Čísla nepustia: RTVS a regionálne TV

30.1.2018 17:49 | Peter Hlucháň,mediálny analytik

Téma koncesionárskych poplatkov je vďaka SNS opäť aktuálna.V rôznych elektronických aj printových médiách opakovane počúvame, pozeráme aj čítame, že do rozpočtu RTVS daňoví poplatníci ročne prispievajú čiastkou 80 000 000 eur. Každú slovenskú domácnosť podľa zástrčkového zákona tento bazálny zdroj informácií mesačne stojí 4,64 eura. Je to málo alebo veľa?

Zároveň RTVS je závislá aj od štátnej dotácie vo výške 26 000 000 eur a poslanci na margo tejto zhruba 20% závislosti od politikov vládnucej garnitúry diskutujú o nebezpečnej závislosti.

No dobre a čo potom závislosť regionálnych televízií od politikov? Je všeobecne známe, že žiadna regionálna televízia nedokáže prekročť v kolónke príjmy z reklamy bájnu hranicu desiatich percent. Ergo kladivko zvyšných 90 % má zákonite od samospráv (mesta,kraja,či magistrátu).

Ak si na doplnenie porovnáme sféru tzv. internetových televízií,ktoré nepotrebujú platiť vysielače a trasy(cca 700 eur/mesačne pri výkone vysielača cca 1,1Kw) zamotáva sa nám klbko možnosti  existencie spomínaných mediálnych paradoxov ešte väčšmi. Doplňme ešte našu blogovú úvahu o ďaľšie číslo a konštatovanie, že RTVS má ročné príjmy z reklamy vo výške iba 5 000 000 eur,čo sú necelé 4% z celoročného rozpočtu 130 000 000 eur.

Pritom RTVS aj regionálne televízie sú médiami verejnej služby, a na rozdiel od celoplošných komerčných televízií, nedokáže ich uživiť inzercia a telenákup. Potvrdila to dlhoročná prax v SR, ktorá je meritom problému nazývaného systémové riešenie.

Z jednej televíznej diskusnej relácie TVBA Beseda o piatej, by som rád podčiarkol myšlienku poslanca NR SR Dušana Jarjabka, ktorý povedal,že (citujem): „To čo je zo zákona funguje!“

Súhlasím a dodávam, že čo bráni poslancom v parlamente navrhnúť novelu zákona o vysielaní a retransmisii tak, ako to majú vo vyspelých krajinách EÚ – napríklad v Nemecku. Časť, dajme tomu 25 % koncesionárskych poplatkov by putovalo do regionálnych televízií, ktoré sú desaťkrát efektívnejšie, lacnejšie a tématicky bližšie k občanovi ako jedna, jediná a vyvolená RTVS, ktorej priemerné jednotkové výrobné ceny sú v porovnaní s regionálnymi TV v krajských mestách minimálne 10 x drahšie.

Ak v spoločnosti hľadáme efektívnosť a cesty šetrenia, prosím tu je šanca. Za všetky uverejním iba jeden príklad : jedno vydanie relácie Pod lampou týždeň stojí 3000 eur, navyše editori žiadajú ešte dobrovoľný príspevok 4 eurá mesačne, čo je iba o 64 centov menej ako koncesionársky poplatok na RTVS. Pre porovnanie : Hodina H ,diskusná relácia TV Trenčín stála iba 322 eur a v ružovom je to nákladovo to isté ako Hríbov Pod lampou týždeň, ibaže treba odpočítať náklady za prevádzku terestriálneho vysielača a trasy. Teda nové internetové médium je 15 násobne drahšie ako vysielateľ s licenciou.

Tieto aj iné fakty ako je neporovnateľne nižšia dôveryhodnosť tzv.nových médií na báze internetu by mali byť inšpiráciou najmä pre poslancov NR SR. Iba tí majú moc zmeniť súčasný nevyhovujúci stav. Nemôžu sa tváriť,že nemáme záujem byť kompatibilní s vyspelými krajinami EÚ. Prax ukázala, že týchto krajinách štát finančne podporuje rôznymi formami regionálne elektronické médiá, ktoré sú integrálnou súčasťou rozvoja samosprávnej demokracie.

Ak teda chceme riešiť problém koncesionárskych poplatkov systémovo, riešme ho po vzore Nemecka, ktoré 1euro /diváka z koncesionárskych poplatkov dáva príslušnej regionálnej televízii. Iba pri takomto vyváženom prístupe môžeme tvrdiť, že sme na úrovni Jadra EÚ. Pretože čísla jednoducho nepustia !

Peter Hlucháň,mediálny analytik



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email:
Text *:




 


   
Image in photogallery
Budaj, Farkašovský, Chudinová: Regionálne médiá majú nezastupiteľnú úlohu, ale majú aj dostatočnú podporu?
8.6.2018 17:00 | Jozef Hübel
Občanov zaujíma všetko podstatné, čo sa deje v ich okolí, čo vplýva na kvalitu ich života, práce, zdravia. Nezastupiteľnú úlohu majú preto informácie z najbližšieho okolia.Túto úlohu už roky plnia najmä regionálne médiá - miestne, mestské a obecné noviny, časopisy, bulletiny, ...


Image in photogallery
EÚ musí aktívnejšie chrániť pluralitu médií, tvrdia poslanci
9.5.2018 23:37 | TVBA
Minulý týždeň média dostali správu s názvom: „EÚ musí aktívnejšie chrániť pluralitu médií, tvrdia poslanci.“ Znamená to: väčšia podpora verejnoprávnych médií a investigatívnej žurnalistiky vytvorenie nezávislého regulačného orgánu monitorujúceho hrozby voči ...


Image in photogallery
Načo sú nám regionálne média? - II.časť
27.6.2016 13:26 | TVBA
Žijeme v elektronickej dobe. S trochou zveličenia môžeme povedať, že o udalosti vieme skôr, ako sa stane. Kde v tomto svete majú miesto tradičné regionálne médiá? Akú majú úlohu? Rozrpávali sme sa o tom s predsedom Rady pre vysielanie a retransmisiu Milošom Mistríkom, s Jozefom ...


Image in photogallery
Načo sú nám regionálne média?
27.5.2016 13:52 | TVBA
Slovensko potrebuje nový mediálny zákon. Taký, ktorý by reflektoval súčasný stav médií, okrem iného i vzrastajúci trend záujmu o regionálne vysielanie. Toto zaznelo na aktuálnej schôdzi národnej rady. Ako by teda mal vyzerať nový zákon o vysielaní a retransmisii? Sú regionálne ...


Image in photogallery
Regionálne televízie nie sú v peoplemetroch
3.3.2018 17:07 | Mária Urlandová
Túto otázku nám dávajú neustále. Ak to urobia laici, dá sa pochopiť, ale ťažko vysvetľuje. Ak to urobia mediálne a reklamné agentúry, ktoré majú prehľad o trhu - tu nepomôže žiadna odpoveď. Peoplemeter je zariadenie, ktoré meria koľko divákov pozerá televízor v domácnosti. ...


Image in photogallery
Ako odhadnúť sledovanosť televízií, keď nemajú prieskum?
3.5.2016 15:40 | Regiontvnet
Okrem niekoľkých výnimiek regionálne a lokálne stanice si prieskum sledovanosti nekupujú. Ale sledovanosť a obľúbenosť majú - ľudia ju pozerajú lebo "je naša". Ako postupovať pri realizácií kampane vo viacerých regionálnych TV? Tie, ktoré nevyrábajú program pre svoje relevantné ...


Image in photogallery
Objavte regionálnu TV pre svoju efektívnu kampaň
19.4.2017 19:03 | Mária Urlandová
Prečo regionálna televízia? Pretože spĺňa sen každého média! Teší sa vernosti a záujmu divákov! To je jasný úspech! Využite tento komunikačný kanál pre vašu firmu a vaše reklamné posolstvo. Má uznanie u divákov a veľké sympatie Miestne správy, rozhovory s volenými politikmi, ...


Image in photogallery
Regionálne televízie nie sú ani súčasťou veľkých národných prieskumov v SR
13.5.2016 13:53 | Regiontvnet
MML-TGI je najrozsiahlejšia štúdia o spotrebe viac ako 300 druhov výrobkov a služieb a 3 000 jednotlivých značiek s napojením na údaje o sledovanosti televízie, počúvanosti rádií, čítanosti tlače, práce na internete. To všetko je navyše doplnené detailnými dátami o životnom štýle. ...


Image in photogallery
Regionálne médiá plnia verejnoprávne funkcie
22.11.2016 18:00 | METRO DNES
Regionálne médiá sú veľmi potrebné! Plnia verejnoprávne funkcie. Ponúkajú informácie, ktoré v iných médiách nenájdete. Na tomto sa zhodli účastníci workshopu s názvom „Skrytá sila regionálnych médií na Slovensku na pôde Akadémie médií Bratislava!


Image in photogallery
Čísla nepustia: RTVS a regionálne TV
30.1.2018 17:49 | Peter Hlucháň,mediálny analytik
Téma koncesionárskych poplatkov je vďaka SNS opäť aktuálna.V rôznych elektronických aj printových médiách opakovane počúvame,pozeráme aj čítame,že do rozpočtu RTVS daňoví poplatníci ročne prispievajú čiastkou 80 000 000 eur.Je to málo alebo veľa ? Každú slovenskú domácnosť ...


Image in photogallery
Čo ste o regionálnej televízii nevedeli
21.7.2015 14:12 | TVBA
Ak sa Vám dostal do rúk exkluzivny časopis Guest z leta 2015, mohli ste si všimnúť, že na strane 52 je uverejnený rozhovor s riaditeľkou TV Bratislava na tému regionálnej televízie. Vyberáme z obsahu: Regionálne vysielanie si vo vyspelých krajinách vysoko vážia a oceňuje jej význam ...


Image in photogallery
Skrytá marketingová sila regionálnej televízie
5.12.2017 14:27 | Mária Urlandová, prednáška
Lokálne a regionálne televízie zachytávajú všetky oblasti spoločenského života, pokrývajú záujmy a potreby obyvateľov na území, pre ktoré vysielajú. Miestna určitosť a regionálna identita sú poklady lokálnej televízie. Ponúkame občanom a zástupcom regiónu hlas a informácie ...





Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
SÚHLASÍM