Ako postupovať pri zadávaní TV reklamy

25.7.2010 13:52 | TVBA

1. Urobte si krátky prehľad

Predtým, ako si naplánujete televíznu reklamu, urobte si krátky prehľad o televíznom trhu a oboznámte sa zo špecifikami televízie. Širší prehľad a znalosť vám umožní obhájiť vaše rozhodnutie pred vedením spoločnosti a je nástrojom na zhodnotenie vynaložených prostriedkov.

V televízií existujú tzv. reklamné bloky (breaky), do ktorých je komerčný spot nasadený. Väčšinou sa nasadzuje do prime time a off time pásma. Prime time je čas, v ktorom má televízia najvyššiu sledovanosť. Pre regionálne a lokálne televízie je to od 16:00 do 22:00. Presný čas vysielania spotov sa dozviete z časovým predstihom – podľa pripraveného médiaplánu.

Ak nevyužijete klasickú formu – reklamný spot, môžete si objednať vysielanie telenákupu alebo využiť sponzoring programov.

2. Definujte si cieľ komunikácie a cieľovú skupinu

Najskôr si zadefinujte cieľ komunikácie. Televízia dokáže prenášať strategické posolstvá, budovať značku a imidž, ale rovnako dobre funguje na taktickej báze, napr. k podpore predaja zľavami, pozvánky atd.

Ako ďalší krok potrebujeme vybrať hlavnú cieľovú skupinu, ktorá má reklamný odkaz vidieť a počuť. Na tomto základe sa vytvára kreatívny obsah posolstva. Televízia môže byť v mediálnom mixe aj sama (spája obraz aj zvuk), ale vhodná je kombinácia s internetom.  Keď použijete v televízií odkaz na vašu webovú stránku, divák si neskôr prečíta aj podrobnosti o vašich produktoch.

3. Voľba médií

Voľba médií je väčšinou primárne limitovaná rozpočtom, ten však slúži ako limit, nie však cieľ. Pri plánovaní nákupu TV reklamy je dôležité vedieť, že na Slovensku je dostatok regionálnych TV, ktoré spolu pokrývajú minimálne 2 mil obyvateľov, čo je polovica trhu. Ak sa rozhodnete vysielať reklamu vo viacerých mestách môžete sa obrátiť na nás o sprostredkovanie vysielania v ďalších vybraných TV. Viac informácií je v sekcii RegionTVnet.

Reklama v regionálnej televízií je cielená. Ak máte 2 obchody, napríklad v Košiciach aj v Bratislave a rozhodnete sa upozorniť na svoje výrobky, nemusíte nevyhnutne komunikovať cez celoplošnú televíziu, môžete výrazne ušetriť.

3. Informujte sa na cenu

S finálnym návrhom mediamixu prichádza aj vyjednávanie o cenách. Cena TV reklamy je pomerne flexibilná, odlišuje sa v jednotlivých TV médiách a produktoch. Treba sa riadiť zdravým rozumom. Celková výška investície na reklamu sa riadi veľkosťou firmy a cieľmi, ktoré chce firma dosiahnúť.

Malá firma s lokálnou pôsobnosťou môže jednotlivé kampane úspešne realizovat v lokálnej TV už od tisíc euro. Nie je preto rozhodujúce koľko percent z obratu investujete do reklamy, ale koľko získate. Malá firma to totiž i bez zložitých analýz rýchlo spozná.

Stredné a väčšie firmy, ktoré si budujúci sofistikovanejšiu koncepciu svojich značiek sa potom musia pozerať i na aktivitu konkurencie. Ich rozpočty do TV reklamy sa ročne pohybujú v desaťtisícoch eur. Ak pôsobia len jednom či niekoľkých regiónoch, majú výhodu v cielenejšej a lacnejšej komunikácií prostredníctvom lokálnych médií.

Na čo nezabudnúť pri zostavovaní kampane

1. Obsahové prepojenie

Ak realizujeme kampaň na lacné produkty napr. ojazdené automobily, potrebujete masové média, ale prednosť by mal dostať ukazovateľ cieľovej skupiny. V takom prípade je potrebné zvoliť médium, ktoré má vysoké percento zastúpenia mužov s nižším a priemerným príjmom.
Okrem nasadenia spotu hrá veľmi dôležitú úlohu aj kvalita, zrozumiteľnost a kreativita. Šetrenie pri výrobe spotu môže pokaziť kampaň za stotisíce.

2. Smerovanie kampane

Chcete podporiť značku, alebo predstaviť produkt, oznámiť zľavy? Každá z týchto podôb má vplyv na nasadenie a frekvenciu spotu. Napríklad pre podporu imidžu je efektívnejšie voliť dlhšiu dobu kampane s nižšou frekvenciou. Pre výrobok, ktorý je práve v akcii je najdôležitejšie to, koľkokrát si Vaše posolstvo divák pozrie, čiže kratšia doba kampane s vyššou frekvenciou kontaktu s divákom.

3. Načasovanie

Plánovať obdobie, kedy nasadiť mediálnu komunikáciu je dôležité z hľadiska konkurencie alebo predpokladanej sezóny konkrétneho produktu.

  • Prečo je niekedy rozumné nasadiť spoty aj v menej sledovaných časoch?
    Protože tieto časy majú tiež svojích unikátnych divákov, ktorí zapínaju televíziu mimo prime time a zvyšujú tým celkový zásah kampane bez vplyvu na celkovú cenu.
  • Vysielanie cez víkend má tiež význam
    Kedy ľudia na Slovensku chodia najviac nakupovať, kedy premýšľajú o svojích investíciach? Cez víkend. Kedy si ľudia uľavia od stresu? Cez víkend. Kedy majú ľudia sústredenejšiu možnosť pozerať televíziu? Cez víkend.


Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print



Image in photogallery
EÚ musí aktívnejšie chrániť pluralitu médií, tvrdia poslanci (222)
9.5.2018 23:37 | TVBA

Image in photogallery
Čísla nepustia: RTVS a regionálne TV (2588)
30.1.2018 17:49 | Peter Hlucháň,mediálny analytik

Image in photogallery
Marketingová komunikácia a televízia (1366)
27.1.2018 07:57 | TVBA

Image in photogallery
Tri trendy v content marketingu pre rok 2018 (1910)
18.1.2018 07:47 | TVBA


Image in photogallery
Digitálny marketing má vážné problémy (1618)
18.1.2018 07:44 | TVBA

Image in photogallery
Manažment reklamy (2108)
17.1.2018 07:55 | TVBA

Image in photogallery
Natívna reklama (1509)
10.1.2018 08:07 | TVBA

Image in photogallery
Čo je obsahový (content) marketing, stratégia, média (1315)
2.1.2018 08:03 | TVBA


Image in photogallery
Pravda o mládeži (1945)
19.12.2017 07:26 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Efektívnosť marketingu v digitálnej ére - na médiá zaostrené (241)
7.12.2017 09:04 | TVBA

Image in photogallery
Skrytá marketingová sila regionálnej televízie (6588)
5.12.2017 14:27 | Mária Urlandová, prednáška

Image in photogallery
9 trendov v kontent marketingu (1192)
3.5.2017 07:34 | Regiontvnet


Image in photogallery
Prichádzajúci marketing - koncept spotreby, voľba spotrebiteľa a perspektívy (74)
22.4.2017 19:05 | Regiontvnet

Image in photogallery
Televízia je najefektívnejšou formou komunikácie s masovým publikom (2466)
3.4.2017 17:15 | TVBA

Image in photogallery
Regionálne médiá plnia verejnoprávne funkcie (4424)
22.11.2016 18:00 | METRO DNES

Image in photogallery
Prichádzajúci marketing (1521)
18.5.2016 07:41 | Regiontvnet


Image in photogallery
Marketingový fenomén teleshopping.  (328)
16.5.2016 18:59 | TVBA

Image in photogallery
Čo sa stane, keď odoberiete ľuďom obľúbené značky? (1656)
13.4.2016 10:30 | RegionTVnet

Image in photogallery
Čo ste o regionálnej televízii nevedeli (5157)
21.7.2015 14:12 | TVBA

Image in photogallery
TV reklama je kráľovnou medzi reklamnými formátmi (8391)
2.3.2011 22:59 | M.Urlandová


Image in photogallery
Ako postupovať pri zadávaní TV reklamy  (6456)
25.7.2010 13:52 | TVBA

Image in photogallery
Programy financované inzerentom pomáhajú značkám vyniknúť na preplnenej televíznej scéne (2625)
7.6.2010 15:20 | Regiontvnet



Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft
Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
SÚHLASÍM