Ak ste podnikateľ/ka, určite sa zaujímate o rôzne marketingové nástroje, pomocou ktorých by ste naplnili svoj hlavný podnikateľský cieľ – zvyšovanie predaja a tržieb. Jedným z nich je marketingový komunikačný mix. A v rámci neho storytelling, teda v preklade rozprávanie príbehov. Príbehy môžete využiť v každom podnikaní - je úplne jedno, či sa živíte predajom interiérových dekorácií ako veľkoobchodník, alebo predávate lešenia či lyžiarskej ponožky.
4 P – Product, Price, Place, Promotion
Predstavte si pečenie koláča. Do cesta pridávate jednotlivé ingrediencie v určitom pomere, a pokiaľ s niečím nepreženiete, alebo na niečo nezabudnete, koláč sa vám pekne nafúkne a výborne chutí. Podobne je to aj s marketingom. Optimálny marketingový mix si môžete namiešať zo štyroch zložiek, ktorými sú produkt, cena, miesto a propagácia. Tieto zložky sú polotovary, ktoré majú tiež svoje vlastné zloženie.
Pod prvým P, teda Produktom rozumieme jeho vlastnosti z pohľadu zákazníka. Týkajú sa kvality, spoľahlivosti, dizajnu, značky, záruky či servisu produktu. Druhé P predstavuje cenu produktu, resp. cenovú stratégiu podniku. Tretie P je spôsob distribúcie produktu od výrobcu ku konečnému zákazníkovi. A štvrté P – Promotion alebo tiež marketingový komunikačný mix – súvisí s propagáciou produktu prostredníctvom reklamy, podpory predaja (napr. bezplatných vzoriek), osobného predaja a public relations (skr. PR). Príbehy najlepšie sprostredkujete vašim zákazníkom práve skrz PR a reklamu.
Prečo sú príbehy také úspešné?
Možno si poviete, že predám lešenie za akciovú cenu. Nižšia cena vám môže zaistiť viac zákazníkov, ale musia o nej vedieť. Ďalším faktom je, že nie vždy ľudí naláka, pretože sa často nechávajú ovplyvniť svojimi emóciami. Emócia je súčasťou každého dobrého príbehu. Čím viac sa vám v ňom podarí dojať, rozveseliť alebo prekvapiť, o to úspešnejší budete. Príbeh zohráva dôležitú úlohu pri stotožnení sa zákazníka s vašou značkou a firemnými hodnotami.
Príbeh na váš produkt či službu už existuje. Stačí ho zviditeľniť
Nemusíte vymýšľať námety na zelenej lúke, čerpajte z vlastných existujúcich skúseností a postojov, ale aj zo skúseností vašich zákazníkov. Príbehu však dajte písomnú formu, alebo ho vizuálne spracujte pomocou fotoaparátu, kamery či nakreslených meméčiek. A samozrejme, tiež je dôležité ho zverejniť v adekvátnych médiách.
Konkrétne príklady
Povedzme, že podnikáte v oblasti veľkoobchod dekorácie. Vyrozprávajte ľuďom váš osobný príbeh, ako ste sa k predaju interiérových doplnkov dostali, vrátané úskalí, ktorými ste si prešli. Alebo sa sústreďte na konkrétny produkt z vášho portfólia, napr. na nástenné hodiny. Obrázky hodín sa môžu počas celého reklamného spotu v televízii prelínať s obrázkami najdôležitejších, dojemných životných udalostí človeka. Posolstvo reklamy: Ak nebudete mať hodiny, čas nezastavíte. Zato s hodinami nič nezmeškáte a viac stihnete. Hodiny, spoľahlivý spoločník na ceste životom! A podobným spôsobom môžete spropagovať aj ostatné dekorácie a bytové doplnky, vrátane nábytku, sošiek anjelov, obedových súprav či luxusných svietnikov. Pred propagáciou značky však vždy do popredia postavte príbeh nabitý emóciami.
Spropagovať sa dá aj lešenie, a to pomocou jednej až niekoľkých fotiek na sociálnej sieti. Zobrazovať môžu reálnu stavbu od základov až po kladenie strechy, vrátane usmiateho robotníka na lešení. Keďže pozerať sa na veci z výšky, v tomto prípade z lešenia, znamená mať nadhľad, komentár k fotke by mohol znieť: Pomohli sme mu stavbu domu zvládnuť s nadhľadom! Príbeh je z bežného života a stotožní sa s nim každý, kto stavia alebo už staval dom, prešiel si rekonštrukciou, alebo sa na rekonštrukciu ešte len chystá.
A ako môže vyzerať príbeh na lyžiarske ponožky? Možno sa vám už niekedy stalo, že ste si zabudli na lyžovačku so sebou zobrať rukavice. Našťastie, zbalili ste si niekoľko párov lyžiarskych termoponožiek a namiesto rukavíc ste si mohli nasadiť na ruky tie. Zverejnite túto úsmevnú príhodu prostredníctvom článku na vašom alebo partnerskom webe.
Znaky úspešného storytellingu
Prečítajte si tiež: Ako napísať inzerát, aby ste rýchlo a výhodne predali
Všetky videá nájdete aj na našom YT kanáli: TV Bratislava