Zažiť nespokojnosť s online marketingom nie je žiaľ až tak ťažké. Problémom však môžu byť aj samotné predstavy objednávajúceho. Tie sú často nerealistické a očakávajú prvú pozíciu vo vyhľadávačoch do dvoch dní. Chyba samozrejme môže byť aj na druhej strane, keď dodávateľ neposkytne služby dostatočnej kvality. Čo teda môžete spraviť, aby ste dospeli nielen k spokojnosti, ale aj k presvedčivým výsledkom?
1) Chce to stratégiu
V prvom rade si stanovte jasné a reálne ciele. Spolu s dodávateľom sa dohodnite na konkrétnych výsledkoch (príklad: zvýšenie návštevnosti na webe o 30% v priebehu pol roka, či zvýšenie obratu za celý rok o 20 %). Nespoliehajte sa iba na svoju intuíciu a už vôbec nie na to, že ciele vyplynú tak nejak sami. Dodávateľ by mal jasne vedieť, čo očakávate a mal by vám to aj potvrdiť.
Dosiahnutie cieľov si obvykle vyžaduje primeraný rozpočet. Zistite si ceny na trhu a porovnajte ich. Ak nemáte dostatok financií, dohodnite sa na minimalistickej verzii, či skúste niektoré služby objednať u lacnejších externých dodávateľov. Niektoré činnosti môžete prípadne vykonať sami. Môžete napísať predlohu pre blog, ktorú copywriter už iba upraví. Dávajte si však pozor na to, aby ste nešetrili príliš. Radšej sa sústreďte na menší rozsah, ale nechajte si ho urobiť kvalitne.
2) Chce to odborníkov
Odborníka na marketing si objednávate preto, lebo je to odborník. Hľadajte niekoho, kto má skúsenosti od iných klientov a vyzná sa vo svojom odbore. Pýtajte sa ho, čo sa chystá robiť a akým spôsobom bude merať dosahovanie cieľov.
Pamätajte však na dve veci. Nesnažte sa vybrať tú najlacnejšiu možnosť. Vždy nájdete niekoho, kto je ochotný podliezť aj tú najnižšiu cenu. Akú kvalitu však môže mať článok napísaný za 3 eurá, keď iba zoznámenie sa s vaším oborom a témou článku môže trvať hodinu? Druhá rada je len opakovaním začiatku. Odborníkom je niekto z nejakého dôvodu. Snažte sa zistiť o jeho práci čo najviac, no počúvajte jeho rady a nepoučujte pilota, ako riadiť svoje lietadlo.
3) Chce to plné nasadenie
Neberte online marketing iba ako pokus. Pridať jeden článok na blog a založiť profil na Facebooku je síce otázkou niekoľkých minút, no čo potom? Prázdny Facebook a blog, na ktorom ste už rok nepridali nič, sú horšie, ako keby ste ani jedno nemali. Premýšľajte v širších obzoroch a využite naplno potenciál online prostredia. Skúšali ste už použiť infografiku? Natočiť video, kde prezentujete svoje schopnosti?
Príklad: nechajte si napísať pr článok a uverejnite ho na navštevovanom webe. Potom tému rozveďte do podrobností na svojom blogu, na ktorý bude daný pr článok odkazovať. Následne svoj blog zdieľajte na sociálnych sieťach a odkaz naň uveďte aj v mesačnom newsletteri. A hlavne – zaraďte to do svojej dlhodobej stratégie.
4) Chce to čas
Online marketing nie je zázrak. Posunúť sa v rebríčku vyhľadávania, získať stabilných návštevníkov webu, či zvýšiť povedomie o e-shope, to všetko sú dlhodobé činnosti. Vychádzajte z cieľov, ktoré si stanovíte a nepanikárte, ak nevidíte výsledky hneď prvý týždeň. Uvedomte si, že obsahová stratégia predstavuje dlhodobý kapitál – vytvorený obsah sa bude zobrazovať stále. Ak potrebujete nakopnúť svoje podnikanie okamžite, vyskúšajte radšej PPC alebo e-mailing. Rýchle pôsobenie má aj svoje mínusy. Ide o krátkodobú činnosť, ktorá má vyššie náklady, a keď prestanete platiť, prestane sa aj zobrazovať.
Záverečná rada je jednoduchá. Vyhnite sa zbytočným chybám pomocou dôkladného premyslenia, čo vlastne chcete. Ak nemáte istotu, nechajte si poradiť. Vyberte si tých správnych dodávateľov, aby ste sa na nich mohli spoľahnúť dlhodobo. A potom už len hľadajte štvorlístok – trocha šťastia sa hodí vždy.
Všetky videá nájdete aj na našom YT kanáli: TV Bratislava