Marketingový fenomén teleshopping.

16.5.2016 18:59 | TVBA

Prečo nie sú medzi objednávateľmi telenákupu slovenské spoločnosti?
Na Slovensku teleshopping nepoznajú, resp. nevedia doceniť jeho marketingovú silu. Na Slovensku nielenže neexistujú teleshoppingové spoločnosti (s výnimkou zahraničných pobočiek), ale ani výrobcovia, či obchodníci tento skvelý marketingový nástroj nevyužívajú. 

Objednávateľmi telenákupného času v televízií sú takmer výlučne zahraničné spoločnosti, ktoré poznáte z TV obrazovky: Mediashop, WS teleshopping, JML, Studio Moderna atď.

Ľudia hovoria, že im teleshopping ide na nervy, resp. forma spracovania tohto špecifického formátu. Položili ste si otázku, prečo stále dookola tie isté značky inzerujú? Prečo ešte stále beží  Kozmodisk? Veď ho už musí mať každý. Odpoveď je: pretože teleshopping funguje a predáva. A tie "kozmodisky" budú fungovať ešte dlho.

Naša spoločnosť Viva Studio, s.r.o. spolupracovala s významnými teleshoppingovými spoločnosťami vyše 20 rokov. A to na dennej báze. Pripravovali sme pre nich spoty, úpravu i nakrúcanie nových spotov a dabing. Nielen pre slovenské a české stanice, ale aj pre celú Európu, kde mali predplatený vysielací čas. Boli to desiatky rôznych TV staníc, jazykových mutácií, verzií. Práca na každý deň, celý deň. Stali sme sa takí známi, že keď na slovenský trh chcel prísť napríklad RTL shop, rovno si vyhľadal nás. 


Za tie roky sme sa o teleshoppingu aj veľa naučili, naši zahraniční klienti sa stali aj naši osobní priatelia. Jeden z nich začínal na Slovensku v roku 1996. Pomohli sme mu s jeho prvou zmluvou s STV, potom VTV, TV Markíza a TV Luna. S teleshoppingom sa mu tak darilo, že založil firmu v rodnom Rakúsku o 5 rokov neskôr aj v Lichtenštajsku. Pred niekoľkými rokmi spoločnosť predali, ale s novými majiteľmi funguje úspešne dodnes a denne ponúka produkty cez TV obrazovku slovenských televíznych vysielateľov.

 

Ako funguje teleshopping?

Prečo je teleshopping taký účinný? Prečo a ako na tom zahraničné spoločnosti dokázali zbohatnúť? Ako robia teleshopping úspešné spoločnosti? Ako má fungovať, aby prinášal výsledky? Dozviete sa v tomto článku.

Kľúčové body

  • Televízna obrazovka dokáže predať aj také výrobky, ktoré by inak ostali nepovšimnuté v regáloch kamenných obchodov. Najdôležitejším kritériom je vhodný produkt. S jediným výborným produktom môžete byť kráľ, pretože ten sa dá predať do celého sveta.
  • Teleshoping je vhodný pre výrobky, ktorých použitie, účinky je potrebné vysvetliť,  alebo presvedčiť zákazníka prostredníctvom emócií.
  • Úspech v telenákupe je podmienený vhodným produktom. Dôležité je mať výrobok za dobrú cenu a podľa možností bez veľkého rizika reklamácií.
  • Forma teleshoppingového spotu je odskúšaná v praxi, nie je dôvod vymýšľať vymyslené.
  • Rozmach internetu priniesol zmeny: na jednej strane budete bojovať s nekalou konkurenciou, ktorá sa môže na vašej reklame priživiť, na druhej strane sú ceny za vysielací čas také výhodné (aj u národných komerčných televízií), že za zlomok ceny reklamy de facto si urobíte vlastne reklamu - podporíte vašu značku.


Čo je teleshopping?

Teleshopping je marketingová forma predaja produktov prostredníctvom televíznej obrazovky.
Podľa zákona telenákup (po slovensky) je priama ponuka vysielaná verejnosti s cieľom poskytnúť tovar alebo služby za odplatu. Priama ponuka znamená, že obsahom telenákupného spotu je uvedenie ceny a kontaktu (na rozdiel od klasickej reklamy a sponzoringu). Telenákupný spot má do 15 minút a obvykle je vyrobený v štylizovanej hranej forme. Moderátor priamo a opakovane vyzýva ku kúpe prezentovaného produktu.

 

Zľava: režisér Miloš Volný, švajčiarská populárna moderátorka, taliansky spevák Nino di Angelo, náš technik a rakúsky moderátor Alex pri nakrúcaní spotu.

Aké produkty sa dobre predávajú cez teleshopping?

Sú to produkty, pri ktorých treba vysvetľovať účinky alebo použitie: kuchynské výrobky, produkty na formovanie tela, výživové produkty, spotrebiče do domácnosti, hobby produkty a podobne.
V 90 tých rokoch sa skvele predával WS krájač rakúskej spoločnosti WS teshopping. Ľudia boli schopní stáť v rade na krájač pred predajňou a call centrum nestihal baliť balíky. Trh v postkomunistických krajinách bol nenasýtený. Majiteľ kúpil veľkú prevádzku v Maďarsku, obrovské call centrum, ale v Maďarsku bol menší úspech.

Na Slovensku bol mimoriadne úspešný Total gym, fitnis zariadenie do domácnosti, opäť z dôvodu nenasýteného trhu s podobnými zariadeniami. Total gym kupovala stredná trieda do svojich nových domovov - nebol práve najlacnejší. ˇUspech produktu spočíval aj v osobe hlavného protagonistu hollywoodský herec Jack Norris. Populárny herec sa nehanbil zahrať si v teleshoppingu. Údajne mal percentá z predaja, s každým predaným zariadením pribudlo na účet Jackovi Norrisovi.

Dlhodobý úspech má Kozmodisk spoločnosti Studio Moderna. To je skvelý produkt a stále sa predáva. Kto by šetril na svojich rodičoch a starých rodičoch? Výhodou je produkt je jednoduchý - mechanický, prakticky sa nemá čo na ňom pokaziť, spoločnosť nemusí riešiť množstvo reklamácií. Zaujímavá je forma spotov: obyčajní ľudia hovoria o svojich skúsenostiach.

Aj s jediným dobrým produktom sa dá zbohatnúť

Osobne sme stretli a Američanom, ktorý rozprávkovo zbohatol na jedinom produkte. Bol to opasok, ktorý si dáte na brucho, sedíte, nič nerobíte a chudnete. Opasok vysielal drobné elektrické impulzy do brucha a tak človeka nútil sťahovať brucho - tým sa mal spaľovať tuk na bruchu.
Američan, pôvodne Filipínec sa nám chválil, že splnil "americký sen". U nás bol osobne nakrúcať spot, novú verziu. (Boli sme už známi tým, že nakrútime spot lacnejšie ako bola kúpa licencie na zahraničný spot.)
Mal dokonalé telo ako Swarzeneger, pochybujem, že z toho zázračného opasku, ale v reklame treba ukázať pekné telo.
V spote vystupovala aj slečna iba v nohavičkách - zozadu. Pre európsky trh mala slečna biele nohavičky, pre americký trh sme vyrobili spot s čiernymi nohavičkami. (Biele nohavičky sú pre Američanov bielizeň a tá by bola v televízií nemravná.)
Nakoniec rozprávkovo bohatého Filipínca o časť majetku pripravila chytrá česká zlatokopka s ktorou sa zaplietol.

Úspech v telenákupe je podmienený vhodným produktom.
Dôležité je mať výrobok za dobrú cenu a podľa možností bez veľkého rizika reklamácií.Napríklad oblečenie, kuchynské riady, obyčajné potreby do domácnosti, to kde je účel dobre známy, čo vyberáme podľa dizajnu sa nebude dobre predávať - tam ani nie je čo vysvetľovať.

 

Ako pracujú teleshoppingové spoločnosti?

Teleshoppingové spoločnosti sú vlastne marketingové podniky, ktoré sa špecializujú na predaj produktov cez televíziu. Ku svojej činnosti potrebujú:

  • kvalitné a vhodné výrobky
  • skladové priestory na výrobky, ale dohodu s výrobcom
  • špeciálnu telefónnu linku, ktorú uvedie v spote (dnes už aj e-shop)
  • call centrum, ktorý prijíma objednávky, balí a posiela balíky na dobierku, vybavuje reklamácie
  • účinný televízny spot
  • dohodu s vysielateľom
  • spolupracujúce televízne štúdio pre úpravu spotov, dabingy a nakrúcanie spotov.

To je všetko. Call centrum a sklad nemusí byť vo veľkom meste, stačí domček na dedine, tam je aj lacnejšia pracovná sila pre servis.

Najpodstatnejšia práca je vyhľadávanie vhodných produktov, ktoré sa budú predávať. To je často kameňom úrazu. Niekedy spoločnosť investuje do výroby spotu, zaplatí vysielací čas v televízií, ale výrobok sa nepredáva, lebo nie je dobrý.

Keď nájdu vhodný produkt, dajú si nakrútiť spot. Spot neslúži len pre vnútorný trh, to by bola škoda investície. Telenákupné spoločnosti pracujú medzinárodne - vysielacie časy si zarezervujú v rôznych krajinách, vo všetkých televíznych staniciach, kde si dohodnú prijateľné ceny. Spot sa teda vyrobí v rôznych jazykových mutáciach. Naraz pracujú iba s niekoľkými produktami, ale vysielajú plošne pre milióny ľudí.

Teleshoppingové spoločnosti sa každoročne stretávajú na veľkej konferencii (často v USA, ktorá je kolískou teleshoppingu), niečo ako filmový festival v Cannes, kde si vymieňajú skúsenosti, predávajú licencie na spoty, alebo uzatvárajú zmluvy o spolupráci.

 

Ako začať s teleshoppingom?

  1. Nájdite vhodný produkt, alebo skúste predávať ten, ktorý už predávate cez kamenný obchod alebo e-shop.
  2. Dajte si vyrobiť kvalitný spot.
  3. Objednajte si vysielací čas v televízií.
  4. Prijímajte objednávky a predávajte.
  5. Ak nejde jeden produkt, skúste iný.
     

Ako má vyzerať účinný teleshoppingový spot?

Teleshopping je predaj cez TV obrazovku a z toho vyplýva aj jeho forma - to je zo zákona. Spot má priamo vyzývať ku nákupu ponúkaného produktu, musí obsahovať aj cenu produktu a telefónne číslo, prípadne web stránku, kde si ho môžete objednať.

Nie je možné propagovať značku ako takú, alebo ponúkať celý sortiment služieb - to by už bola reklama. Reklama je násobne drahšia ako telenákup. Za cenu odvysielania 30 sekundového reklamného spotu máte množstvo minút v telenákupe. Tu treba pripomenút, že televízne stanice teleshopping nevysielajú v prime time pred televíznymi novinami, ale v menej sledovanom čase dopoludnia, prípadne v noci. 

Účinný spot je hraný. Nie je predpísané, že taký musí byť, veď ponúknuť produkt a napísať cenu sa dá aj grafikou, ale hraný je najvhodnejší.

Je už overené prieskumom, že emócia prostredníctvom hranej scénky, alebo priamej ponuky sympatickou osobou je najefektívnejší.
Ak si budete želať známych hercov, či inú celebritu (napríklad športovec), počítajte s tým, že individuálne dohodnutý honorár môže by šokojúci. Niektorí herci dokonca nechcú účinkovať v reklame za žiadne peniaze a myslia si, že teleshoppingom by sa strápnili. (Výnimkou je už spomínaný Jack Norris, ktorý mal percentá z celosvetového predaja.)

Pri telenákupe sa často spolupracuje s komparzom. Pri návrhu scenára teda myslite na to, akí a koľko bude účinkujúcich a v akých priestoroch sa má nakrúcať. Pomôžete nám, ak si komparz dohodnete sami, alebo dohodnete priestory.

 

Filmovačka v priestoroch našej spoločnosti. Dáma na sedačke je slávna rakúska moderátorka, ktorá uvádzala show pre deti (ako naša Paťa Jarjabková.) Zaujímavosťou je, že zahraniční účinkujúci, hoci veľmi populární, nemávali hviezdne maniere. Dokonca sa líčili samé a neohŕňali nos nad priestormi. 

 

Vytvoríme Vám scenár telenákupného spotu

Zo vlastných aj medzinárodných skúsenosti vieme, aký spot je účinný a vieme ho efektívnym spôsobom vyrobiť. Nebudeme navyšovať cenu drahými účinkujúcimi, prenájmom priestorov a podobne.

  1. Ukážeme negatívnu situáciu: napríklad nefungujúci mop, krájač na zeleninu, postavu s celulitídou, bolesti v kĺboch a podobne. Ustarostených, zamračených ľudí.
  2. V ďalšej scénke ukážeme nový revolučný výrobok a úsmev na tvári ľudí, ktorí ho používajú- Pekných ľudí.
  3. Do podrobností vysvetľujeme výhody produktu, jeho zloženie a fungovanie, pozitívne účinky a podobne.
  4. Vyzveme ku kúpe produktu
  5. Opakujeme situáciu - zostrihaná scénka - rekapitulácia výhod.
  6. Opäť vyzývame ku kúpe produktu.
  7. Na koniec musí byť vždy uvedená cena a kontakt, kde sa dá produkt zakúpiť - tel. číslo a web stránka.

Tých výziev ku kúpe produktu musí byť viac zopakovať aspoň 3 krát, plus výhody. Nakoniec skvelá cena a k tomu ešte grátis malý darček. 

Ako sa spot nemá robiť

Niektorí slovenskí, dokonca renomovaní režiséri si mysleli, že  telenákupné spoty (aké poznajú zo zahraničia) sú trápne a majú tendenciu ich robiť inak. To je omyl! Nepotrebujeme umelecký dokument, drahú reklamu, potrebujeme jednoducho kvalitný spot, ktorý predáva. 
V telenákupe sú scény postavené na kontrastoch: ukážeme culilitídu na zadku (dá sa dá správne zasvietiť, aby bola hrozivejšia) a po procedúre bude bruško hladké a ploché - tiež sa inak zasvieti.
Ak promujeme fitnis zariadenie, samozrejme do komparzu zavoláme fitnisku s dokonalým telom, ale zachovalú štyridsatničku - aby motivovali ostatné. 
Pri nakrúcaní krájačov zeleniny musí byť stôl pestrý, plný farebnej zeleniny, aby sa nám slinky zbiehali.
Asi najznámejší teleshoppingový mág Horst Fuchs, ten holohlavý pán s naušničkou, ktorý tak všetko skvele krája - ten je vlastne majiteľ WS teleshopping a ako majiteľ, účinkuje v spotoch aj sám.

Cena za hraný telenákupný spot sa pohybuje od 1000 Eur, podľa náročnosti scenára ( účinkujúci, priestory, rekvizity, masky, kostýmy, technika, osvetlenie, postprodukcia, cudzojazyčné verzie atď).

 

Koľko stojí televízne vysielanie?

V 90tých rokov sa nám pre zahraničného klienta podarilo vybaviť aj také zmluvy, kde televízia poberala percentá z predaja výrobkov. Je to dôvere, pretože spoločnosť televízií nemusela priznať všetko - je to ako dane. Tak fungovala RTVS, VTV, Markíza aj Luna. Neskôr a doteraz televízie účtujú pevné ceny. Tie sú však veľmi priateľské a navyše sú ochotní vám dať výrazné zľavy. Teleshoppingového času majú dosť a na Slovensku nie je oň taký záujem.
Nepodceňujte regionálne stanice, práve naopak. Tie majú správne publikum: malé mestá, starší ľudia, tí čo majú dosť času sledovať televíziu. Okrem toho si dohodnete zaujímavejšie ceny. Produkt vždy otestujte na malej stanici.
Kamenná predajňa, obsluha vás stojí veľké financie - tu platíte iba vysielací čas. Ak nejde jeden produkt, vymeníte druhým.

Ako naplánovať vysielanie?

Čím viac, tým lepšie. Ľudia si produkt budú spájať s príbehom zo spotu. Nakoniec si to "dormeo matrac" kúpia.

Koľko má stať produkt, aká je cenotvorba?

V teleshoppingu to funguje na tretiny. Prvá časť ceny je suma za ktorú ste výrobok zakúpili od výrobcu - predajcu, napríklad z Číny. Druhá tretina sa minie za vysielací čas a výrobu spotov. Tretia tretina je na prevádzku call cetra a balenia balíkov a váš zisk. Predražiť výrobok o 2 tretiny sa vám zdá veľa? Všetky výrobky v kamenných obchodoch sú x-krát predražené oproti nákupnej cene, veď prečo môžu dávať také zľavy?

 

Aké sú úskalia alebo nevýhody telenákupu

Rozmachom internetu vznikli milióny e shopov. Teleshoppingový podnik investuje do výroby spotu a televízneho vysielania v nádeji, že bude produkt predávať. Iní podnikavci si presne taký istý výrobok objednajú z Číny a začnú ho predávať cez e-shop na internete, ale podstatne lacnejšie. Divák, ktorého zaujal spot, netefefonuje ihneď ale porovná ceny na internete a kúpi výrobok od konkurencie - lebo je lacnejší.

Dokonca to robia aj tak zákerne, že ku produktu na internete alebo v tlači napíšu "Videli ste v TV". Pritom v TV inzeroval niekto iný.

Dnes sa dobre oplatí teleshopping, ak ste priamo výrobcom originálneho produktu a ten si predávate sám. V minulosti bývalo podmienkou televízií, že produkty nesmiete predávať v kamennej predajni, aby sa nestrácal účinok.

Oplatí sa to aj takému výrobcovi, ktorý má podchytený celý trh, napríklad farmaceutickej spoločnosti pri predaji výživových doplnkov. Forma spotu im umožni dokonale vysvetliť výhody produktu a zapamätať si obal. Za veľmi slušné peniaze si posilní značku (bez toho, aby platil drahú reklamu). Treba vedieť, že takto možno nebude najväčší nával predaja cez telefónny kontakt v televízií. Ľudia budú kupovať aj cez e-shop na internete. A čo je najdôležitejšie? V lekárni si práve tento výrobok vypýtajú.

 

Na záver

Telenákup sa na Slovensku využíva málo, lebo ho nepoznajú, nerozumejú tomuto skvelému nástroju. Neoprávnene ho podceňujú aj mediálne agentúry. Napokon to tak je aj v iných druhoch reklamy, že zadávatelia, či agentúry navrhujú nesprávne mediatypy a tak mrhajú financiami. Ako môže niekto inzerovať parkety na bilboarde? Alebo laserovú operáciu očí? Idem okolo a kúpim parkety? Nevyguglim najskôr x rôznych predajcov a neporovnám? Všetko sa nepredáva na ulici. Potom človek neverí reklamám. 



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print



Image in photogallery
EÚ musí aktívnejšie chrániť pluralitu médií, tvrdia poslanci (407)
9.5.2018 23:37 | TVBA

Image in photogallery
Čísla nepustia: RTVS a regionálne TV (2757)
30.1.2018 17:49 | Peter Hlucháň,mediálny analytik

Image in photogallery
Marketingová komunikácia a televízia (1488)
27.1.2018 07:57 | TVBA

Image in photogallery
Tri trendy v content marketingu pre rok 2018 (2156)
18.1.2018 07:47 | TVBA


Image in photogallery
Digitálny marketing má vážné problémy (1905)
18.1.2018 07:44 | TVBA

Image in photogallery
Manažment reklamy (2265)
17.1.2018 07:55 | TVBA

Image in photogallery
Natívna reklama (1711)
10.1.2018 08:07 | TVBA

Image in photogallery
Čo je obsahový (content) marketing, stratégia, média (1433)
2.1.2018 08:03 | TVBA


Image in photogallery
Pravda o mládeži (2179)
19.12.2017 07:26 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Efektívnosť marketingu v digitálnej ére - na médiá zaostrené (319)
7.12.2017 09:04 | TVBA

Image in photogallery
Skrytá marketingová sila regionálnej televízie (12201)
5.12.2017 14:27 | Mária Urlandová, prednáška

Image in photogallery
9 trendov v kontent marketingu (1408)
3.5.2017 07:34 | Regiontvnet


Image in photogallery
Prichádzajúci marketing - koncept spotreby, voľba spotrebiteľa a perspektívy (142)
22.4.2017 19:05 | Regiontvnet

Image in photogallery
Televízia je najefektívnejšou formou komunikácie s masovým publikom (2562)
3.4.2017 17:15 | TVBA

Image in photogallery
Regionálne médiá plnia verejnoprávne funkcie (5327)
22.11.2016 18:00 | METRO DNES

Image in photogallery
Prichádzajúci marketing (1608)
18.5.2016 07:41 | Regiontvnet


Image in photogallery
Marketingový fenomén teleshopping.  (646)
16.5.2016 18:59 | TVBA

Image in photogallery
Čo sa stane, keď odoberiete ľuďom obľúbené značky? (1801)
13.4.2016 10:30 | RegionTVnet

Image in photogallery
Čo ste o regionálnej televízii nevedeli (5331)
21.7.2015 14:12 | TVBA

Image in photogallery
TV reklama je kráľovnou medzi reklamnými formátmi (8578)
2.3.2011 22:59 | M.Urlandová


Image in photogallery
Ako postupovať pri zadávaní TV reklamy  (6668)
25.7.2010 13:52 | TVBA

Image in photogallery
Programy financované inzerentom pomáhajú značkám vyniknúť na preplnenej televíznej scéne (2843)
7.6.2010 15:20 | Regiontvnet



.
 
.
Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
SÚHLASÍM