logo
Nákupný košík


HLAVNÉ MENU

Eva Koprena: Redaktorská práca v regionálnej TV sa neodlišuje od tej v celoplošnej TV.

25.7.2015 16:42 | TV Bratislava

Eva Koprena, šéfredaktorka TV BRATISLAVA

Pracovala si 17 rokov v STV/RTVS v Hlavnej redakcii spravodajstva a publicistiky. Svoju profesionalitu si obhájila aj v CNN, pripravovala si pre reláciu CNN World Report krátke reportáže o Slovensku. Zrejme sa ťa ľudia pýtajú, čím to je, že si dala prednosť regionálnej televízií?

Keď dostanete novú pracovnú ponuku, pri rozhodovaní, či ju prijať, zaváži viacero vecí. V mojom prípade v prvom rade rozhodlo to, že aj naďalej budem pôsobiť v oblasti, ktorú mám rada, v ktorej môžem naplno uplatniť kreativitu a tvorivosť. Ďalším podstatným momentom bolo, že s riaditeľkou TV Bratislava Ing. Máriou Urlandovou, ktorá ma s ponukou oslovila, máme podobné názory na obsah vysielania a ďalšieho smerovania televízie. TV Bratislava je najväčšia regionálna televízia na Slovensku, vysiela nepretržite 9 rokov od svojho vzniku. Denne vyrába 2 hodiny nového programu, čo je dosť vzhľadom na počet ľudí, ktorí sa na jeho tvorbe momentálne podieľajú. Pracujú tam profesionáli, ktorí majú aj skúsenosti s prácou v celoplošných médiách.

V čom vidíš význam regionálnej televízie, odlišnosti oproti celoplošnej TV?

Regionálna televízia môže viac osloviť divákov, ktorí v danom regióne bývajú najma konkrétnymi občianskymi a sociálnymi témami. Nekonkuruje celoplošnej TV, ale kvalitným spracovaním určitej témy, možnosti ju detailnejšie rozvinúť v diskusii a viackrát sa k nej vrátiť ponúka komplexnejší pohľad na určitý problém v danej lokalite. Napríklad kauza výstavby podzemných garáží v areáli Bratislavského hradu , či najnovšie zrušenie bezplatného cestovania v MHD pre zdravotne postihnutých sú témy, ktoré ľudí v Bratislave naozaj zaujímajú a my sa im vo vysielaní podrobne venujeme.

Ty si sa donedávna venovala iným témam a na inej pracovnej pozícii.

V STV/RTVS som začínala ako redaktorka zahraničného spravodajstva. Boli sme perfektný tím, každý z nás mal vyčlenenú určitú oblasť, ktorej sa prioritne venoval. U mňa to bol západný Balkán Veľa sme cestovali. Takmer samozrejmosťou bolo okrem iného priniesť zo služobnej cesty exkluzívny rozhovor s najvyššími politickými predstaviteľmi . Robiť interview one-on-one s významnými osobnosťami je veľmi dobrá novinárska skúsenosť, posúva vás profesionálne dopredu.

Potom som sa presunula do publicistiky a okrem iného som za STV pripravovala krátke reportáže o Slovensku pre CNN. To bola fantastická práca s perfektnými profesionálmi. V CNN ma naučili , ako spracovať tému do pútavého príbehu tak, že musí zaujať.

To bol krôčik k mojej ďalšej profesionálnej méte , k vytvoreniu relácie o zaujímavostiach Slovenska. “Slovensko v obrazoch” je týždenný magazín , vysiela sa už štvrtý rok a podľa prieskumov sledovanosti je divácky úspešný. Reláciu som moderovala, bola som dramaturg, scenárista, editor a ako autorka projektu som si mohla vybrať redakčný tím. Tiež krásna, tvorivá práca a veľmi dobrý kolektív. Myslím si, že tieto moje pracovné skúsenosti dobre využijem v súčasnej pracovnej pozícii. Šéfredaktor by mal byť predovšetkým novinársky profesionál, schopný riadiť kolektív a zároveň aj tímový hráč.

Veľa ľudí začína v regionálnej TV iba preto aby sa mohli prepracovať do celoplošnej TV. Čo si o tom myslíš?

Každý má svoj cieľ. Ale nemyslím si, že redaktorská práca v regionálnej televízii sa odlišuje od tej v celoplošnej TV. V oboch televíziach pracujú, alebo by mali pracovať profesionáli. Samozrejme, v regionálnej televízii nemôžem pripravovať napr. príspevky zo západného Balkánu, ale žurnalistické pravidlá pri spracovaní reportáže sú rovnaké – či ide o lokálnu, alebo zahraničnú tému. Každá reportáž má svojho autora - redaktora. Ak je dobrý, divák si ho zapamatá. Je pravda, že v celoplošnej TV je redaktor viac viditeľný. Otázkou je, či je pre neho prioritou “byť len na obrazovke”, aby ho videlo čo najviac ľudí. Dobrému redaktorovi by malo predošetkým ísť o kvalitný obsah , nielen o formu - čiže v tomto prípade o to, koľko má stand-upov v jednej reportáži .

Nie je ti ľúto, že nebudeš na obrazovke, pretože práve to býva najväčším motívom pre prácu v televízii?

Ako som už spomenula, kvalitná reportáž predáva a zviditeľňuje aj jej autora. Ja som vždy mala radšej reportérsku, než moderátorsku prácu. Samozrejme, televízia je o tom, že máš byť aj “videný”. Ale nepovažujem za tragédiu (ako sa to stáva moderátorkám), keď “videná” nebudem. Mňa baví tvoriť a na to budem mať teraz dosť príležitostí. A ktovie – možno vymyslím nejaký formát, na ktorom sa budem aj moderátorsky podieľať. Ale to teraz nie je pre mňa podstatné.

Ak porovnáš podnikovú kultúru malého podniku TVBA a veľkej organizácie, v čom sa odlišujú? Zvykneš si na iné pravidlá a postupy?

Veľká organizácia má zložitejšiu štruktúru a s tým súvisí aj pracovné prostredie a pracovné vzťahy . Keď som prišla do redakcie TV BA, v strižni sedel kameraman, pripravoval reportáž a vedľa neho priateľsky vrtel chvostom nádherný čierny labrador. Povedané televíznym žargónom: „kanisterapia live“ . To ma dostalo, ja mám veľmi rada psy ! Útulná, takmer rodinná atmosféra, ale pritom vysoké pracovné tempo, kde je každý sústredený na svoju prácu - takáto podniková kultúra sa mi páči !

 Ako sa Ti pozdávajú noví kolegovia, najmä redaktori v TV Bratislava?

Musím sa priznať, že predtým, ako som prijala ponuku pracovať v TV BA, som si spravila podrobnú rešerž reportáží a diskusných relácií jednotlivých redaktorov a moderátorov TV BA . Vedela som, že idem do kolektívu profesionálov. Viacerí z nich pracovali v celoplošných médiách. Odchádzajúca šéfredaktorka Lubka Pilzová ma tiež upozornila, že prichádzam do veľmi dobrého kolektívu. Som rada, že môžem pracovať v takom tíme.

Aké osobitné vlastnosti by mal mať redaktor/moderátor v TVBA?

Samozrejme mal by byť profesionál , ovládať základné žurnalistické pravidlá a mal by byť podľa možnosti kreatívny.

Aký bude Tvoj osobný prínos? Čo považuješ za svoje silné stránky a naopak, na čom potrebuješ popracovať?

Ako šéfredaktorka som zodpovedná za celkovú stratégiu a dramaturgiu formátov a za objektivitu, relevantnosť a nestrannosť medializovaných informácií. Medzi moje silné stránky patrí tvorivosť a kreativita. Keďže pôsobím aj ako externý pedagóg na Fakulte masmédií PEVŠ, kde učím audiovizuálnu tvorbu, musím sledovať najnovšie trendy, ktoré so sebou prináša aj digitalizácia a diverzifikácia médií. V tejto súvislosti vidím veľký potenciál pre rozvoj regionálnych televízií. V TV Bratislava má šéfredaktor okrem dramaturgie a editovania na starosti aj réžiu v štúdiu– tam mám rezervy, ale verím, že ich v krátkej dobe zvládnem, pretože pravidlá strihovej skladby ovládam.

Aké je tvoje pracovné a životné motto?

V práci i v živote pre mňa platí, že všetko sa dá, keď veľmi chcete. Ale musíte pre to veľa urobiť.

TV Bratislava má jeden veľmi dobrý slogan: „Všetko o meste na jednom mieste“ A to presne vystihuje môj ďalší pracovný cieľ: aby ľudia, ktorí žijú a pracujú v našej  hlavnej metropole vedeli, že v TV BRATISLAVA nájdu všetky potrebné a užitočné informácie z mesta. A ako rodená Bratislavčanka by som bola rada, keby si v tomto kráľovskom a korunovačnom meste našli obľúbené miesta tak ako ja. Ak budú sledovať naše vysielanie, určite ich objavia.

 



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print


Všetky videopríspevky uverejňujeme aj na:  Youtube kanál TV Bratislava
 /16 >> nasledujúci


TV Bratislava v médiách

 

2017

INBA júl-august 2017: 10 rokov TV Bratislava
Petržalské noviny august 2017 - Televízia Bratislava v roku 10. výročia svojho pôsobenia
10 rokov sme tu pre Vás / Metropola január 2017
Počas 10 rokov sa na obrazovke TV Bratislava videlo až 10% obyvateľov Bratislavy / Metropola - apríl 2017
TV Bratislava má novú televíznu grafiku / Mediawatchdog 14.marca 2017
TV Bratislava prešla do HD, vymenila aj grafiku / Medialne.sk - 24.2.2017
M. Urlandová - Skrytá marketingová sila regionálnej televízie, prednáška

2016

Regionálne televízie majú novú asociáciu, chcú posilniť postavenie / Medialne.sk - 7.3.2016
Ministerstvo nalialo státisíce do regionálnych televízií. Kto ich sleduje, ho nezaujímalo / Medialne.sk - 21.1.2016
Boris Kollár nadáva na tendre, ale eurofondy naberá vidlami / SME Transparency International 11.1.2016
Nesrovnal rozdelil PR budget. Dal aj televízii zmietanej v konflikte záujmov / Medialne.sk - 9.3.2016
Ženy v meste: Na miesto šéfky som sa musela vymenovať sama, muži by to neurobili
O mediach.com 2016 - Televízia Bratislava oslavuje 9-te narodeniny a má sa čím chváliť!
Metropola november 2016 - Rozhovor s šéfredaktorkou TVBA Evou Sládkovou
Slovenka 2016: Hlavou múr neprerazíš - rozhovor s M.Urlandovou

Pred 2016

Metropola 2015
Večernik december 2015
Gest 2015: Čo ste o regionálnej televízii nevedeli
Mária Urlandová z TV Bratislava: Znepokojuje ma situácia v žurnalistike / Medialne.sk - 22.12.2011
Len pre ženy 2013: Mária Urlandová si splnila sen o vlastnej televízií

Komerčná spolupráca


Komerčná spolupráca




© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam