Čísla nepustia: RTVS a regionálne TV

30.1.2018 17:49 | Peter Hlucháň,mediálny analytik

Téma koncesionárskych poplatkov je vďaka SNS opäť aktuálna.V rôznych elektronických aj printových médiách opakovane počúvame, pozeráme aj čítame, že do rozpočtu RTVS daňoví poplatníci ročne prispievajú čiastkou 80 000 000 eur. Každú slovenskú domácnosť podľa zástrčkového zákona tento bazálny zdroj informácií mesačne stojí 4,64 eura. Je to málo alebo veľa?

Zároveň RTVS je závislá aj od štátnej dotácie vo výške 26 000 000 eur a poslanci na margo tejto zhruba 20% závislosti od politikov vládnucej garnitúry diskutujú o nebezpečnej závislosti.

No dobre a čo potom závislosť regionálnych televízií od politikov? Je všeobecne známe, že žiadna regionálna televízia nedokáže prekročť v kolónke príjmy z reklamy bájnu hranicu desiatich percent. Ergo kladivko zvyšných 90 % má zákonite od samospráv (mesta,kraja,či magistrátu).

Ak si na doplnenie porovnáme sféru tzv. internetových televízií,ktoré nepotrebujú platiť vysielače a trasy(cca 700 eur/mesačne pri výkone vysielača cca 1,1Kw) zamotáva sa nám klbko možnosti  existencie spomínaných mediálnych paradoxov ešte väčšmi. Doplňme ešte našu blogovú úvahu o ďaľšie číslo a konštatovanie, že RTVS má ročné príjmy z reklamy vo výške iba 5 000 000 eur,čo sú necelé 4% z celoročného rozpočtu 130 000 000 eur.

Pritom RTVS aj regionálne televízie sú médiami verejnej služby, a na rozdiel od celoplošných komerčných televízií, nedokáže ich uživiť inzercia a telenákup. Potvrdila to dlhoročná prax v SR, ktorá je meritom problému nazývaného systémové riešenie.

Z jednej televíznej diskusnej relácie TVBA Beseda o piatej, by som rád podčiarkol myšlienku poslanca NR SR Dušana Jarjabka, ktorý povedal,že (citujem): „To čo je zo zákona funguje!“

Súhlasím a dodávam, že čo bráni poslancom v parlamente navrhnúť novelu zákona o vysielaní a retransmisii tak, ako to majú vo vyspelých krajinách EÚ – napríklad v Nemecku. Časť, dajme tomu 25 % koncesionárskych poplatkov by putovalo do regionálnych televízií, ktoré sú desaťkrát efektívnejšie, lacnejšie a tématicky bližšie k občanovi ako jedna, jediná a vyvolená RTVS, ktorej priemerné jednotkové výrobné ceny sú v porovnaní s regionálnymi TV v krajských mestách minimálne 10 x drahšie.

Ak v spoločnosti hľadáme efektívnosť a cesty šetrenia, prosím tu je šanca. Za všetky uverejním iba jeden príklad : jedno vydanie relácie Pod lampou týždeň stojí 3000 eur, navyše editori žiadajú ešte dobrovoľný príspevok 4 eurá mesačne, čo je iba o 64 centov menej ako koncesionársky poplatok na RTVS. Pre porovnanie : Hodina H ,diskusná relácia TV Trenčín stála iba 322 eur a v ružovom je to nákladovo to isté ako Hríbov Pod lampou týždeň, ibaže treba odpočítať náklady za prevádzku terestriálneho vysielača a trasy. Teda nové internetové médium je 15 násobne drahšie ako vysielateľ s licenciou.

Tieto aj iné fakty ako je neporovnateľne nižšia dôveryhodnosť tzv.nových médií na báze internetu by mali byť inšpiráciou najmä pre poslancov NR SR. Iba tí majú moc zmeniť súčasný nevyhovujúci stav. Nemôžu sa tváriť,že nemáme záujem byť kompatibilní s vyspelými krajinami EÚ. Prax ukázala, že týchto krajinách štát finančne podporuje rôznymi formami regionálne elektronické médiá, ktoré sú integrálnou súčasťou rozvoja samosprávnej demokracie.

Ak teda chceme riešiť problém koncesionárskych poplatkov systémovo, riešme ho po vzore Nemecka, ktoré 1euro /diváka z koncesionárskych poplatkov dáva príslušnej regionálnej televízii. Iba pri takomto vyváženom prístupe môžeme tvrdiť, že sme na úrovni Jadra EÚ. Pretože čísla jednoducho nepustia !

Peter Hlucháň,mediálny analytik



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email:
Text *:




 


Image in photogallery
EÚ musí aktívnejšie chrániť pluralitu médií, tvrdia poslanci (221)
9.5.2018 23:37 | TVBA

Image in photogallery
Čísla nepustia: RTVS a regionálne TV (2585)
30.1.2018 17:49 | Peter Hlucháň,mediálny analytik

Image in photogallery
Marketingová komunikácia a televízia (1364)
27.1.2018 07:57 | TVBA

Image in photogallery
Tri trendy v content marketingu pre rok 2018 (1909)
18.1.2018 07:47 | TVBA


Image in photogallery
Digitálny marketing má vážné problémy (1617)
18.1.2018 07:44 | TVBA

Image in photogallery
Manažment reklamy (2108)
17.1.2018 07:55 | TVBA

Image in photogallery
Natívna reklama (1507)
10.1.2018 08:07 | TVBA

Image in photogallery
Čo je obsahový (content) marketing, stratégia, média (1314)
2.1.2018 08:03 | TVBA


Image in photogallery
Pravda o mládeži (1928)
19.12.2017 07:26 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Efektívnosť marketingu v digitálnej ére - na médiá zaostrené (240)
7.12.2017 09:04 | TVBA

Image in photogallery
Skrytá marketingová sila regionálnej televízie (6528)
5.12.2017 14:27 | Mária Urlandová, prednáška

Image in photogallery
9 trendov v kontent marketingu (1191)
3.5.2017 07:34 | Regiontvnet


Image in photogallery
Prichádzajúci marketing - koncept spotreby, voľba spotrebiteľa a perspektívy (74)
22.4.2017 19:05 | Regiontvnet

Image in photogallery
Televízia je najefektívnejšou formou komunikácie s masovým publikom (2465)
3.4.2017 17:15 | TVBA

Image in photogallery
Regionálne médiá plnia verejnoprávne funkcie (4421)
22.11.2016 18:00 | METRO DNES

Image in photogallery
Prichádzajúci marketing (1521)
18.5.2016 07:41 | Regiontvnet


Image in photogallery
Marketingový fenomén teleshopping.  (326)
16.5.2016 18:59 | TVBA

Image in photogallery
Čo sa stane, keď odoberiete ľuďom obľúbené značky? (1654)
13.4.2016 10:30 | RegionTVnet

Image in photogallery
Čo ste o regionálnej televízii nevedeli (5155)
21.7.2015 14:12 | TVBA

Image in photogallery
TV reklama je kráľovnou medzi reklamnými formátmi (8389)
2.3.2011 22:59 | M.Urlandová


Image in photogallery
Ako postupovať pri zadávaní TV reklamy  (6454)
25.7.2010 13:52 | TVBA

Image in photogallery
Programy financované inzerentom pomáhajú značkám vyniknúť na preplnenej televíznej scéne (2623)
7.6.2010 15:20 | Regiontvnet



Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft
Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
SÚHLASÍM