vysiela sa už štvrtý rok a podľa prieskumov sledovanosti je divácky úspešný. Reláciu som moderovala, bola som dramaturg, scenárista, editor a ako autorka projektu som si mohla vybrať redakčný tím. Tiež krásna, tvorivá práca a veľmi dobrý kolektív. Myslím si, že tieto moje pracovné skúsenosti dobre využijem v súčasnej pracovnej pozícii. Šéfredaktor by mal byť predovšetkým novinársky profesionál, schopný riadiť kolektív a zároveň aj tímový hráč.

Veľa ľudí začína v regionálnej TV iba preto aby sa mohli prepracovať do celoplošnej TV. Čo si o tom myslíš?

Každý má svoj cieľ. Ale nemyslím si, že redaktorská práca v regionálnej televízii sa odlišuje od tej v celoplošnej TV. V oboch televíziach pracujú, alebo by mali pracovať profesionáli. Samozrejme, v regionálnej televízii nemôžem pripravovať napr. príspevky zo západného Balkánu, ale žurnalistické pravidlá pri spracovaní reportáže sú rovnaké – či ide o lokálnu, alebo zahraničnú tému. Každá reportáž má svojho autora - redaktora. Ak je dobrý, divák si ho zapamatá. Je pravda, že v celoplošnej TV je redaktor viac viditeľný. Otázkou je, či je pre neho prioritou “byť len na obrazovke”, aby ho videlo čo najviac ľudí. Dobrému redaktorovi by malo predošetkým ísť o kvalitný obsah , nielen o formu - čiže v tomto prípade o to, koľko má stand-upov v jednej reportáži .

Nie je ti ľúto, že nebudeš na obrazovke, pretože práve to býva najväčším motívom pre prácu v televízii?

Ako som už spomenula, kvalitná reportáž predáva a zviditeľňuje aj jej autora. Ja som vždy mala radšej reportérsku, než moderátorsku prácu. Samozrejme, televízia je o tom, že máš byť aj “videný”. Ale nepovažujem za tragédiu (ako sa to stáva moderátorkám), keď “videná” nebudem. Mňa baví tvoriť a na to budem mať teraz dosť príležitostí. A ktovie – možno vymyslím nejaký formát, na ktorom sa budem aj moderátorsky podieľať. Ale to teraz nie je pre mňa podstatné.

Ak porovnáš podnikovú kultúru malého podniku TVBA a veľkej organizácie, v čom sa odlišujú? Zvykneš si na iné pravidlá a postupy?

Veľká organizácia má zložitejšiu štruktúru a s tým súvisí aj pracovné prostredie a pracovné vzťahy . Keď som prišla do redakcie TV BA, v strižni sedel kameraman, pripravoval reportáž a vedľa neho priateľsky vrtel chvostom nádherný čierny labrador. Povedané televíznym žargónom: „kanisterapia live“ . To ma dostalo, ja mám veľmi rada psy ! Útulná, takmer rodinná atmosféra, ale pritom vysoké pracovné tempo, kde je každý sústredený na svoju prácu - takáto podniková kultúra sa mi páči !

 Ako sa Ti pozdávajú noví kolegovia, najmä redaktori v TV Bratislava?

Musím sa priznať, že predtým, ako som prijala ponuku pracovať v TV BA, som si spravila podrobnú rešerž reportáží a diskusných relácií jednotlivých redaktorov a moderátorov TV BA . Vedela som, že idem do kolektívu profesionálov. Viacerí z nich pracovali v celoplošných médiách. Odchádzajúca šéfredaktorka Lubka Pilzová ma tiež upozornila, že prichádzam do veľmi dobrého kolektívu. Som rada, že môžem pracovať v takom tíme.

Aké osobitné vlastnosti by mal mať redaktor/moderátor v TVBA?

Samozrejme mal by byť profesionál , ovládať základné žurnalistické pravidlá a mal by byť podľa možnosti kreatívny.

Aký bude Tvoj osobný prínos? Čo považuješ za svoje silné stránky a naopak, na čom potrebuješ popracovať?

Ako šéfredaktorka som zodpovedná za celkovú stratégiu a dramaturgiu formátov a za objektivitu, relevantnosť a nestrannosť medializovaných informácií. Medzi moje silné stránky patrí tvorivosť a kreativita. Keďže pôsobím aj ako externý pedagóg na Fakulte masmédií PEVŠ, kde učím audiovizuálnu tvorbu, musím sledovať najnovšie trendy, ktoré so sebou prináša aj digitalizácia a diverzifikácia médií. V tejto súvislosti vidím veľký potenciál pre rozvoj regionálnych televízií. V TV Bratislava má šéfredaktor okrem dramaturgie a editovania na starosti aj réžiu v štúdiu– tam mám rezervy, ale verím, že ich v krátkej dobe zvládnem, pretože pravidlá strihovej skladby ovládam.

Aké je tvoje pracovné a životné motto?

V práci i v živote pre mňa platí, že všetko sa dá, keď veľmi chcete. Ale musíte pre to veľa urobiť.

TV Bratislava má jeden veľmi dobrý slogan: „Všetko o meste na jednom mieste“ A to presne vystihuje môj ďalší pracovný cieľ: aby ľudia, ktorí žijú a pracujú v našej  hlavnej metropole vedeli, že v TV BRATISLAVA nájdu všetky potrebné a užitočné informácie z mesta. A ako rodená Bratislavčanka by som bola rada, keby si v tomto kráľovskom a korunovačnom meste našli obľúbené miesta tak ako ja. Ak budú sledovať naše vysielanie, určite ich objavia.

 



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

 /21 >> nasledujúci


Image in photogallery
Prehľad odkazov na online vysielanie TV Bratislava na zahraničných stránkach  (6352)
14.11.2012 15:00 | TVBA

Image in photogallery
Všetko o meste na jednom mieste (2848)
12.9.2012 14:36 | TV Bratislava

Image in photogallery
Nové tváre TV Bratislava: Silvia Šeptáková a Henrieta Hajtová (12356)
3.9.2012 15:46 | TV Bratislava

Image in photogallery
Nová relácia Euroveanoviny (3357)
11.7.2012 22:02 | TVBA


Image in photogallery
Reláciu City Lady bude vysielať aj TV VÝCHOD (3412)
29.5.2012 13:15 | TVBA

Image in photogallery
Televízia Bratislava začala intenzívnejšie komunikovať s divákom (2696)
11.4.2012 16:25 | TV Bratislava

Image in photogallery
Aký bol rok 2011 pre TV Bratislava  (4023)
1.1.2012 23:35 | TV Bratislava

Image in photogallery
TV Bratislava je už aj v digitálnej TV Magio na pozícií 304 (4831)
18.12.2011 01:56 | TV Bratislava


Image in photogallery
Poslanci - nová rubrika v Metro Dnes (3737)
9.11.2011 23:03 | TV Bratislava

Image in photogallery
Relácie City lady a Like IT sa rozhodli pravidelne vysielať aj v regionálnej televízií TV Považie.  (4361)
4.10.2011 18:11 | TV Bratislava

Image in photogallery
Voyage magazín a TV Bratislava sa dohodli na spolupráci (2927)
26.8.2011 02:14 | TV Bratislava

Image in photogallery
Sledovanosť Televízie Bratislava opäť narástla (1955)
23.8.2011 01:27 | TVBA


Image in photogallery
SAT CENTRUM august 2011 - TV Bratislava v posledných troch rokoch rástla vo všetkých porovnateľných parametroch. (2297)
11.8.2011 17:15

Image in photogallery
TV Bratislava môžete sledovať aj na Facebooku (3186)
22.7.2011 16:31 | TVBA

Image in photogallery
Predvolebná diskusia - kandidáti na primátora Bratislavy (6663)
5.11.2010 13:11 | TVBA

Image in photogallery
Naši blogeri pomáhajú lepšie žiť (4190)
2.7.2010 20:11 | TVBA


Image in photogallery
Fotografie z oslavy 3. narodenín televízie (3219)
31.5.2010 00:39 | Foto: M. Košírer

Image in photogallery
Moderátorka a šéfredaktor varili na Bratislavskom hrade (3887)

Image in photogallery
Ivo Nesrovnal o TVBA v 2012 (8821)
27.2.2010 21:10 | TVBA

Image in photogallery
Nový čas februar-2007-Oddnes vysiela nová TV Bratislava  (4217)
15.2.2007 16:59 | TV



TV Bratislava v médiách

2017

INBA júl-august 2017: 10 rokov TV Bratislava
Petržalské noviny august 2017 - Televízia Bratislava v roku 10. výročia svojho pôsobenia
10 rokov sme tu pre Vás / Metropola január 2017
Počas 10 rokov sa na obrazovke TV Bratislava videlo až 10% obyvateľov Bratislavy / Metropola - apríl 2017
TV Bratislava má novú televíznu grafiku / Mediawatchdog 14.marca 2017
TV Bratislava prešla do HD, vymenila aj grafiku / Medialne.sk - 24.2.2017
M. Urlandová - Skrytá marketingová sila regionálnej televízie, prednáška

2016

Regionálne televízie majú novú asociáciu, chcú posilniť postavenie / Medialne.sk - 7.3.2016
Ministerstvo nalialo státisíce do regionálnych televízií. Kto ich sleduje, ho nezaujímalo / Medialne.sk - 21.1.2016
Boris Kollár nadáva na tendre, ale eurofondy naberá vidlami / SME Transparency International 11.1.2016
Nesrovnal rozdelil PR budget. Dal aj televízii zmietanej v konflikte záujmov / Medialne.sk - 9.3.2016
Ženy v meste: Na miesto šéfky som sa musela vymenovať sama, muži by to neurobili
O mediach.com 2016 - Televízia Bratislava oslavuje 9-te narodeniny a má sa čím chváliť!
Metropola november 2016 - Rozhovor s šéfredaktorkou TVBA Evou Sládkovou
Slovenka 2016: Hlavou múr neprerazíš - rozhovor s M.Urlandovou

Pred 2016

Metropola 2015
Večernik december 2015
Gest 2015: Čo ste o regionálnej televízii nevedeli
Mária Urlandová z TV Bratislava: Znepokojuje ma situácia v žurnalistike / Medialne.sk - 22.12.2011
Len pre ženy 2013: Mária Urlandová si splnila sen o vlastnej televízií

Reklama Produkcia Blog


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam