Umiestňovanie produktov (rozpoznané logom PP) je spôsob, keď značka spolupracuje s vydavateľskými a výrobnými partnermi, aby umiestnili svoj produkt alebo službu do skladby televíznych relácií.
Umiestňovanie produktov sa už niekoľko rokov objavuje aj na našich obrazovkách, objavuje sa aj v rámci získaného programu zo zámoria alebo ako legitímne poskytovanie podpory - prirodzenou súčasťou tvorby televíznych programov. Pravidlá v SR sa zmenili novelou zákona 308/2000 Zb.z. iba pred niekoľkými rokmi a odvtedy sa niektoré programy dokázali dofinancovať platenou službou za umiestnenie produktov.
Inzerenti využili túto príležitosť na to, aby svoje značky vložili do redakcie televíznych relácií, aby sa dostali bližšie k svojim divákom a dosiahli sa tak niektoré príjemné výsledky.
Naturproduct v relácií Záhady tela. Zdroj: Connect média
Prečo by sa mali značky zapojiť?
Pozitívne pocity spotrebiteľov v súvislosti s obsahom zábavy - ich záujem o obľúbenú show alebo postavu - sa môžu odrážať na produkte, ktorý je súčasťou tohto obsahu. Umiestňovanie produktov funguje podobne ako sponzorstvo a často sa používa ako doplnok, aby sa postupne ovplyvňovala afinita značky.
- Ukázalo sa, že umiestňovanie produktov zvyšuje informovanosť a nákup.
Je to skvelý spôsob, ako vychovávať divákov o vašej značke v prirodzenom prostredí prostredníctvom používania a dialógu. Má moc meniť vnímanie, poskytovať nápady a inšpiráciu pre divákov, alebo dokonca nabádať ku nákupu. - Umiestnenie produktu funguje najlepšie, ak je súčasťou integrovaného riešenia.
Zistilo sa, že reklamy spárované s umiestnením produktu generovali dvojnásobný zásah a tým sa aj zdvojnásobil zámer nákupu.
Pravidlá umiestňovania produktov
Televízne programy vytvorené pre divákov v SR môžu obsahovať umiestňovanie produktov, pokiaľ spĺňajú pravidlá zákona 308/2000 Z.z. o televíznom vysielaní a rentransmisii, ktoré určujú, aký typ produktov možno umiestniť do programov, kde je povolené umiestňovanie produktov, a ako môžu byť produkty umiestnené.
- Pravidlá pre umiestňovanie produktov sa vzťahujú na všetky programy vysielané na kanáloch s licenciou pre televízne vysielanie, udelenou Radou pre vysielanie a retransmisiu.
- Umiestňovanie produktov je povolené vo filmoch (vrátane hraných a dokumentárnych filmov), televíznych seriáloch, zábavných programoch a športových programoch.
- Produkty nie je možné umiestniť do správ alebo detských programov. Nemožno ich tiež umiestňovať do náboženských, aktuálnych a spotrebiteľských poradenských programov určených pre publikum SR.
- Cigarety a iné tabakové výrobky spolu s liekmi, ktoré sú k dispozícii iba na lekársky predpis, nemôžu byť umiestnené v žiadnom programe. Alkoholické nápoje, hazardné výrobky, všetky ostatné typy liekov, detské mlieko, potraviny a nápoje s vysokým obsahom tuku, soli alebo cukru nemôžu byť umiestnené v programoch.
- Produkty, ktoré nemožno inzerovať (napríklad zbrane a iné zbrane), nemôžu byť zaradené do programov.
- Musí existovať "redakčné zdôvodnenie", aby sa výrobok umiestnil do programu. To znamená, že výrobok musí mať prirodzenú náladu s dejom. Obsah programov by sa nemal byť vytvorený alebo skreslený, len aby obsahoval umiestnené produkty.
- Programy tiež nemôžu propagovať umiestnené produkty alebo im dať príliš veľký význam. Takže by sa nemali predkladať žiadne tvrdenia o tom, aký dobrý produkt je umiestnený, a nemá vytvoriť pocit že je propagovaný.
- Na začiatku a na konci programu sa musí na 3 sekundy zobraziť logo Product Placement. Logo môže byť čierne na bielom alebo naopak. Pre istotu si to overte v zákone 308/2000 Z.z.