| INBA júl-august 2017: 10 rokov TV Bratislava |
http://inba.sk/assets/File.ashx?id_org=600185&id_dokumenty=3561
jedno z mála slobodných regionálnych médií, ktoré má viaczdrojové financovanie, čo prispieva k objektívnosti spravodajstva a väčšej nezávislosti. Pri príležitosti okrúhleho výročia sme sa porozprávali s riaditeľkou TV Bratislava, ktorá stála pri jej vzniku od začiatku, s Ing. Máriou Urlandovou. Pôsobí ako. TV Bratislava začala vysielať v roku 2007 na území hlavného mesta a za desaťročné obdobie sa jej podarilo zaujať pozíciu najväčšej regionálnej televízie na Slovensku
Pri okrúhlych výročiach si zvykneme zaspomínať na začiatky, úspechy, míľniky, očakávania. Ako z tohto pohľadu hodnotíte minulosť TV Bratislava?
TV Bratislava je ako „vymodlené dieťa“. Je to projekt nezávislej televíznej produkčnej spoločnosti Viva Studio,s.r.o.. Táto spoločnosť má tradíciu už od roku 1994 ako jedna z prvých podnikov v audiovizuálnom priemysle – profesionálne televízne štúdio.
Na možnosť zriadiť metropolitnú TV sme čakali 10 rokov – boli sme v správny čas na správnom mieste a pripravení. V roku 2006 existovalo iba niekoľko televíznych štúdií na Slovensku, medzi ktoré sme patrili. Televízna výroba sa realizovala v profesionálnom formáte Betacam, ktorý bol finančne veľmi náročný, technicky aj ľudský. Ale aj vyššia profesionalita tak pre nás, ktorí to robili s láskou a poctivo jednoduchšie.
Magistrát si po prieskume trhu vybral nás – Viva Studio, spoločnosť ktorá mala profesionálne technológie, techniku, budovu, pracovníkov aj projekt. Mali sme prax v televíznej výrobe dlhodobo, naše štúdio patrilo k najskúsenejším spoločnostiam v bežnej televíznej výrobe.
Naše štúdio poskytovalo servis pre STV, zahraničné televízne stanice ČT, Nova, Prima, ARD, filmových producentov a reklamné agentúry. Celé roky sme spolupracovali s komerčnými TV stanicami, neskôr aj s Joj a TA3. Spoločnosť pracovala pre cudzie televízie.
Bolo to veľmi zaujímavé, ale sme vedeli, že takto do svojich dôchodkov neudržíme. Televízne technológie v niektorých prípadoch zlacneli na stotinu cenu, a tak ako aj k lopate, netreba veľkú kvalifikáciu.
Naša spoločnosť je aktívna dodnes, najmä v dabingu a v teleshopingu, tak sa to nedá oklamať. Viva študio bolo spomedzi profesionálnych štúdií najlepšie pripravené zaujať miesto metropolitnej televízie. V tom čase pri udelení licencie Rada skúmala aj pripravenosť takýto projekt realizovať.
Iniciatíva na zriadenie televízie vyšla teda od Magistrátu v r.2006 pretože v tom čase neexistovala televízia pre celú Bratislavu, iba niekoľko „ obecných kanálov“ a magistrát ani neplánoval zriadiť vlastnú televíziu. Naopak, usiloval sa nájsť model televízneho vysielania tak, aby vysielanie bolo nezávislé a zároveň profesionálne. Zákon totiž ani neumožňuje, aby televíznu licenciu vlastnila obec alebo štát.
Tam, kde to vyzerá, že televízia patrí obci, ide v skutočnosti o obchodnú spoločnosť, ktorá je len vo vlastníctve obce - 100% podiel. No a podľa toho je aj riadená – nie je teda nezávislá. Veď ani RTVS nie je štátna. Riešením pre Magistrát bolo to urobiť tak, ako v iných mestách v SR/zahraničí , že vysielanie sa uskutočňuje prostredníctvom nezávislého vysielateľa. Subjektu, ktorý , realizuje program vo verejnom záujme. Nájdu sa aj vysokokvalifikované osoby, ktoré povedia „ale veď vy ste súkromná spoločnosť“. Regionálna TV ani u nás, ani v zahraničí sa neuživí z reklamy, tak ako komerčná televízia. Reklama sa najlepšie predáva popri reality show, tam sú kupci.
Ste predsedníčkou združenia RegionTVnet – asociácie regionálnych televízií na Slovensku. Hovoríte na tému súčasného postavenia a pôsobenia regionálnych TV. Čo je najťažšie na udržateľnosti a zároveň nezávislosti regionálneho média? Prečo existuje celospoločenské nedocenenie činnosti regionálnych TV, ktoré na slovenskom mediálnom trhu pôsobia?
Asociácia vznikla práve kvôli nedocenenie zo strany inštitúcií – aj štátu, chceme propagovať regionálne vysielanie všeobecne. Na Slovensku sú desiatky regionálnych a lokálnych televízií a veľmi dobre vedia, čo je jich úloha a poslanie. Do ich hodnotenia a našich strategických plánov sa v tu radšej nepúšťam.
Plány však máme odvážne. Isté je však jedno, nastal čas, keď je potrebné podporovať aj regionálne vysielanie. Robíme preto potrebné kroky na to, aby sme zaangažovalo do riešenia financovania regionálnych a lokálnych televízií čo najširšie spektrum ľudí, od poslancov, cez akademickú obec, štátnych úradníkov až po samotné mestá a obce. Pripravujeme odborné podujatia, semináre, workshopy, konferencie. Veríme, že na konci dňa budeme úspešní.
Vnímajú diváci na Slovensku prednosť a špecifikum regionálnej televízie? Prečo by mala zaujať divákov regionálna televízia, aby ju sledovali popri veľkých komerčných či verejnoprávnych TV? Aká je z tejto pozície úloha a ciele TV Bratislava?
Každý z nás potrebuje byť dobre informovaný. Získavať informácie dnes nie je problém, vďaka internetu vieme, aká plastická operácia sa nevydarila, čo urobila mamička s dieťaťom v rozhorúčenom aute v Amerike, kde sa zrazili vlaky a pod.
To všetko nás môže zaujímať, ale až potom, keď vieme, či sa dostaneme bezpečne do práce, či budeme mať škôlku pre dieťa, či nám zatvoria predajňu vedľa domu, či budú električky premávať cez víkend alebo sa budú opravovať koľajnice.
Tu je nezastupiteľná úloha regionálnej a lokálnej televízie a to je skutočne program vo verejnom záujme. Rovnako aj informácie o rozhodnutiach poslancov, ktoré ovplyvňujú náš každodenný život. Takže blízkosť informácie je najdôležitejším kritériom pre naše vysielanie. Diváci sú tí, na ktorých sa nemôžem sťažovať. Diváci sú najväčšia hodnota akejkoľvek televízie.
Aká je súčasná programová skladba vašej televízie. Ktoré relácie sú divácky najúspešnejšie?
Spravodajský servis poskytujeme najmä pre obyvateľov hlavného mesta a BSK. Každý pracovný deň vyrobíme a odvysielame premiéru metropolitného magazín Metro Dnes. Dvakrát týždenne pripravuje diskusný program Beseda o piatej. Mestským častiam sa venujeme v špeciálnych programoch, nechýba ani publicistika a záznamy zo zastupiteľstiev. Okrem toho vyrába záujmové magazíny a dokumentárne filmy. Vysielame 24 hodín denne a každý deň vyrobíme v priemere hodinu nového programu.
Signál šírime prostredníctvom DVB-T (26.kanál), UPC, Digislovakia a Swan v Bratislave a okolí. Okrem regionálneho vysielania, signál šíri aj celoplošne prostredníctvom služby MAGIO TV , ANTIK , DSI data a ďalších operátorov na Slovensku. Vysielame online aj na internete. Na svojej stránke má vybudovaný rozsiahly, denne aktualizovaný archív všetkých programov.
K desiatemu výročiu sme urobili aj grafický redizajn, máme novú obrazovú grafiku, nové zvučky, modernejší prístup k tvorbe audiovizuálnych produktov. Nevyhnutným doplnkom klasického televízneho vysielania je aj naša webová stránka, ktorá poskytuje záujemcom nielen nový čerstvý program, ale k dispozícii je aj náš bohatý archív, na ktorý si už naši diváci zvykli.
Obracajú sa na vás obyvatelia Bratislavy so svojimi problémami? Ako regionálna televízia máte ešte výhodu dobrej znalosti situácie a diania v meste a väčšiu blízkosť k občanom ...
Neviem si predstaviť stav, že by človek sa mal prestať zaujímať o svoje okolie, pozrie si zahraničné správy – vojny, terorizmus, katastrofy, pozrie si národné správy – vysoká politika, kauzy a rýchlokvasené celebrity. Môže sa cítiť bezmocný, lebo na veci nemá vplyv.
Informácie z regionálneho média sú mu užitočné, lebo občan s tým môže niečo urobiť – zájsť za svojim poslancom alebo starostom a povedať mu do očí, čo si o ňom myslí. Hovorí sa, že najskôr si treba upratať pred svojim prahom, takže meniť svet k lepšiemu to sa začína na miestnej úrovni.
Diváci sa na nás obracajú so svojim bežnými problémami, keď nefunguje osvetlenie na ich ulici, prípadne sa musia brodiť pomedzi odpadky na nelegálnej skládke na sídlisku alebo keď im spôsobujú problémy neprispôsobiví občania na detskom ihrisku. Všade chce naša televízia pomôcť a hľadá riešenia dobré najmä pre občanov.
Jednou z funkcií regionálnej televízie je aktivizovanie občanov, ich záujmu o spoločenské dianie, komunálnu politiku a veci verejné. Ako sa vám v tom darí?
Regionálne televízie zachytávajú všetky oblasti spoločenského života, pokrývajú záujmy a potreby obyvateľov na území, pre ktoré vysielajú. Lokálna a regionálna televízia je médium, ktoré si už dávno našlo svoje miesto na televíznom trhu. Predpokladá sa, že vzhľadom na zahraničné a domáce skúsenosti bude význam lokálnych televíznych staníc ďalej narastať.
Ako vidíte budúcnosť regionálnej TV? veríte, že klasické vysielanie bude mať stále popri internetovom vysielaní svojich priaznivcov?
Komu sa už dnes dá veriť? Sociálne siete sú jedná veľká klebetáreň. Vždy sa klebetilo veľa, aj keď iným spôsobom. Boli však „inštitúcie“ ako miestny učiteľ alebo farár a ten bežné veci vysvetlil kultivovaným spôsobom a bol mienkotvorný. Nie že by dnes učitelia a farári nemali vplyv, nemajú však tie distribučné kanály... Ibaže tých múdrych treba do televízie. A ešte jeden príklad – nikto neprečítal všetky knihy, ktoré už boli napísané, a keď tak to bolo hodne dávno a ešte aj tí si vyberali. To ak dnes vie každý robiť video na mobil a už dokonca aj „vysielať“ (dať na internet), to znamená, že to je televízia?
Dnes sa už každé pohyblivé video, zavesené v archíve volá „televízia“. Robí sa to tak. Televízia ako médium určite prežije, pretože na rozdiel od rôznych internetových sietí , do obsahu ktorých môže zasahovať ktokoľvek a s čímkoľvek, klasická televízia si udržiava odborne vzdelaných žurnalistov, ktorých práca má na základe štúdia a praktických skúseností, stále profesionálny charakter. A všetci chceme byť v rukách profesionálov, či už ideme k lekárovi alebo na autoservisu. Rovnako je to aj mediálnom priestore.
Možno sme práve inšpirovali niektorých našich čitateľov zapnúť si vašu TV Bratislava. Akými spôsobmi vás môžu sledovať a kde všade?
Televízia prvé roky vysielala iba káblových rozvodoch UPC, ale už vtedy prieskum ukázal, že 35,5 % obyvateľov Bratislavy pravidelne sleduje TV Bratislava. Denná sledovanosť (daily reach) 11,5 %. Sledujú raz za 3 dni (širšie publikum) 24 %. Od roku 2012 postupne pribudli aj programy mestských častí Nové Mesto, Rača a Petržalka, niekoľko rokov malo svoj program aj Staré Mesto a BSK a začali sme vyrábať program na objednávku aj pre Európsky parlament. Postupne pribudli ďalší operátori a od roku 2015 vysielame aj v DVB-T.
Pri sfúkavaní sviečok na torte si oslávenec zvykne želať niečo dobré do budúcnosti. Aké je to vaše prianie?
Budúcnosť televízie bude závisieť od vôle volených zástupcov mesta, ponúknuť obyvateľom Bratislavy pravidelné a objektívne informácie o meste. Ja si iba prajem, aby sme si udržali rešpekt, aby sa nám darilo a aby bratioslavská komunita priala svojej televízii, ktorá vysiela predovšetkým pre ňu. V zahraničí si úlohu regionálnej televízie vysoko vážia a jej prevádzku financuje priamo štát, pretože plní úlohu pre verejnosť. Dála som si tú námala a preštudovala to. Na Slovensku by regionálne televízie by bez trápenia, že sponzozujú (o podnikaní sa nedá hovoriť) bez Regionálna je schopná prinášať svoju službu občanom za 1 Eur ročne. Keby dal každý jedno euro ročne, to menej ako za iné médium a to niekto minie za deň.
Budúcnosť závisí aj od miery patriotizmu miestnych podnikov, ktorí môžu investovať do reklamy v TV Bratislava za výhodných finančných podmienok.
Podarilo sa nám
- Metropolitná TV Bratislava je najväčšia regionálna televízia na Slovensku veľkosťou územia pokrytého signálom, objemom výroby a pestrosťou programu.
- TV Bratislava mesačne vyrobí 2500 minút programu. Taký veľký objem nevyrába žiadna iná regionálna televízia na Slovensku.
- TV Bratislava má dostupnosť pre viac ako 600 000 obyvateľov na celom Slovensku.
- TV Bratislava má sledovanosť, deklarovanú prieskumom od renomovanej agentúry Dicio, cca 200 000 pravidelných divákov.
- Ako jediná regionálna stanica v Bratislave, vysiela aj DVB T, čiže každý obyvateľ má možnosť sledovať televíziu bezplatne pomocou antény.
- TV Bratislava je nielen klasická televízia, ale aj internetová TV a webový portál a je jediná televízia pre celé mesto a Bratislavský kraj.
| Petržalské noviny august 2017 - Televízia Bratislava v roku 10. výročia svojho pôsobenia |
Riaditeľkou Televízie Bratislava je Ing. Mária Urlandová, ktorá stojí na čele televízie od jej vzniku. Pani riaditeľka, v čom vidíte najväčší význam regionálnej televízie a špeciálne Televízie Bratislava?
TV Bratislava je projekt nezávislej produkčnej spoločnosti Viva Studio, s.r.o, ktorá ako jedna z prvých podnikov v audiovizuálnom priemysle na Slovensku mala zriadené profesionálne televízne štúdio.
Bolo preto našou ambíciou mať aj televízne vysielanie a to sa nám podarilo v roku 2007, keď sa po prvý raz objavilo špeciálne vysielanie pre obyvateľov Bratislavy, ktoré do toho času nejestvovalo. Sme radi, že na TV Bratislava si obyvatelia hlavného mesta zvykli, že ho majú radi, sledujú ho, čoho dôkazom je aj ich komunikácia s našou redakciou.
Význam regionálnej televízie je v tom, že potom, ako sa občan dozvie z internetu množstvo zbytočných informácií a haváriách a tragédiách na inom konci svete, potrebuje najmä informáciu spred vlastných dverí, teda o tom, či sa rekonštruuje električková trať, či bude mať miesto v škôlke, ale aj o tom, ako rozhodujú poslanci o budovaní nových stavieb, či parkov v jeho okolí. To je podstatné a to obyvatelia cítia, že im bratislavská televízia poskytuje.
Vo vysielaní TV Bratislava majú svoje pevné miesto aj informácie z mestských častí, svoju reláciu má aj mestská časť Petržalka pod názvom Petržalských 13. Priestor majú aj iné mestské časti.
Televízia Bratislava chce byť televíziou všetkých Bratislavčanov. Sme radi, že mestské časti pochopili, že najväčší význam má spájanie informácií z mestských častí do jedného celku, pretože obyvateľ, ktorý býva v Petržalke, ale pracuje v mestskej časti Nové Mesto, potom vezie deti na športoviská do Karlovej Vsi, potrebuje mať informácie na jednom mieste.
Týmto spojovacím informačným bodom v Bratislave je Televízia Bratislava. Sme preto radi, že vysielame aj Račiansky magazín, aj Petržalských 13, aj Týždeň v Novom Meste, vysielame informácie z Vajnôr, z Lamača, ale aj iných mestských častí. Petržalských 13 si už Bratislavčania obľúbili a živo reagujú na témy, ktoré vysielame práve v tejto relácii.
Napríklad z posledného obdobia nám občania poslali niekoľko tipov na vysielanie, upozornili nás na problém bezdomovcov na Fedinovej ulici, či na nefungujúce eskalátory vo vestibule ŽST Petržalka. Témam sa vo vysielaní už venujeme.
Ako predsedníčka združenia RegionTVnet iste vidíte perspektívu v spolupráci regionálnych televízií navzájom? Aké sú hlavné dôvody na spájanie televízií?
Dôvody sú mentálne aj ekonomické. V tej rovine mentálnej to vidím najmä v tom, že stále sa nepodarilo dosiahnuť, aby pôsobenie regionálnych televízií bolo zo strany reprezentácie vnímané ako nevyhnutné. Jednoducho ľudia potrebujú aj informácie z blízkeho okolia a dnes vieme, že vizuálne vnímanie je dominantné.
Dôležité však je, že regionálne televízie vysielajú program vo verejnom záujme, čo museli deklarovať aj pri získavaní licencie. A tento verejný záujem sa neodráža v podpore zo strany politickej reprezentácie vo všeobecnosti.
Preto RegionTVnet ako združenie sa usiluje o dosiahnutie aspoň minimálnej podpory zo strany štátu, napríklad poskytovaním dotácie 1 euro na jedného občana. Pre regionálne televízie by to bola obrovská pomoc a pre štát naozaj len minimálna strata. Dúfame, že sa nám podarí dosiahnuť aspoň minimálnu podporu. To je perspektívna regionálnych televízií.
| 10 rokov sme tu pre Vás / Metropola január 2017 |

Televízia Bratislava vysiela už desať rokov. 15. februára 2007 presne o 18 hodine reláciou Metro Dnes, sa jej súčasní manažéri rozhodli, že spustia originálny projekt pre hlavné mesto. TV Bratislava založila Mária Urlandová a Sivester Ernek, aby do domácností pustili nie závan spravodajstva, čiže dve - tri reportáže z Bratislavy, ale sústavný prúd informácií, ktoré bezpodmienenčne zasiahnú konkrétnu Ružinovčanku, Vrakúnčanov, Petržalčana, Novomestské detí a takto by sme mohli pokračovať smerom ku každému z Vás.
Metropolitná TV Bratislava je najväčšia regionálna televízia na Slovensku veľkosťou pokrytím a objemom výroby i pestrosťou programu
Spravodajský servis ponúkame obyvateľom hlavného mesta a celej bratislavskej župy. Každý pracovný deň vyrobíme a odvysielame premiéru metropolitného magazínu Metro Dnes. Dvakrát týždenne pripravujeme diskusný program Beseda o piatej. Mestským častiam sa venujeme v špeciálnych programoch. Nechýba publicistika a záznamy zo zastupiteľstiev. Okrem toho vyrábame záujmové magazíny a dokumentárne filmy. Vysielame 24 hodín denne.
Našich divákov a diváčiek pribúda. Čo je podstatnejšie, Vaše podnety na reportáže sa doslova množia. Denne nás sleduje cca 200 000 ľudí v Bratislave, okolí i po Slovensku. Naše vysielanie pravidelne sleduje vyše 35% bratislavskej verejnosti. Sme s Vami v UPC, v Magio, Swan a Digislovakia. Signál možno bezplatne naladiť aj v DVB-T. Pre tých, ktorí sledujú televíziu cez internet máme na stránke nainštalovaný livestream vysielania. A pre tých, ktorí si radi pozrú videá vo „svojom“ čase, máme archív všetkých programov na web stránke www.tvba.sk. Mnohé z videí presahujú 2000 videní. FB a youtube je samozrejmosťou.
Riaditelia TV Bratislava sú za desať rokov existencie tí istí. Manažment „Vašej telky“ sa totiž nemení podľa toho, v akej mediálnej skupine sa televízia práve nachádza. Metropolitná TVBA patrí všetkým. Vďaka životaschopnému vedeniu je vo Vašich domácnostiach už desať rokov. Ono je za tým ďaleko viac.
Televízia je projektom nezávislej televíznej spoločnosti Viva Studio, s.r.o.. V 90. rokoch poskytovalo ako jediné štúdio na Slovensku servis pre STV, zahraničné televízne stanice ČT, Nova, Prima, ARD, pre filmových producentov a reklamné agentúry. Roky spolupracovalo s komerčnými televíziami (VTV, TV Markíza, TV JOJ a TA3). Mnohých špičkových kameramanov sme vychovali na Slovensku práve my. Mnohí profíci z mediálnej branže sa učili pracovať so slovom, zvukom a s obrazom práve v TV Bratislava.
Televízia Bratislava v roku 2017 rebranduje
Dnes ako nikdy predtým je viditeľné, komu o čo na mediálnom trhu ide. Pre nás je dôležité, aby ste nám dôverovali. Vy ste našim partnerom a my by sme radi ostali Vašími spoločníkmi. Nemeníme dostupnosť vysielania. Ostávame prístupní pre všetkých a rovnako. Sústredíme sa na podstatnejšie zmeny v novom roku.
Rok 2017 znamená pre nás naštartovanie zmien predovšetkým kvalitatívnych. Rozbúši sa nám všetkým asi srdce o čosi viac, keď Vám predstavíme našu novú grafiku. Veríme, že sa Vám bude naozaj páčiť! Dali sme si naozaj záležať. Naše nové jingle a spoty vyrábali tí najlepší producenti. Rok 2017 nás naštartoval, aby sme ešte viac využili kreatívny potenciál našej redakcie. Vysielanie ideme inovovať nie kozmetickým štetečkom, ale poriadnou maliarskou rašpľou.
Je pravda, že čo to sa u nás už zmenilo. Máme v redakcii nové tváre a profesionálne posily. Sú sexi, aj funny, no najmä sú na Vašej strane. Sme redaktori a redaktorky nie salónneho typu. My sme baby do koča, aj do voza.
Prostredie našej televízie je naozaj neformálne. Veď kto sa u nás nedobre, našponovane, či strojene cítil, keď nás navštívil? Napríklad, Peter Havaši nás bol v Televízii Bratislava pozrieť, aby sa nám posťažoval. Konkrétna spoločnosť mu vyrúbila za spotrebu jeho domácnosti faktúru s viac ako 1000 percentným navýšením v porovnaní s tými istými objemami ako predvlani. Prípad riešime ako investigatívnu publicistiku.
„Dobrý deň milá televízia,
úvodom by som sa Vam rád chcel poďakovať za dnešné stretnutie a reportáž, ktorú sme spolu spravili. Ďakujem zároveň za radostné správy. Obratom som skontaktoval moju pani manželku a podelil sa s pozitívnymi správami...“
„Venovať sa Vašim podnetom je naša povinnosť,“ CEO Mária Urlandová.
- TV Bratislava sleduje 35,5 % obyvateľov hl. mestapravidelne
- Sleduje nás 51 % mužov a 49 %žien
- Sme jediná regionálna stanica, ktorú môžete sledovať pomocou antény bezplatne.
- Sme dostupní pre viac ako 600 000 obyvateľov na celom Slovensku
Žiaľ, nahrádzame oblasť verejnoprávnych médií na Slovensku. Ich produkcia sa čoraz viac zameriava na „entertainment“.
Eva Sládková, šéfredaktorka televízie: „Televízia Bratislava je podľa mňa jednou z mála televízií na Slovensku, ktoré sa venujú skutočne dôležitým témam. V mnohých ostatných vidíte samé celebrity, prinášajú naozaj nepodstatné správy o tom, ako tieto celebrity žijú a ja si myslím, že život je o niečom inom. To sa nám aj denne potvrdzuje. Neustále sa na nás obracajú ľudia so žiadosťou o pomoc. Sú to väčšinou problémy, ktoré iné médiá nezaujímajú. Aj vďaka nám sa často veci dokážu pohnúť.“ Záväzný je pre nás novinársky kódex, máme však aj vlastné pravidlá.
- Regionálne informácie sú na prvom mieste!
- Pestujeme regionálnu identitu a máme integračnú funkciu.
- Vždy sa oplatí zapnúť si televízor, alebo navštíviť archív na webe.
- Analyzujeme, hľadáme riešenia, venujeme sa veciam detailnejšie ako národné médiá.
- S nami môžete meniť svet k lepšiemu. Napíšte nám!
- Nenapodobňujeme národné média - netreba nás porovnávať. My sami sme si vybrali, že chceme byť iní – dôvernejší.
- Sme nielen klasická TV, ale aj internetová TV a webový portál. Nepretržite možno sledovať online vysielanie.
Budeme veľmi radi, ak nám ostanete verní
| Počas 10 rokov sa na obrazovke TV Bratislava videlo až 10% obyvateľov Bratislavy / Metropola - apríl 2017 |

Počas 10 rokov sa na obrazovke TV Bratislava videlo až 10 percent obyvateľov Bratislavy
TV Bratislava začala vysielať 15. februára 2007. Dnes vyrobí mesačne približne 2500 minút premiérového programu, čo sú hodnoty porovnateľné s produkciou niektorých národných staníc. Stala sa tak najväčšou regionálnou televíziou na Slovensku.
Pri príležitosti desiatych narodenín regionálna televízia inovovala grafiku v duchu najnovších trendov.
Zverila ju tým najlepším v odbore, a to producentovi kreatívneho štúdia Oreo Martinovi Hudákovi a grafickej dizajnérke Petre Bartošovej. Martin sa profesii venuje viac ako 20 rokov, má za sebou množstvo televíznych grafík pre národné televízie a Petra študovala odbor v zahraničí.
Pri tejto príležitosti, ale najmä z potreby výmeny starého za nové, po 10 rokoch zakúpila a uviedla do prevádzky nové, moderné vysielacie pracovisko vo formáte HD. Televízia sa pripravuje aj na billboardovú kampaň v uliciach hlavného mesta.
Zakladatelia televízie Ing. Mária Urlandová a Ing. Silvester Ernek spomínajú na uplynulých 10 rokov ako na roky vysokého pracovného nasadenia celého kolektívu, aby každý deň priniesli na TV obrazovku nový premiérový program.
„Teší nás najmä dôvera divákov. Denne nám píšu o svojich starostiach, ktorým sa snažíme venovať čo najviac“, zhodli sa obaja.
Denne aktualizovaný program jej umožnil sledovanosť, ktorá je potvrdená prieskumom – 35,5 % obyvateľov Bratislavy pravidelne sleduje TV Bratislava.
Za 10 rokov, okrem iného, TV Bratislava vyrobila viac ako 1200 diskusných relácií – v každej účinkovali traja hostia, to znamená vyše 3600 obyvateľov Bratislavy, viac ako 2560 vydaní Metro Dnes, to znamená vyše 4000 hostí, viac ako 12 000 reportáži, okolo 100 zastupiteľstiev atď.
„Unikátne je, že na našej obrazovke sa už uvidelo možno 10 % obyvateľov Bratislavy a bol by to úžasne, keby sa tam raz uvideli všetci,“ hovorí Ing. Mária Urlandová, riaditeľka televízie.
Televízia zamestnáva približne 20 ľudí, väčšina z nich tvorí profesionálny redaktorský tím. Bonusom je mladý, veselý a empatický kolektív, povedala redaktorka Katka Macková a pokračuje:
„Atmosféra a manšaft sú skvelé. Nechcem, aby to vyznelo ako klišé, ale na ľudí v redakcii sa naozaj teším vždy ako tam idem. Sú to profesionáli a tiež veľmi milí ľudia, s ktorými sa dá rozprávať nielen o práci, ale aj o osobných veciach a prakticky o čomkoľvek. Kolegovia sú naozaj veľké plus.“
Sú to aj desiatky niekdajších pracovníkov, ktorí s televíziou spolupracovali na začiatku svojej profesionálnej kariéry. Mnohí z nich totiž pôsobia v komerčných televíziách a ako hovorcovia štátnych inštitúcií.
K najsledovanejším reláciám patrí denník Metro Dnes a tiež diskusná relácia o pálčivých témach Beseda o piatej. Dramaturgicky stoja za obidvomi reláciami už stálice televízie, Alexandra Važanová a Silvia Šeptáková, ktorá dodáva:
„Na mediálnom trhu máme určite nezastupiteľné miesto. Lokálne televízie nájdete aj v oveľa menších mestách. V hlavnom meste je to však nevyhnutnosť.
Dianie v Bratislave je zaujímavé nielen pre Bratislavčanov, ale aj pre ľudí z iných častí Slovenska. Preto nás teší, keď si náš obsah nájdu ľudia aj z iných regiónov na webe. Okrem toho, naše vysielanie nie je o reklamných prestávkach každých 20 minút.
Ľuďom sa na nás páči aj to, že sa nevenujeme len témam, ktoré strhnú masy, ale aj takým, ktoré sú viac užitočné ako bombastické. Pre nás je odmenou spokojný jednotlivec, nielen masa.“
Diskusná relácia Beseda o piatej má premiéru 2 krát do týždňa, analyzuje témy, ktoré hýbu Bratislavou.
„Na takýto formát nemá priestor národná televízia – v tom je jedinečnosť a význam regionálnej televízie“, hovorí Alexandra Važanová.
Toto podčiarkla aj riaditeľka Mária Urlandová:
„ Nenapodobňujeme národné média, ideme vlastnou cestou. My sami sme si vybrali, že chceme byť iní – dôvernejší.“
Šéfredaktorka televízie Eva Sládková dopĺňa, že TV Bratislava je jednou z mála televízií na Slovensku, ktoré sa venujú skutočne dôležitým témam a pokračuje:
„V mnohých ostatných vidíte samé celebrity, prinášajú naozaj nepodstatné správy o tom, ako tieto celebrity žijú a ja si myslím, že život je o niečom inom.
Som presvedčená, že ľudia potrebujú iné informácie. To sa nám aj denne potvrdzuje, pretože sa na nás neustále obracajú ľudia so žiadosťou o pomoc, opisujú nám, čo ich trápi a sú to väčšinou problémy, ktoré iné médiá nezaujímajú, ale ich vyriešenie je často pre spokojný život našich divákov veľmi dôležité. A aj vďaka nám sa často veci dokážu pohnúť.“
Rok 2017 je pre TV Bratislava výnimočný. Kvantitatívne a kvalitatívne zmeny vo vysielaní majú osloviť ešte širšiu skupinu divákov. Oporou manažmentu pri realizácií PR aktivít a kampane je redaktorka Ľudmila Jančigová, ktorá sa v tejto branži pohybuje od roku 2013. „V našej televízií makajú denne často až novinársky ombudsmani pre bratislavskú verejnosť. Zároveň cítime, že s privátnym sektorom a zastupiteľským zborom Bratislavy máme spoločné ciele a hodnoty. Som presvedčená, že TV Bratislava je brand, aký tu nemá páru. TV Bratislava je silný komerčný partner.“
Budúcnosť televízie bude závisieť od vôle volených zástupcov mesta, ponúknuť obyvateľom Bratislavy pravidelné a objektívne informácie o meste. V zahraničí si úlohu regionálnej televízie vysoko vážia a jej prevádzku financuje priamo štát, pretože plní verejnoprospešnú funkciu. Budúcnosť TV BA závisí aj od miery patriotizmu miestnych podnikov, ktorí môžu využiť výhodné finančné podmienky televízie na oslovenie ich cieľovej skupiny.
Lokálne vysielanie tiež pôsobí aj významný prostriedok, ktorý umožňuje občanom, aby sa aj oni podieľali na rozhodovaní o miestnych záležitostiach.
Veď kto má rad svoje mesto, zaujíma sa aj o veci verejné a to prispieva ku demokracii.
| TV Bratislava má novú televíznu grafiku / Mediawatchdog 14.marca 2017 |
http://www.mediawatch.dog/tv-bratislava-ma-novu-televiznu-grafiku/
Novú televíznu grafiku pre TV Bratislava vytvoril producent kreatívneho štúdia Oreo Martin Hudák a grafická dizajnérka Petra Bartošová.
Po 10. rokoch sa zmenila televízna grafika a zároveň TV Bratislava redizajnovala i moderné vysielacie pracovisko, ktoré po novom bude vysielať v HD formáte.
Zakladatelia televízie Ing. Mária Urlandová a Ing. Silvester Ernek spomínajú na uplynulých 10 rokov ako na roky vysokého pracovného nasadenia celého kolektívu 15 až 20 pracovníkov, aby každý deň priniesli na TV obrazovku nový premiérový program,“ uviedla televízia.
„Teší nás najmä dôvera divákov, ktorí nám denne píšu o svojich starostiach, ktorým sa snažíme venovať čo najviac,“zhodli sa Urlandová a Ernek.
Televízia zverejnila, že v priemere vyrába mesačne 2500 minút premiérového programu, čím sa radí medzi najväčšie regionálne TV na Slovensku.
Podľa prieskumu, ktorý si dala urobiť televízia, až 35,5 % obyvateľov Bratislavy pravidelne sleduje TV Bratislava.
„Nenapodobňujeme národné média – netreba nás porovnávať. My sami sme si vybrali, že chceme byť iní – dôvernejší,“ povedala spoluzakladateľka TV Bratislava Mária Urlandová.
| TV Bratislava prešla do HD, vymenila aj grafiku / Medialne.sk - 24.2.2017 |
Regionálna TV Bratislava prešla v uplynulých dňoch vizuálnymi zmenami – nasadila novú grafiku od spoločnosti Oreo. Zároveň začala vysielať vo vysokom rozlíšení.
celý článok
| M. Urlandová - Skrytá marketingová sila regionálnej televízie, prednáška |
Kto sme?
Lokálne a regionálne televízie zachytávajú všetky oblasti spoločenského života, pokrývajú záujmy a potreby obyvateľov na území, pre ktoré vysielajú. Miestna určitosť a regionálna identita sú poklady lokálnej televízie. Ponúkame občanom a zástupcom regiónu hlas a informácie v rôznych publicistických formách, informácie o tom čo sa deje doma.
Na program regionálnej TV by sa nemalo nazerať optikou národnej komerčnej televízie, nie je prioritne určený na zábavu, showbiz a bulvár. Regionálna televízia nenapodobňuje národné média. Vie, že jej nezastupiteľné miesto je v bezprostrednej blízkosti príbytkov obyvateľov „svojho“ regiónu. My sami sme si vybrali, že chceme byť iní – dôvernejší.
Nie je tiež správne posudzovať regionálnu televíziu iba podľa veľkosti územia pokrytého signálom. (To platilo v minulosti ale pri dnešných technických možnostiach môže každá TV povedať, že vysiela na celý svet – cez internet.) Televízia je regionálna kvôli obsahu nie kvôli technickému dosahu.
Je stále záujem o sledovanie regionálnej televízie?
Nevieme si predstaviť stav, že by človek sa mal prestať zaujímať o svoje okolie. Človek si pozrie zahraničné správy – vojny, terorizmus, katastrofy, pozrie si národné správy – vysoká politika, kauzy a rýchlo-kvasené celebrity. Cíti sa bezmocný, lebo na veci nemá vplyv. Ale informácie z regionálneho média sú mu užitočné, s tým môže niečo urobiť, lebo meniť svet k lepšiemu sa začína na miestnej úrovni.
Lokálna a regionálna televízia je médium, ktoré si už dávno našlo svoje miesto na televíznom trhu. Predpokladá sa, že vzhľadom na zahraničné i domáce skúsenosti bude význam týchto médií iba narastať.
Aké sú úžitky regionálnej televízie?
Prispieva aj k rozvoju regiónu, lebo cieľom je významne ovplyvňovať rozvoj daného regiónu, jeho identitu a preto sa program zameriava na podstatné aspekty diania v danom meste, či regióne.
Pre občanov / obyvateľov regiónu
Aktivizuje občana v jeho účasti na správe verejných vecí, umožňuje občanom, aby sa aj oni podieľali na rozhodovaní o miestnych záležitostiach.
Pestuje lokálnu a regionálnu identitu a má integračnú funkciu. pretože prispieva k uchovávaniu kultúrnych tradícií a pocitu príslušnosti k danému regiónu.
Významne prispieva k demokratizácii – práve pre možnosť občana zúčastňovať sa na ich tvorbe, pretože sú pre neho dostupné a informačne blízke.
Je faktorom zachovania alebo rozširovaniu plurality médií.
Komunálnym politikom dáva možnosť odprezentovať svoje názory v atraktívnej audiovizuálnej forme. Svojim spôsobom im pomáha aj v zručnosti vystupovať pred kamerami – možno sa im to raz bude hodiť, keď budú v národnej politike.
Poskytuje uplatnenie i top profesionálom.
Pre komerčnú TV je často už aj štyridsiatnik starý. Tvorcovia v regionálnej TV vidia sebarealizáciu a chcú odovzdať svoje skúsenosti. Je až prekvapujúce, aký je veľký záujem profesionálov z národnej televízie o uplatnenie v menšom a slobodnejšom kolektíve regionálnej televízie.
Vychováva mediálnych tvorcov pre túto krajinu
Televízie z menších miest posielajú talentovaných redaktorov a technikov do TV Bratislava a po čase si ich preberajú, ako z katalógu, národné televízie. Vedia, že človek z regionálnej TV má všestranné zručnosti, dobré pracovné návyky a suverenitu pred kamerou.
Buduje audiovizuálny priestor, pretože napriek obmedzeným príjmom vyrába rôzne nízkorozpočtové formáty a dokumentálne filmy. Svojim spôsobom opäť pomáha komerčnej konkurencii, lebo ukazuje, že programové formáty sa dajú vyrábať efektívnejšie.
Obsah regionálneho vysielania
Štruktúru vysielania tvorí: spravodajstvo, publicistika a záujmové magazíny. Niektoré stanice aktualizujú program každý deň, iné vysielajú v slučke celý týždeň to isté, je to rôznorodé.
V TV Bratislava sú najobľúbenejšie diskusné programy na aktuálnu tému. Ponúkame názory mienkotvorných ľudí, analýza problémov je pre ľudí zaujímavá. Za takmer 10 rokov sme mali v štúdiu cca 6000 hostí a vyrobili sme vyše 1500 diskusných relácií, v ktorých účinkovalo cca 5000 odborníkov a politikov.
Čo by sme ešte mohli robiť, keby na to boli peniaze?
Ľudia nám denne píšu svoje príbehy a prosia o pomoc. TV Bratislava si mýlia s RTVS, tak posielajú listy do relácie Občan za dverami. Občianskej publicistiky je málo, chceli by sa jej viac venovať. Ďalšou silnou stránkou regionálnych televízií je dokumentárny film, najmä taký čo propaguje mesto či región. Televízie majú množstvo archívnych záberov, ktoré môžu využiť a okrem to filmy aj odvysielať.
Naša materská spoločnosť Viva Studio od roku 1994 poskytovala servis všetkým národným vysielateľom, aj zahraničným, a filmovým producentom. Cenné skúsenosti za vyše 20 rokov by sme radi odovzdali aj formou náročnejšej produkcie.
Aká je marketingová sila regionálnej televízie?
Miestna televízia je pre ľudí dôveryhodná a má vysokú mienkotvornú funkciu. Marketingovú silu regionálnej TV si uvedomuje komunálna samospráva, ale pre štát a súkromný komerčný sektor je stále akoby neobjavená.
Ako marketingovo využiť regionálnu TV vo svoj prospech?
Reklama
Realizujeme všetky formy reklamy, ktoré sú známe z národnej televízie: reklamný spot, sponzoring, najmä PR formáty: reportáž, rozhovor, ale aj kompletný biznis televízny program.
Celoplošná informačná (popularizačná) kampaň v regiónoch
Regionálna TV je veľmi vhodná na realizáciu kampane vo verejnom záujme, ktoré sú obvykle financované zo zdrojov EÚ. Regionálna TV je pre ľudí dôveryhodnejšia ako bulvárne média .
Odvysielanie už vyrobeného showprogramu, dokumentu, záznamu, konferencie.
Vyrobené videá splnia svoju misiu, iba ak je ponúknuté verejnosti. Prostredníctvom siete regionálnych TV je možné osloviť porovnateľné publikum ako národná TV – ak počítame s tým, že regionálna TV poskytne dostatok repríz. Uverejnenie na youtube nestačí, ak to nie je vydarené virálne video. Sú prípady, keď z verejných zdrojov vyrobené video sa zavesí na youtube a potom čaká, kto ho tam nájde, alebo sa míňajú ďalšie prostriedky na zdieľanie videa.
Politická reklama
Regionálna TV je priam ideálna pre politickú kampaň vzhľadom ku vyššie uvedenému poslaniu tohto typu televízie. Sleduje ju občan, ktorý sa zaujíma o verejné veci, v produktívnom veku a starší občan. Škoda, že regionálna TV je tak málo využívaná v národných kampaniach.
V posledných národných voľbách si multiregionálnu reklamu objednala iba jedna strana. Práve tá, ktorej svojho času výrazne pomohli sociálne siete. Ale doba sa zmenila, aj za klikanie na internete na platí, tak vsadili na dôveryhodnosť a cielenú reklamu. Netreba ani hovoriť, že boli úspešnejší ako sa očakávalo.
Prečo inzerovať v regionálnej TV?
Regionálne informácie sú na prvom mieste! Majú uznanie u divákov a veľké sympatie.
Televízia všeobecne je jeden z najpopulárnejších zdrojov informácií!
Tradičné sledovanie televízie je u ľudí stále preferovaný spôsob trávenia času. Na Slovensku 4 milióny obyvateľov sleduje televíziu niekoľko hodín denne. Tí, ktorí sa odklonili od tradičného sledovania, sledujú televíziu prostredníctvom internetu.
Účinok televízie trvá dlhšie ako u iných médií. Televízny spot môže žiť v mysliach spotrebiteľov celé roky. Čo môže byť videné, môže byť aj predané. Je známe, že TV dokáže predať všetko a TV je bezpečná investícia.
Regionálna TV má nadpriemerné verné publikum!
Najmä regionálne televízie ponúkajú vysoký realizmus, a tým aj pravosť. To vytvára dôveryhodné reklamné oznámenie, ktoré umožní dosiahnuť zacielenie na zákazníkov.
Reklama v regionálnej TV neprekáža
Prieskumy zo zahraničia dokazujú, že drvivá väčšina obyvateľov dôveruje lokálnej reklame. Regionálna televízia má to, o čom iní iba snívajú: 69 percent divákov chce vidieť reklamy v regionálnej TV! Zatiaľ čo tradičná reklama v komerčnej televízii je impulz pre odchod od televízora, v miestnej televízii reprezentuje faktor pre zotrvanie. Ľudia prijímajú regionálnu reklamu ako regionálnu informáciu.
Vysoké pokrytie!
Regionálna televízia je v každom väčšom meste na Slovensku.
Reklama je cielená, bez strát z rozptylu
Efektivita a eliminovanie plytvania!
Dostupnosť reklamy v regionálnej televízií dáva spoločnostiam možnosť začať v malom. Ďalšou výhodou marketingu je, že regionálne TV sú ako testovacie zariadenia. Po otestovaní kampane na malej vzorke môže klient aktivovať národnú kampaň.
Reklama v regionálnej TV znamená: silné pokrytie, lojálne publikum a regionálna identita na jednom mieste.
Aké je divácke publikum regionálnej televízie?
Regionálna televízia dosah na väčšinu domácnosti na Slovensku. V SR je vydaných vyše 60 licencií pre lokálne a regionálne vysielanie. Sú rôznej veľkosti a úrovne, ale tých čo majú pravidelný program a teda aj stabilnú divácku základňu je minimálne 20. Odhadujeme, že spolu majú cca 1 mil. divákov.
Sledovanosť – počet divákov
Regionálne televízie nie sú súčasťou peoplemetrového merania sledovanosti, ani národných prieskumov. Niektoré slovenské regionálne stanice si nechali urobiť individuálny prieskum sledovanosti. Výsledkom bolo, že ich pravidelne sleduje cca 35 % obyvateľov relevantného územia. Podobnú sledovanosť majú aj televízie v zahraničí. Dá sa odhadnúť, že stanice ktoré majú pestrý program, pravidelne sleduje cca 30% obyvateľov relevantného územia.
Ako posudzovať regionálnu TV?
Neznalosť kritérií, ako posudzovať regionálnu TV býva kameňom úrazu, prečo sú tieto TV vynechávané pri plánovaní kampaní. Je logické, že nikto nesleduje všetky stanice a tak je potrebné si urobiť rýchly prieskum. TV stanice sa líšia sa veľkosťou relevantného územia, objemom výroby programov a penetráciou technického pokrytia – to všetko má vplyv na počet divákov a teda aj na cenu. Veľkosť televízie sa posudzuje najmä podľa množstva premiérového (vyrobeného) programu, nie podľa repríz!
Dôležitá je penetráciu dostupných foriem šírenia signálu: káblové rozvody, DVB-T, IPTV, ale iba na relevantnom území. Relevantné územie je geografický priestor na ktorý je TV zameraná svojím programom. Niektoré regionálne TV sa snažia de facto o celoplošné pokrytie, ale je chybou si myslieť, že ich na celom území pravidelne sledujú. Do výpočtu diváckeho publika počítame iba tých, pre ktorých televízia poskytuje servis – obyvateľov relevantného územia.
O televízií potrebujete vedieť:
- Plní si regionálna TV informačnú úlohu pre svoje blízke publikum? V opačnom prípade nie je dôvod si ju zapínať.
- Aké je relevantné územie, teda počet obyvateľov, pre ktorých poskytuje servis?
- Vysiela pravidelné spravodajstvo z vymenovaných lokalít ako prezentuje? Ako často sú premiéry? Koľko programu vyrába týždenne/mesačne/ročne v minútach?
- Aké relácie vysiela? Sú to programy vlastnej produkcie alebo prevzaté programy? Sú aktuálne?
- Je možné si to všetko overiť v archíve na web stránke?
- Aké sú spôsoby distribúcie signálu na relevantnom území?
Cena za reklamu
Možnosti regionálnej TV sú málo využívajú aj preto, že nemajú jednotnú cenotvorbu. Ceny sa stanovujú dohodou, ale neodrážajú komerčnú silu jednotlivého média. To je dôležité pre porovnávanie, pri kampani vo viacerých médiách.
RegionTVnet, preto navrhuje stanoviť cenu pre každú TV podľa počtu divákov.
Základná cena za odvysielanie 30 sek spotu bude súčinom počtu divákov na relevantnom území a koeficientu. Počet pravidelných divákov je určený prieskumom, alebo odhadom podľa už spomenutých kritérií posudzovania, k – koeficient, je cena na jedného osloveného diváka.
Ak poznáme trhový podiel ktorejkoľvek z národných TV, dokážeme vypočítať, koľko stojí jeden oslovený divák. Pre zaujímavosť porovnanie s RTVS – Dvojka: táto televízia má trhový podiel 4%, to znamená 160 000 divákov. Cena za spot je 500 €, čiže cena na jedného diváka je 0,003 €. Regionálna TV Bratislava má napríklad cenu 0,0003 € – to je jedna desatina z ceny RTVS Dvojka.
Aká je verejná politika v oblasti regionálnej TV?
Od regionálnej TV sa očakáva, že budú poskytovať regionálny program, služby obyvateľstvu, priťahovať masové publikum a zároveň budú komerčne úspešné. Všetky tieto ciele súčasne nie je možné dosiahnuť, a tak sú potrebné jasné rozhodnutia čo sú priority, na základe kľúčových kritérií verejnej politiky.
Lokálne a regionálne televízie (LRTVB) predstavujú tretiu zložku audiovizuálnych médií na Slovensku, popri verejnoprávnej TV a komerčnej TV.
Kým v zahraničí sa zaoberajú trvalou udržateľnosťou regionálneho vysielania na úrovni vlády, na Slovensku sú lokálni a regionálni vysielatelia nevlastným dieťaťom – pracovitou Popoluškou slovenského audiovizuálneho priemyslu.
Lokálne televízie nemajú dostatok financií ani slobody pre tvorbu. Niekedy sú považované sa “hlasné trúby starostov“ a nezriedka sa stáva, že po voľbách nový primátor/starosta zruší nezávislej TV finančnú podporu a tým súkromnú spoločnosť de facto zlikviduje.
Reklama nestačí, preto sektor potrebuje morálnu a finančnú podporu od štátu. V zahraničí sú regionálne TV dotované priamo od štátu, v niektorých krajinách sa štiepi koncesionársky poplatok tak, že časť ide do regiónov.
Máme záujem o protekciu zo strany štátu, bude v prospech všetkých strán.
Čo by dalo, pomerne jednoducho, urobiť pre rozvoj regionálneho vysielania:
- Zaradiť regionálne TV do národných propagačných kampaní a v rámci EÚ kampaní by sa dal urobiť aj prieskum sledovanosti.
- Žiadať od operátorov aby zaraďovali regionálnu TV na vyššie miesta v programovom rastri. Sprísniť povinnosť „must carry“ v zákone pre poskytovateľov retransmisie.
- V Audiovizuálnom fonde vytvoriť sekciu „tvorba pre regionálne média“
- Umožniť aby sa regionálne TV mohli jednoduchšie uchádzať o výrobu propagačných videí pre cestovný ruch. Filmy budú realizovať významní režiséri na voľnej nohe a pri nich sa naučia remeslu aj začiatočníci.
- Objednávky na výrobu programu napríklad aj pre RTVS, pretože regionálna TV vyrába efektívnejšie.
Aká je verejná politika v zahraničí?
Trvalou udržateľnosťou regionálneho vysielania sa zaoberajú na úrovni vlády, pretože nikde sa regionálna TV neuživí iba z reklamy. V mnohých vyspelých krajinách v Európe sa už v roku 2011 začala prehodnocovať verejná politika pre regionálne a miestne televízne stanice. Náklady na vysielanie boli základným prvkom tejto debaty. Široká diskusia prináša rôzne možnosti ale všetky krajiny sa zhodujú v podpore regionálneho a lokálneho vysielania.
Bavorsko
V Bavorsku poberajú vysielatelia štátnu dotáciu 10 miliónov Eur. Každý vysielateľ je povinný ponúknuť program aspoň 100 minút týždenne. Miestny charakter je tiež prísne regulovaný: všetky programy musia byť v súvislosti s miestnou udalosťou. RTL podporuje regionálne stanice príspevkom € 0.85 na účastníka v oblasti vysielania.
Sasko
V Sasku regionálne stanice, ktoré uviedli že plnia “verejný záujem” a predložia správu a informácie o programe (min. 15 minút) za každý pracovný deň a každý týždeň kultúrny TV magazín (min. 30 minút), môžu požiadať o ročný príspevok vo výške 600 tisíc €. Dostupné údaje potvrdzujú, že doba sledovania LRTVB je stále na vysokej úrovni (približne 37 minút za deň).
Švajčiarsko
Vo Švajčiarsku sa koncesionársky poplatok pre vysielateľov štiepi tak, aby bol príjem pre LRTVB medzi 4 – 6% z príjmu z poplatkov. Revízia zákona bola odhlasovaná v referende. Vo Švajčiarsku zastávajú názor, že v každom prípade je výhodnejšie spoliehať sa predovšetkým na financovanie, ako byť závislý na určitom programovom type, aby sa zabezpečila nezávislosť tvorby LRTVB.
Dánsko
V Dánsku sa poskytujú dotácie televíziám na výrobu lokálnych programov a financie sú vyčlenené aj z koncesionárskych poplatkov.
Belgicko
V Belgicku poskytujú štátne dotácie, ktoré sú prezentované ako podpora pre mandát všeobecného záujmu: ročný príspevok € 50,000 na TV pre zabezpečenie správ a informačných programov a ročný príspevok € 166 000 na TV k dosiahnutiu stanovených cieľov (zapojenie občanov do regionálnych akcií, vzdelávacie projekty pre mladých novinárov, rozvoj digitálnej platformy.)
Vypracovala: Ing. Mária Urlandová, predsedníčka Asociácie regionálnych televízií – RegionTVnet.sk a riaditeľka TV BRATISLAVA