logo
Nákupný košík

HLAVNÉ MENU
O Nás / Reklama / Blog / Kontakt

Aká je verejná politika v oblasti regionálnej TV u nás?

31.7.2018 10:58 | Mária Urlandová

Lokálne a regionálne televízie (LRTVB) predstavujú tretiu zložku audiovizuálnych médií na Slovensku, popri verejnoprávnej TV a komerčnej TV.

Ako od macochy

Kým v zahraničí sa zaoberajú trvalou udržateľnosťou regionálneho vysielania na úrovni vlády, na Slovensku sú lokálni a regionálni vysielatelia nevlastným dieťaťom – pracovitou Popoluškou slovenského audiovizuálneho priemyslu.

Regionálna TV je pritom osobitný sektor audiovizuálneho priemyslu spolu s verejnoprávnou a komerčnou národnou televíziou.

Lokálne a regionálne vysielanie je v SR viac ako 25 rokov, ale doteraz im nebol priznaný status, ktorý im patrí za poskytovanie verejnej služby.

Miestne a regionálne televízne stanice na Slovensku sú v nezávideniahodnej situácií. Nemajú dostatok financií ani slobody pre tvorbu. Sú považované sa “hlasné trúby" starostov, najmä tie televízie, v ktorých má majetkovú účasť mesto/obec.

Ale ani nezávislé televízie nie sú na tom lepšie, tie majú ešte horšiu pozíciu, lebo rok čo rok sa strachujú o financovanie a v hre sú aj zamestnanci. To brzdí ich rozvoj a sebavedomie.
Nezriedka sa stáva, že po voľbách nový primátor/starosta zruší nezávislej TV finančnú podporu a tým súkromnú spoločnosť de facto zlikviduje. Zničí to, čo roky budoval, zoberie ľuďom práva na informácie a zničí aj investíciu súkromného ponikateľa.
Potom nové zastupiteľstvo podporí inú novozaloženú spoločnosť, ktorej trvá roky získať sledovanosť a proces sa opakuje. Niečo sa vybuduje a potom barbarsky zničí. Bohužiaľ občan je na poslednom mieste v tejto mocenskej hre.

 

Reklama na financovanie televízie nestačí, príjmy z reklamy sú pod 10%, nedosahujú ani príjem novín mestskej časti. (Napr. Bratislavské noviny mali tržby 40 mil. Sk v roku 2008 – zdroj Medialne.sk, Petržalské noviny v r. 2017 mali 100 000 Eur – zdroj informácia od poslancov.)

 

Sú na okraji záujmu nielen finančne aj aj morálne

  • LBTVB nebývajú zahrnutí do prieskumov monitoringu médií. Napríklad regionálna TV nebola zahrnutá do národného prieskumu MML-TGI, hoci bolo skúmaných 57 rôznych, zahraničných a monotématických TV staníc. Nebolo pre nich miesto ani pod súhrnym pojmom  “regionálna TV”.
     
  • Do peoplmetrového merania sa ani nemajú šancu dostať vôbec. (Agentúra je súkromná spoločnosť národných vysielateľov.)
     
  • Národné propagačné kampane financované z EÚ fondov sa vôbec neplánujú pre publikum divákov regionálnej TV. Ojedinelý prípad kampane v regionálnych TV organizovanej ministerstvom životného prostredia sa stal kauzou – ministerstvo nevedelo správne stanoviť kritéria výberu staníc. Finančné prostriedky pre podporu, alebo efektívne využitie diváckej základne sa nenašli ani v zdrojoch pre podporu regiónov.
     
  • Operátori dávajú LRTVB na posledné miesto vo svojom rastri, ak vôbec. Rozhodujú sa bez prieskumu trhu. Neexistuje autorita, ktorá by ich o to požiadala – hoci ide o verejný záujem: informovanie obyvateľov regiónu. Existuje síce povinnosť pre držiteľov retransmisie zaradiť do svojej ponuky miestnu televíziu,tzv. must carry, tá je však ponímaná veľmi liberálne.
     
  • Audiovizuálny fond vôbec nepočíta s tvorbou pre regionálne televízie.
     
  • Rada pre vysielanie a retransmisiu eviduje lokálne a regionálne stanice iba ako zoznam pridelených licencií. Ministerstvo vyžaduje vyplňovanie povinných štatistík. Viac sa LRTVB nezaujíma nikto.
     
  • V Správe o stave kultúrneho a kreatívneho priemyslu Ministerstva kultúry, nie sú LRBTV ani len spomenuté, akoby neexitovali.
    http://www.tvba.sk/imageuploads/1207/sprava-kreativny-priemysel-mksr-neulogy.pdf
     
  • Existuje množstvo dohadov a mýtov o kvalite regionálnych TV, ktoré sa šíria bez poznania reálneho stavu. “Lokálna TV” sa stalo pejoratívnym označením diletantstva. Nie je to pravda, amatérske video je vidieť na portáloch internetových TV – inak kvalitných tradičných médií.

 

Aj to sú dôvody, prečo sektor potrebuje morálnu a finančnú podporu od štátu. V zahraničí sú regionálne TV dotované priamo od štátu, v niektorých krajinách sa štiepi koncesionársky poplatok tak, že časť ide do regiónov. (Nikde vo svete sa regionálna TV neuživí iba z reklamy, kvôli nebulvárnemu obsahu.)

Zvlášť v tejto dobe sociálnych sieti a rozmachu internetových (neregulovaných) médií je podpora tradičných (štátom a zákonom regulovaných) naliehavá. Získané média, sociálne siete, kde je množstvo hoaxov nemajú nahradiť tradičné média – naopak média, ktoré prinášajú objektívne informácie s plnou redakčnou zodpovednosťou majú byť podporované.

Od regionálnej TV sa očakáva, že budú poskytovať regionálny program, služby obyvateľstvu, priťahovať masové publikum a zároveň budú komerčne úspešné. Všetky ciele súčasne nie je možné dosiahnuť, a tak sú potrebné jasné rozhodnutia čo sú priority, na základe kľúčových kritérií verejnej politiky.

 

Čo by sa dalo, pomerne jednoducho, urobiť pre rozvoj regionálneho vysielania:

  • Zaradiť regionálne TV do národných propagačných kampaní a v rámci EÚ kampaní by sa dal urobiť aj prieskum sledovanosti.
  • Žiadať od operátorov aby zaraďovali regionálnu TV na vyššie miesta v programovom rastri. Sprísniť povinnosť „must carry“ v zákone pre poskytovateľov retransmisie.
  • V Audiovizuálnom fonde vytvoriť sekciu „tvorba pre regionálne média“
  • Umožniť aby sa regionálne TV mohli jednoduchšie uchádzať o výrobu propagačných videí pre cestovný ruch. Filmy budú realizovať významní režiséri na voľnej nohe a pri nich sa naučia remeslu aj začiatočníci.
  • Objednávky na výrobu programu napríklad aj pre RTVS, pretože regionálna TV vyrába efektívnejšie ako národná televízia, pri rovnakej kvalite.

 



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print



Image in photogallery
Vysoké riziko (71%) politickej kontroly je v miestných médiach, hovorí medzinárodný Monitoring plurality médií  (515)
9.8.2018 10:43 | Mária Urlandová - RegionTVnet

Image in photogallery
Aká je verejná politika v oblasti regionálnej TV v zahraničí? (102)
31.7.2018 11:24 | TVBA

Image in photogallery
Z histórie lokálneho a regionálneho vysielania v SR (54)
31.7.2018 11:17 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Aká je verejná politika v oblasti regionálnej TV u nás? (106)
31.7.2018 10:58 | Mária Urlandová


Image in photogallery
Budaj, Farkašovský, Chudinová: Regionálne médiá majú nezastupiteľnú úlohu, ale majú aj dostatočnú podporu?  (1503)
8.6.2018 17:00 | Jozef Hübel

Image in photogallery
EÚ musí aktívnejšie chrániť pluralitu médií, tvrdia poslanci (473)
9.5.2018 23:37 | TVBA

Image in photogallery
Prečo nie sú regionálne televízie v peoplemetroch? (4767)
3.3.2018 17:07 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Čísla nepustia: RTVS a regionálne TV (2823)
30.1.2018 17:49 | Peter Hlucháň,mediálny analytik


Image in photogallery
Skrytá marketingová sila regionálnej televízie (12623)
5.12.2017 14:27 | Mária Urlandová, prednáška

Image in photogallery
Objavte regionálnu TV pre svoju efektívnu kampaň (2545)
19.4.2017 19:03 | Mária Urlandová

Image in photogallery
Regionálne médiá plnia verejnoprávne funkcie (5555)
22.11.2016 18:00 | METRO DNES

Image in photogallery
Načo sú nám regionálne média? - II.časť (4596)
27.6.2016 13:26 | TVBA


Image in photogallery
Načo sú nám regionálne média? (5233)
27.5.2016 13:52 | TVBA

Image in photogallery
Regionálne TV nie sú súčasťou veľkých národných prieskumov v SR (1691)
13.5.2016 13:53 | Regiontvnet

Image in photogallery
Ako odhadnúť sledovanosť regionálnej TV, ak nemá prieskum sledovanosti? (1346)
3.5.2016 15:40 | Regiontvnet

Image in photogallery
TV Bratislava vs Magistrát, píše o tom aj Monitorovacia správa (1970)
27.4.2016 08:20 | Regiontvnet


Image in photogallery
Čo ste o regionálnej televízii nevedeli (5405)
21.7.2015 14:12 | TVBA



Ak Vás téma zaujíma - sledujte aj: www.RegionTVnet.sk

 


Všetky práva vyhradené - www.tvba.sk Tvorba web stránok od Grandiosoft


© Copyright 2011 Televízia Bratislava | Tvorba web stránok

Súbory cookie používame, aby sme zabezpečili čo najlepšie prezeranie našich webových stránok. Ďalšie informácie nájdete na stránke ako používame súbory cookies
SÚHLASÍM    Odmietam